۸۰ درصد مراکز خرید گندم تعطیل شد؛

فصل برداشت گندم در گلستان رو به پایان است و ۸۰ درصد مراکز خرید گندم استان تعطیل شده است، تنها ۱۴ درصد از بدهی گندمکاران پرداخت شده و دولت حداقل یک هزار و ۱۲۸ میلیارد تومان بدهکار است.

بدهی ۱۱۲۸میلیارد تومانی دولت به گندمکاران گلستانی

به گزارش گلستان 24 ،اوایل خردادماه بود که برداشت گندم از حدود ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان آغاز شد.

هرچند فعالیت مراکز خرید تضمینی گندم در گلستان با آغاز فصل برداشت با کمی تاخیر مواجه بود اما در نهایت  ۲۵ روز پیش (۱۰ خردادماه) درب مراکز خرید به روی کشاورزان گشوده شد.

امسال نه خبری از صف های عریض و تحویل تحویل گندم بود و نه از ورود دلالان و واسطه ها برای خرید محصول کشاورزان گندمکاران گلستانی و همین امر باعث شد خیلی ها احساس کنند روزهای خوشی برای کشاورزان گلستانی در حال رقم خوردن است.

اما با گذشت ۲۵ روز از آغاز فصل برداشت تنها ۱۴ درصد از مطالبات گندمکاران استان پرداخت شد و همین امر باعث شد کام کشاورزان گلستانی از برداشت محصول شیرین نشده، تلخ شود.

یکی از کشاورزان گلستانی اظهار کرد: سال گذشته جو کاشتیم و مطالبات مان تا آغاز فصل برداشت سال زراعی جدید (۹۵-۹۶) پرداخت نشد.

محمد ایمانی افزود: امسال جو نکاشتیم به امید اینکه دولت در خرید تضمینی گندم در سال های گذشته خوش درخشیده اما ظاهرا امسال ماجرای مطالبات جوکاران در انتظار گندمکاران گلستانی است.

وی ادامه داد: پرداخت نشدن قیمت گندم تحویلی در حالی است که اکثر کشاورزان است بابت تهیه کود، سم و سایر نهاده ها بدهکار هستند.

چهارشنبه گذشته ۱۸۵ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران استان پرداخت شد و اگر همین روند ادامه پیدا کند مشکلی در پرداخت نخواهیم داشتایمانی اضافه کرد: اکثر کشاورزان گلستانی هنوز بابت کشت محصول به بانک ها و ... بدهکار هستند و امیدوار بودند مثل هر سال در فاصله کوتاه پنج تا ۱۰ روزه وجوه گندم به حساب آن ها واریز شود و بتوانند بدهی های گذشته را پرداخت کرده و کشت پاییزه را آغاز کنند.

آغاز پرداخت مطالبات از اواخر هفته گذشته

پرداخت نشدن مطالبات گندمکاران گلستانی انتقاد نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی را هم به همراه داشت و قرجه طیار در نامه ای به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار تسریع در پرداخت مطالبات گندمکاران گلستانی شد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان گلستان از آغاز پرداخت مطالبات گندمکاران گلستانی از اواخر هفته گذشته خبر داد و گفت: تاکنون یک میلیون و ۱۷ هزارتن گندم از ۳۸۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان برداشت و تحویل مراکز خرید شده است.

محمدرضا عباسی با بیان اینکه حدود ۴۰ هزار تن گندم بذری هم از کشاورزان تحویل گرفته شده است، تصریح کرد: فصل برداشت گندم در استان تقریبا به پایان رسیده و فقط در مناطق کوهستانی و ارتفاعات ادامه دارد.

وی با یادآوری اینکه مراکز خرید تضمینی گندم تا یکماه آینده در استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: روزانه بین پنج تا ۱۰ هزار تن گندم تحویل مراکز خرید می شود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی گلستان با یادآوری اینکه در سال زراعی گذشته حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شد، بیان کرد: پیش بینی می کنیم تا شهریورماه ۱۰۰ هزار تن گندم دیگر هم خریداری شود.

گلستان رتبه نخست خرید جو در کشور

به گفته وی امسال سطح کشت گندم در استان نسبت به سال زراعی گذشته تفاوت چندانی نداشته اما به دلیل کاهش ۳۵ درصدی میزان بارندگی عملکرد تولید ۱۰ درصد کاهش داشته باشد.

عباسی ادامه داد: امسال در ۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان جو کشت شد و برآورد تولید این محصول بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن است.

وی افزود: تاکنون ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن جو از کشاورزان گلستانی خریداری شده و گلستان رتبه نخست کشور در خرید این محصول را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین اظهار کرد: در سال زراعی جاری ۲۳ هزار هکتار کلزا در گلستان کشت شد و بیش از ۴۸ هزار تن محصول از کشاورزان خریداری شد.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان گلستان یادآو شد: تاکنون بخش عمده مطالبات جوکاران و کلزاکاران پرداخت شده اما تاکنون گندمکاران استان تنها ۱۸۳ میلیارد تومان معادل ۱۴ درصد مطالبات خود را دریافت کرده اند.

برداشت گندم

به گفته وی گندمکارانی که تا ۱۵ خرداد محصول خود را به مراکز خرید تحویل داده اند، ۵۰ درصد مطالبات خود را دریافت کرده اند.

۲۰ درصد مراکز خرید فعال است

در حالی که مدیر زراعت جهادکشاورزی استان از پرداخت ۱۴ درصد مطالبات گندمکاران گلستانی خبر می دهد و مبلغ ریالی پرداختی را ۱۸۳ میلیارد تومان اعلام می کند اما مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان از واریز ۱۸۵ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران خبر داد و  گفت: به نظر می رسد بخش قابل توجهی از گندم تولیدی استان برداشت و به مراکز خرید تحویل شده است.

حمیدرضا علیمحمدی با بیان اینکه تنها حدود ۱۰ درصد از گندم تولیدی استان برداشت نشده است، افزود: در حال حاضر فقط ۲۰ درصد مراکز خرید گندم استان فعال است و تاکنون بیش از یک میلیون تن گندم خریداری شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ درصد از مطالبات گندمکاران استان پرداخت شده، ادامه داد: چهارشنبه گذشته (۳۱ خردادماه) ۱۸۵ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران استان پرداخت شد و اگر همین روند ادامه پیدا کند مشکلی در پرداخت نخواهیم داشت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان با یادآوری اینکه مراکز خرید استان از ۱۰خرداد فعال شده اند، متذکر شد: با توجه به اینکه پرداخت از تهران و به طور سیستمی انجام می شود ما اطلاعاتی در خصوص مرحله بعدی واریز مطالبات گندمکاران استان نداریم.

وی اضافه کرد: روز پنج شنبه (یک تیرماه) بخشی از مطالبات کلزاکاران استان هم پرداخت شد و بر این اساس ۱۰۰ درصد ۱۳۰ میلیارد تومان طلب کشاورزان گلستانی بابت فروش ۵۰ هزار تن کلزا به حساب کشاورزان واریز شده است.

پرداخت بخشی از مطالبات تا پایان هفته

در حالی که مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان از پرداخت ۳۰ درصد مطالبات گندمکاران استان خبر می دهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان معتقد است تنها ۱۴درصد مطالبات در این حوزه پرداخت شده و ۸۶ درصد وجوه کشاورزان هنوز پرداخت نشده است.

امسال نخستین سالی است که در پرداخت مطالبات گندمکاران گلستانی تاخیر ایجاد شده و با تماس های مکرر در نهایت ۱۴ درصد مطالبات پرداخت شدمحمود ربیعی اظهار کرد: تاکنون حدود یک میلیون و ۳۰ هزار تن گندم در گلستان خریداری شده است و پیش بینی می کنیم با گندم بذری، مصرف دام و خود مصرفی کشاورزان تولید این محصول در استان به حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن برسد.

وی بیان کرد: تقریبا عملیات برداشت محصول گندم، جو و کلزا رو به پایان است و در پرداخت مطالبات جوکاران و کلزاکاران مشکل خاصی نداریم و ۱۰۰ مطالبات تاکنون پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گلستان یادآور شد: امسال نخستین سالی است که در پرداخت مطالبات گندمکاران گلستانی تاخیر ایجاد شده و با مکاتبات و تماس های مکرر در نهایت چهارشنبه هفته گذشته ۱۴ درصد مطالبات گندمکاران استان پرداخت شد.

وی به دلایل تاخیر در پرداخت مطالبات هم اشاره کرد و گفت: مطالبات گندمکاران در کشور بر مبنای زمان تحویل به مراکز خرید در کشور پرداخت می شود و تاخیر به وجود آمده هم به این علت است که ابتدا وجوه گندمکاران سایر استان ها پرداخت شده است.

ربیعی با بیان اینکه بخش دیگری از مطالبات گندمکاران گلستانی تا پایان هفته جاری پرداخت می شود، خاطرنشان کرد: تاکنون ۹۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از مطالبات کلزاکاران و ۲۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان طلب جوکاران پرداخت شده است.

وی با یادآوری اینکه با پایان برداشت حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم، حدود یک هزار و ۳۱۳ میلیارد تومان از این محل به حساب کشاورزان گلستانی پرداخت می شود، گفت: در مجموع از محل خرید تضمینی این سه محصول (گندم، جو و کلزا) حدود یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان عاید کشاورزان گلستانی می شود.

با توجه به اینکه استان گلستان صنعتی نیست و اقتصاد آن ۷۰ درصد وابسته به کشاورزی است و بخش قابل توجهی از تولیدات محصولات زراعی استان را کشت گندم به خود اختصاص داده، تاخیر در پرداخت بدهی یک هزار و ۱۲۸ میلیارد تومانی گندمکاران ( با فرض پرداخت ۱۸۵ میلیارد تومان از مطالبات) نه تنها به بخش کشاورزی استان صدمات جبران ناپذیری وارد می کند بلکه ممکن است اقتصاد گلستان هم با چالش های جدی مواجه شود.


منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار