افزایش قیمت کود شیمیایی بویژه گروه کودهای پرمصرف وارداتی سوپر فسفات و پتاس در روزهای اخیر سبب شد کارشناسان جهادکشاورزی گلستان مصرف کودهای زیستی، بیولوژیک و آلی را در آستانه شروع فصل کشت‌های پاییزه به بهره‌برداران توصیه کنند.

کودهای زیستی و آلی؛ جایگزین مناسب سموم شیمیایی برای کشت پاییزه

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، به اعتقاد کارشناسان، مصرف کودهای زیستی و بیولوژیک مانند فسفات بارور، کودهای دامی، کودهای آلی (پلت مرغی) و اسید هیومیک باتوجه به داشتن عناصر تغذیه‌ای و قیمت مناسب می‌تواند مورد استفاده کشاورزان بویژه در مناطقی با خاک دارای مواد آلی کمتر از یک درصد قرار گیرد.

مصرف کودهای زیستی، بیولوژیک و آلی که به افزایش تعادل بخشی بین عناصر غذایی داخل خاک کمک می‌کند همچنین نیاز تغذیه‌ای گیاه را برآورده کرده و باعث افزایش تحمل گیاه به تنش‌های محیطی (گرما و سرما) خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس در گفت و گو با ایرنا به کشاورزان توصیه کرد از کودهای زیستی و آلی موجود منطقه بجای کودهای شیمیایی وارداتی استفاده کنند زیرا کارآیی این کودها با قیمتی به مراتب کمتر، از کودهای شیمیایی بیشتر بوده و به مقدار زیاد نیز در کشور تولید می‌شود.

غلامعلی نورا افزود: گنبدکاووس بزرگترین تولید کننده کودهای آلی (پلت مرغی) و اسید هیومیک کشور است و سالانه ۵۰ هزار تن پلت مرغی،  ۲۰۰ هزار تن اسید هیومیک مایع و ۵۰ هزار تن اسید هیومیک پودری در این شهرستان تولید می شود که علاوه بر گلستان می‌تواند نیاز دیگر استان‌های کشور را نیز تامین کند.

نورا افزود: کشاورزان گنبدی می‌توانند برای تهیه کودهای زیستی و آلی مورد نیاز کشت پاییزه به مراکز خدمات جهادکشاورزی، کلینیک‌های گیاه پزشکی، کارگزاری‌های کود و سم و کارگزاری‌های توزیع نهاده‌های کشاورزی مراجعه کنند.

درهمین پیوند رییس سازمان جهادکشاوروزی گلستان با وجود توصیه به کشاورزان برای استفاده از کودهای زیستی و آلی گفت: دولت برای تامین کود سوپر فسفات و پتاس مورد نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه تلاش می کند و کشاورزان دغدغه‌ای برای تامین این نوع کودها نداشته باشند.

مختار مهاجر افزود: سهمیه پیش بینی شده برای کود سوپر فسفات و پتاس گلستان برای کشت پاییزه ۱۵ هزار تن است که هم اکنون روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن از این کود وارد استان می شود.

استان کشاورزی خیز گلستان، ۶۲۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که تولید محصولات بخش کشاورزی آن سالانه افزون بر پنج میلیون تن است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار