معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از کشاورزان درخواست کرد تنها به استفاده از کود اوره در مزراع اکتفا نکرده و ترکیب چند کود ازت، گوگرد و پتاس را در راضی خود استفاده کنند.

 کشاورزان حتمأ از مراکز دولتی نسبت به تهیه کود خود اقدام کنند

به گزارش گلستان 24؛محمدرضا عباسی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان با بیان اینکه برای تأمین تغذیه گیاه نیاز به ترکیب چند کود داریم، اظهار کرد: متأسفانه برخی کشاورزان به اشتباه فکر می‎کنند تنها سولفات آلومینیومبرای مزارع کلزا مناسب است در حالیکه ترکیبی از کود ازته، گوگردی، سولفات آلومینیوم و به اضافه چند کود دیگر ویژگی‎های زیادی دارند که برای مزارع بسیار مفید می‎باشد.

وی تصریح کرد: ترکیب این کودها مزایای زیادی نسبت به کود اوره دارد از جمله این ترکیب نیاز به سرما و چند عملیات حیاتی و بیولوژیکی ندارد در واقع یک کود آماده و قابل جذب برای گیاه است.

* کشاورزان حتمأ از مراکز دولتی نسبت به تهیه کود خود اقدام کنند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه تنها 35 درصد از اراضی استان مناسب برای استفاده کود اوره هستند، افزود: مابقی اراضی استان نیاز به سولفات آلومینیوم دارند این کود علاوه بر تأمین ازته و گوگرد اصلاح خاک را به همراه دارد و جذب عناصر روی، آهن، منگنز و فسفر در گیاه را آسان‎تر می‎کند بنابراین توصیه می‎شود تا کشاورزان ترکیبی از کودها را استفاده کنند.

عباسی در خصوص گلایه برخی از کشاورزان از عدم کیفیت کودهای شیمیایی گفت: دو سال پیش برای کنترل کیفی کودهای شیمیایی قانونی مصوب شد طی آن بیش از 5 هزار برند کودهای شیمیایی بررسی و تعدادی از چرخه تولید حذف شدند اما متأسفانه در بخش کشاورزی مانند سایر بخش‎ها شاهد تخلفاتی از سوی برخی افراد سودجو هستیم که مبادرت به تولید کود تقلبی می‎کنند بنابراین کشاورزان حتمأ از مراکز دولتی نسبت به تهیه کود خود اقدام کنند.

* تنها مدیریت مزرعه است که باعث افزایش عملکرد تولیدات می‌شود

وی ازت، پتاس و فسفر را کود پایه عنوان کرد و گفت: از کشاورزان درخواست می‎کنیم هنگام کاشت در مزارع خود از کود ازت و فسفر استفاده و سپس از کود سرک استفاده کنند و به توصیه‎های فنی توسط کارشناسان پهنه توجه داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه 500 کارشناس پهنه در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای مبارزه با آفات و بیماری‎های جدید هر دو یا سه سال یک بذر جدید معرفی می‎شود با این وجود تراکم بذر در مزارع رعایت نمی‎شود و این امر موجب کاهش عملکرد محصول خواهد شد.

عباسی بیان کرد: در کنار بذور تولیدات داخلی، بذرهای خارجی نیز وارد کشور شده است اما این بذرهای وارداتی عملکردی بیشتر از بذرهای داخلی ندارند آنچه در افزایش عملکرد مؤثر می‎باشد، مدیریت مزرعه است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار