زمستان هم از راه رسید اما مشکلات مردم سیل‌زده استان گلستان همچنان ادامه دارد، مشکلاتی که سرمای هوا و بارش‌های گاه و بیگاه آنها را سخت‌تر و غیرقابل تحمل‌تر می‌کند.

۲۸۰ روز پس از سیل در گلستان؛ ترکمن‌صحرا پنجه در پنجه مشکلات

به گزارش گلستان ۲۴؛ برخی مردم سیل‌زده‌ هرچند تعدادشان کم است اما حدود 9 ماهی است که روزها و شب‌ها را در چادر به هم می‌رسانند. سیل‌زدگانی که گرمای طاقت‌فرسای تابستان امسال را به‌امید صاحب خانه شدن در سرمای پاییز و زمستان به‌جان خریده بودند، هنوز منتظر هستند. هرچند کارها در برخی قسمت‌ها با شتاب خوبی جلو می‌رود اما هنوز هم کارهای به‌زمین‌مانده زیادی در مناطق سیل‌زده استان وجود دارد.

شرایط آب و هوایی و کمبود مصالح ساختمانی از یک سو و تسهیلاتی که هنوز به برخی‌ها پرداخت نشده در سوی دیگر، شرایط را برای سیل‌زدگان سخت و سخت‌تر کرده است.

هادی حق‌شناس، استاندار گلستان معتقد است اقدامات در مناطق سیل‌زده استان برای بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی مردم با سرعت خوبی در حال انجام است.

او می‌گوید: با توجه به کمبود مصالح ساختمانی در مناطق سیل‌زده، جلوی خروج مصالح ساختمانی گرفته شده است. ضمن اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت باید مجوزهای لازم را برای برداشت از معادن شن و ماسه صادر کند تا روند ساخت و سازها شتاب بگیرد.

استاندار با بیان اینکه حدود 95 درصد واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده استان پی‌کنی شده است، می‌افزاید: از حدود 7 هزار و 800 واحدمسکونی که نیازمند احداث مجدد بود پی‌کنی بیش از 7 هزار و 100 واحد آغاز شده و تلاش می‌کنیم تا این واحدها را تا پایان امسال تحویل سیل‌زدگان دهیم.

با اینکه مسئولان می‌گویند اوضاع در مناطق سیل‌زده استان در حال روبه راه شدن است اما مردمی که 9 ماه گرما و سرمای طاقت‌فرسا را تحمل کرده و خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند، توقعات بیشتری دارند.

یکی از شهروندان آق‌قلایی که در سیل اخیر منزلش تخریب شده است، می‌گوید: مرحله نخست وام و کمک بلاعوض را دریافت کرده‌ام اما به علت گرانی مصالح ساختمانی و هزینه‌های کارگر با مبالغی که دولت می‌پردازد امکان تکمیل واحد مسکونی‌ام وجود ندارد.

وی برای اینکه بتواند شب عید را در منزلش بگذراند از مسئولان انتظار دارد پرداخت مراحل بعدی تسهیلات تسریع کرده و کمک‌های بلاعوض بیشتری در اختیار آنان قرار دهند.

مدیرکل بنیادمسکن گلستان هم درباره آخرین وضعیت بازسازی منازل مسکونی در مناطق سیل‌زده استان می‌گوید: با ابلاغ مرحله دوم سهمیه بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی به استان، مجموع این واحدها به 22 هزار و 8 واحد افزایش یافته است. از این تعداد 7 هزار و 707 واحد مسکونی تخریبی و 14 هزار و 361 واحد تعمیراتی بود که با تلاش ستادهای بازسازی و گروه‌های جهادی واحدهای خسارت‌دیده تا پایان شهریورماه تعمیر و تحویل سیل‌زدگان شدند.

محمدتقی زمانی‌نژاد با اشاره به همکاری مطلوب بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به سیل‌زدگان ادامه می‌دهد: تا کنون 28 هزار و 657 مالک خسارت‌دیده به بانک‌ها معرفی شدند که قرارداد پرداخت تسهیلات با 27 هزار و 295 نفر بسته شده است.

او با بیان اینکه علاوه بر تسهیلات، سیل‌زدگان از کمک‌های بلاعوض ساخت و تعمیر و کمک معیشتی نیز برخوردار می‌شوند، می‌گوید: تا کنون 141 میلیارد و 136 میلیون تومان کمک بلاعوض به 27 هزار و 659 مالک واحد خسارت‌دیده در مناطق سیل‌زده استان پرداخت شد.

زمانی‌نژاد با توجه به مشکلاتی که در زمینه کمبود مصالح ساختمانی در استان وجود دارد، اظهار می‌کند: بااین‌حال در تأمین سیمان مشکلی نداریم و تا کنون نیز بیش از 44 هزار تن سیمان رایگان، اهدایی مقام معظم رهبری برای نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده استان توزیع شده است.

او درباره آخرین وضعیت احداث واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده نیز خاطرنشان می‌کند: آواربرداری 3 هزار و 392 واحد مسکونی و همچنین پی‌کنی 7 هزار و 191 واحد در استان انجام شد. همچنین 6 هزار و 248 واحد مسکونی در مرحله اجرای فونداسیون، پنج هزار و 408 واحد در مرحله اجرای اسکلت و چهار هزار و چهار واحد نیز در مرحله اجرای سقف قرار دارند.

مدیرکل بنیادمسکن استان با اعلام تحویل بیش از دو هزار و 500 واحد مسکونی به سیل‌زدگان استان می‌گوید: دو هزار و 816 واحد مسکونی نیز مراحل دیوارچینی و اتمام عملیات اجرایی را انجام می‌دهند.

به گفته او بیش از 70 پیمانکار در مناطق سیل‌زده استان مشغول ساخت‌وساز واحدهای مسکونی خسارت‌دیده هستند که تلاش می‌کنیم تا دهه فجر امسال بسیاری از این واحدها را به مردم تحویل دهیم.

با اینکه مسئولان هرکدام زمانی را برای اتمام واحدهای مسکونی سیل‌زده استان و تحویل آن به مردم اعلام می‌کنند باید دید وعده‌های آنان چه زمانی به سرانجام خواهدرسید.

اختصاص 90 میلیارد تومان برای بازسازی راه‌ها در مناطق سیل‌زده و رانشی

سیل اوایل امسال نه فقط به واحدهای مسکونی در شهرستان‌های آق‌قلا، گمیشان، گنبدکاووس، آزادشهر، مینودشت و غیره خسارت وارد کرد بلکه خسارت‌های زیادی را به سایر بخش‌ها از جمله راه‌های اصلی و فرعی استان زده است.

خسارت‌هایی که طبق گفته‌های مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان حدود 245 میلیارد تومان برآورد و مصوب شد.

مهدی میقانی درباره بازسازی راه‌ها در مناطق سیل‌زده استان گلستان گفته است: علاوه بر شکافته شدن جاده در 97 نقطه از راه‌های استان، خسارت‌های زیادی به ویژه در مناطق کوهستانی استان به راه‌ها وارد شد.

او با اشاره به ترمیم 95 نقطه از برش‌های ایجاد شده در راه‌های استان افزود: 110 میلیارد تومان اعتبارات ملی و استانی برای بازسازی راه‌ها و ابنیه‌های فنی ابلاغ شده که شامل 50 میلیارد تومان اعتبار استانی و 60 میلیارد تومان از منابع ملی است.

 به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تا کنون حدود 90 میلیارد تومان از این اعتبارات در قالب اسناد خزانه دو ساله به استان اختصاص پیدا کرد.

کشاورزان سیل‌زده همچنان چشم‌انتظار جبران خسارت‌ها

با اینکه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره به مردم سیل‌زده پرداخت شده و دولت هم برای جبران بخشی از خسارت‌های مربوط به تأسیسات زیربنایی، راه‌ها و ابنیه، لایروبی رودخانه‌ها و غیره اعتبار اختصاص داده است اما اوضاع چندان در بخش کشاورزی چندان بر وفق مراد بهره‌برداران نیست.

سیل ابتدای امسال خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی استان وارد کرد و تا کنون حدود 100 میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت شد. این در حالیست که حجم خسارت‌های وارده به این بخش حدود یکهزار میلیارد تومان برآورد شده بود.

علاوه بر پرداخت کمک‌های بلاعوض که به طور میانگین به کشاورزان سیل‌زده استان به ازای هر هکتار یک تا یک و نیم میلیون تومان پرداخت شده، بانک‌های استان تسهیلات کم‌بهره را هم در اختیار سیل‌زدگان قرار دادند.

آنطور که مسئولان می‌گویند حدود 133 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به کشاورزان استان اختصاص داده شده است.

حالا هم که در آستانه کشت پاییزه قرار داریم، خیلی از کشاورزان به علت عدم دریافت کامل خسارت‌هایشان دچار مشکلات مالی هستند و حتی برخی‌هایشان توان کشت محصول را هم ندارند.

مسئولان اما می‌گویند در حال پیگیری مشکلات کشاورزان سیل‌زده استان هستند و می‌گویند با حل مسائلی که پژوهشگاه فضایی درباره آن نظر داشت، مرحله دوم کمک‌های بلاعوض نیز به زودی به استان اختصاص داده‌ می‌شود اما اینکه « به زودی» مسئولان چه زمانی خواهد بود کسی اطلاعی ندارد.

تعهد 50 میلیاردتومانی خیران برای ساخت مدارس آسیب‌دیده

فضاهای آموزشی استان هم از سیل اخیر در امان نماندند و حجم خسارت‌ها به این بخش هم قابل توجه بوده است. خسارت‌هایی که البته خیران را هم پای کار آورده و امیدهای دانش‌آموزان را برای تحصیل در مدارس نوساز و ایمن زنده کرده است.

آنطور که مسئولان می‌گویند حدود 40 درصد از کلاس‌های درس در استان استانداردهای لازم را برای حضور دانش‌آموزان ندارند. براساس ارزیابی‌های انجام‌شده حدود 4 هزار کلاس در مدارس استان نیازمند مقاوم‌سازی است که این کار با کمک نوسازی مدارس و خیران در حال انجام است.

در جریان سیل ابتدای امسال هم 24 مدرسه که تعدادی از قبل هم مشکل داشتند در لیست مدارس تخریبی قرار گرفتند، هرچند به 326 مدرسه خسارت وارد شد. اما مدارسی که خسارت جزئی دیده بودند با همت بسیج سازندگی، گروه‌های جهادی، نوسازی مدارس و غیره مرمت و زمینه حضور دانش‌آموزان در آن فراهم شد.

اما از مجموع 24 مدرسه تخریبی کار ساخت 20 مدرسه در مناطق سیل‌زده استان آغاز شده و خیران نیز بیش از 50 میلیارد تومان برای کمک به ساخت این مدارس متعهد شده‌اند.

برگ‌های تقویم کم کم به ماه‌ها و روزهای آخر سال می‌رسد اما انگار مشکلات مردم سیل‌زده استان تمامی ندارد. مردم البته هنوز امید دارند که نوروز 99 را در خانه‌های نوساز و به دور از دغدغه جبران خسارت‌های سیل جشن بگیرند.

/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار