دسترسی نداشتن به اینترنت و تعطیلی تحصیل دانش آموزان، سرمای شب‌ و دغدغه تامین تجهیزات بهداشتی مقابله با کرونا بخشی از مشکلات این روزهای برخی زلزله‌زدگان روستای قورچای رامیان در استان گلستان است.

زلزله‌زدگان قورچای نگران از سرما، دلگرم به ساخت خانه‌ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، اهالی قورچای که روستایشان کانون اصلی زلزله دوشنبه گذشته در استان گلستان بود، بدلیل حجم بیشتر خرابی در مقایسه با دیگر روستاها مشکلات بیشتری دارند و مدرسه روستا هم بجای فضایی برای دانش آموزان به کمپ اسکان اضطراری آسیب دیدگان تبدیل شده است.

به قورچای که می‌رسیم میانه های روز است، مسوولان و متصدیان امور از گرگان و رامیان به روستا آمده و همچنان تکاپور دارند و در این زمان از روز چادرها خالی و خلوت است.

چادرهای هلال احمر در مدرسه روستا برپا شده است چون فضای مناسب تری وجود ندارد، اهالی زلزله زده را در حیاط مدرسه اسکان داده‌اند اما برخی ترجیح دادند چادرهای خود را در اطراف خانه یا زمین کشاورزی متصل به روستا برپا کنند.

پسران در گوشه ای از حیاط مدرسه و دختران در کناری دیگر جمع های کوچکی تشکیل داده و با هم حرف می زنند و نه آن ها و نه والدین سراغی از کتاب و درس نمی گیرند.

در کنار در ورودی سالن مدرسه چند دختر کنار پریز برق نشسته و مشغول شارژ کردن تلفن های همراه هوشمند خود هستند.

دسترسی به اینترنت در قورچای یا حتی اطراف روستا وجود ندارد اما کاربردهای دیگری مانند انجام بازی رقابت پیدا کردن جایی برای شارژ تلفن همراه را میان چادرنشینان زلزله زده جدی کرده است.

پیرمردی از اهالی روستا به سختی و عصازنان می خواهد خود را به در ورودی مدرسه برساند؛ چند دقیقه قبل دهیار به آنها خبر داده که جمعی از مسوولان برای دیدن مشکلاتشان در مسیر قورچای هستند و مشهدی صادقعلی می خواهد درددل هایش را بگوید و سراغ استاندار و فرماندار را می گیرد.

یکی از امدادگران جمعیت هلال احمر به سمت این پیرمرد رفته به او ماسکی تعارف می کند تا در جمع مسوولان از آن استفاده کند اما پیرمرد ماسک را در جیبش گذاشته و آرام می گوید: " می برم برای نوه ام".

یکی از اهالی می گوید: از کرونا نمی ترسیم. همه اقدمات پیشگیرانه را انجام می دهیم و نگران نیستیم اما حضور پرتعداد مسوولان و نیروهای امدادی ما را نگران گسترش شیوع کرونا کرده است؛ اهالی به ندرت از ماسک استفاده می کنند چون دسترسی به این اقلام ندارند هرچند پس از حضور استاندار در جمع زلزله زده ها و دستور صادره روزانه ۵۰۰ ماسک در قورچای توزیع می شود.

اگر چه زمان کمی از زلزله گذشته اما کارشناسان بنیاد مسکن و دیگر نهادها همچنان در حال بررسی خسارت وارده به خانه ها و دیگر مسائل مرتبط هستند؛ کارشناسان بهداشت هم حضور پررنگی در روستا دارند.

برخی آسیب‌های روانی ناشی از زلزله در کنار نگرانی شیوع کرونا تاثیر کار این کارشناسان را بیشتر کرده و اهالی هم از استمرار فعالیت آن ها رضایت دارند.

بر اثر زلزله دسترسی اهالی به امکانات اولیه برای پخت غذا سخت شده اما توزیع غذای گرم توسط سپاه رامیان، دغدغه سکنه قورچای را کم کرده تا فقط بر چگونگی ساخت خانه های خود متمرکز باشند.

مدرسه در ابتدای روستا و قبل از شیب تند قورچای و خانه های اهالی بالاتر از آن قرار دارد و به همین دلیل رفت و آمد چند باره به خانه ها برای سرکشی به اسباب و اثاثیه سخت است.

 اگر چه اهالی نگران سرقت اموالشان هستند اما حضور پررنگ ماموران انتظامی نگرانی بابت دزدی در روستا را راحت کرده است.

دغدغه جدی و شاید اصلی ترین نگرانی روستاییان زلزله زده قورچای ساخته نشدن خانه ها قبل از فصل سرماست هرچند استاندار گلستان سرعت عمل در کار را اطمینان داده است.

شب های روستای کوهستانی قورچای حتی در این روزهای آخر تابستان سرد است و بدون پتوی ضخیم امکان خوابیدن وجود ندارد.

شروع ساخت و ساز؛ اهالی را برای کوچ به خانه‌های جدید امیدوار کرده اما آن ها نمی دانند مراحل اداری دریافت وام را چگونه باید طی کنند.

خبری که نصیبی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان به اهالی قورچای می دهد، برق شادی در را چشمانشان می درخشاند.

علی نصیبی به آن ها می گوید که چندی قبل همه خانه های روستایی گلستان را بدون آن که حتی صاحبانشان در جریان باشند بیمه کرده اند و به همین دلیل آن ها تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال برای ساختمان و تا سقف ۵۰ میلیون ریال برای اثاثیه منزل از بیمه غرامت دریافت می کنند.

او می گوید: اگر چه این مبالغ نمی تواند تمام خسارت‌ را جبران کند اما مرهمی بر مشکلات مردم زلزله زده و آسیب دیده است.

در زلزله رامیان ۲۰۵ میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال به بخش‌های مختلف بویژه واحدهای مسکونی این شهرستان خسارت وارد شد که بیشترین خسارت مربوط به بناها و ساختمان‌های روستایی با ۱۱۰ میلیارد ریال است.

براثر این زلزله ۱۲۴ واحد مسکونی مناطق روستایی رامیان نیازمند ساخت مجدد و ۷۱ خانه نیاز به تعمیر دارد.

وقوع زلزله رامیان فرصت خوبی برای تسریع در مقاوم سازی خانه های فرسوده گلستان است.

استاندار گلستان می گوید که ۱۱۰ هزار خانه روستایی این استان غیرمقاوم و نیازمند نوسازی است که با توجه به تسهیلات اعطایی دولت و پیشگیری از خطرات احتمالی مانند سیل و زلزله، روستاییان باید برای استفاده از این طرح‌ شتاب کنند.

هادی حق‌شناس ادامه می دهد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با واگذاری تسهیلات ۵۰۰ میلیون ریالی آماده مقاوم سازی خانه‌های غیرمقاوم است و مردم استان نباید برای نوسازی خانه‌های خود منتظر تخریب سیل و زلزله بمانند.

به گفته وی طی سه سال اخیر ۱۸ هزار خانه روستایی گلستان مقاوم سازی شد و اجرای این طرح با هدف کاهش خسارت‌ها پس از حوادث قهری ادامه خواهد داشت.

حسینی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان هم گفت که ۶۰ درصد خانه‌های تخریب شده زلزله رامیان خشتی و گلی بوده و بدلیل غیرمقاوم بودن امکان تعمیر و سکونت مجدد در آنها وجود ندارد.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۴ دقیقه و ۲۴ ثانیه بامداد دوشنبه در عمق ۹ کیلومتری از سطح زمین حوالی شهرستان رامیان در شرق استان گلستان را لرزاند و پس از آن نیز چهار پس لرزه با قدرت ۲.۹ تا سه و یک دهم ریشتر در این منطقه ثبت شد.

شهرستان رامیان در شرق گلستان افزون بر ۸۵ هزار نفر جمعیت دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار