یادداشت؛

آیا روز موعود برای استان محروم ما فرا نرسیده؟آیا همیشه باید در صف توسعه آخر و در صف مشکلات اول باشیم؟

گلستان تا گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ خدا حال قومى را تغییر نمى‌‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند (رعد/۱۱)

امروز که به این مبحث قرآنی و حال و روزهای گلستانم می اندیشم برایم جای سوال است که استانی با اقوام هزار رنگ آیا میتواند تحول را در ابعاد مختلف به ثمر بنشاند؟یا اینکه هنوز هم باید شاهد همان مرداب سبزی باشیم که فقط به اپورتونیسم های سیاسی اجازه شنا میدهد!!!

باز هم خدا را شکر میکنم که در استان چهار فصلی زندگی می  کنم که مردمش با نان قناعت شکم خود را  با کار حلال کشاورزی و دامپروری سیر می کنند و مانند بعضیها با نان سیاست شکم فربه نمیکنند.

ستارگان آسمان خود گواهند که حتی سیل هم نتوانست روسیاهی زغال را پاک کند؛ از سیل جنگل گلستان و آق قلا تا حادثه معدن یورت، نکته ای که باید اینجا به آن پرداخت اجازه حضور صنعت در محضرغارتگران دست رنج کشاورزان و مردم از نفس افتاده استان است هرچند ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است .

آیا وقت آن نرسیده که جهادگران بدون مرز از سرزمین سنگ نوشته های هخامنشی با گویش های مختلف که در روزگاری نه چندان دوردارای روستاهای پرجمعیت، سفالگری انبوه و شبکه آبیاری کشاورزی بوده‌است به پا خیزند و با پنجه های فولادی نقشی زیبا بر این استان سر سبز ترسیم کنند؟؟چه کسانی باید این موتور محرک را روشن نمایند و نقشه تحول را مشخص کنند تا بطور مثال در یک قسمت از عصر کشاورزی سنتی عبور و به عصر کشاورزی صنعتی برسیم.

مگر نه این است که ما در استانی زندگی میکنیم که از حداقل ها( شبکه آبیاری کشاورزی و منابع طبیعی غیر انحصاری و سیستم  آموزش و درمان پیشرفته و...) برخوردار نیستیم.

آیا هنوز هم باید به اپورتونیسم های سیاسی امید داشت تا سرزمین ببرهای هیرکانی را متحول کنند یا اینکه اندرابوعطاهای سیاسی صدای مردم مظلوم گلستان گم شود!

نکته ای که خیلی حائز اهمیت است؛ پیدا کردن چهره واقعی استان در اسناد بالا دستی کشور است و اینکه چرا کم لطفی و یا بی توجهی همیشه نصیب گلستان ایران می شود؟

آیا روز موعود برای استان محروم ما فرا نرسیده؟آیا همیشه باید در صف توسعه آخر و در صف مشکلات اول باشیم؟ سالیان درازیست که  از استان شدن این دیار می گذرد و خوابهای تعبیر نشده ای مانند توسعه صادرات و پتروشیمی و منطقه آزاد و توسعه گردشگری و...برای مردم کشاورز منطقه دیده شده اما دریغ از حتی یک خواب که تعبیر شود!

به نظر کارشناسان اگر شما بتوانید فقط یکی از این موارد ذکر شده را هم اجرایی کنید خیلی از مشکلات مردم خودبه خود حل می شود اما همیشه سنگ بزرگ علامت نزدن..

موردی که خیلی در استان ما به چشم می خورد کشیدن طناب دو سر باخت اپورتونیسم ها به سمت خود و عدم داشتن مامن و جایگاهی امن برای نخبگان است که بتواند برنامه جامع و دور نمایی برای استان داشته باشد  و شاید بتوان گفت که هر کسی سنگ آسیاب خود را می چرخاند و وای بر آن روزی که کشاورزی و منابع طبیعی استان از بین برود آن وقت است که فقر خود را با چهره عریان نمایان می کند و آن روز دور نیست!

وقتی در استان ما بعضی بزرگان  که روزی کوچک بودند را می بینی چطور با چنگ و دندان به دنبال منافع خود هستند و از هیچ ابزاری برای بدست آوردن قدرت و ثروت واهمه ندارند آیا باید انتظار پیشرفت داشت؟دست های پشت پرده همیشه پنهان نمی ماند و این ابرها با کمی صبر رفتننی است چرا که خدا وعده پیروزی حق علیه باطل به ما داده است.

ظلم در عالم دوام ندارد خواه بنفس باشد خواه بغیر وخداوند ظالمان را از صفحه زمین تا دانه آخر برمی چیند و یک نفر را باقى نمى‌گذارد که مردم پیروى آنها را نمایند و چون هلاک اعداء خدا و اعلاء کلمه حق و خلاصى اهل ایمان از شرّ و فساد آنها از مواهب الهیّه است جاى حمد و ثنا است چنانچه از مراجعه بتواریخ معلوم میشود که طوایف ستم پیشگان بکلّى منقرض و نابود شدند/ سوره انعام ۴۵.

امیر مومنان (ع) در خطبه ۵۰ می فرماید "اگر باطل از آمیزش با حق خالص می ماند‌، راه بر حق جویان پوشیده نمی شد. و اگر حق خالص می ماند و با باطل پوشیده نمی شد، زبان معاندان، از حق قطع می شد.

به امید گام دوم انقلاب اسلامی

یادداشت: حمیدرضا فرشیدنیا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار