رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه بالاترین نرخ بیکاری با حدود 4 میلیون نفر مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، گفت: 30 درصد فضای فعلی دانشگاه‌ها باید به سمت مهارتی شدن پیش برود.

30 درصد فضای فعلی دانشگاه‌ها باید به سمت مهارتی شدن پیش برود/ بازار کشور در جست‌وجوی نیروی ماهر است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، علی اوسط هاشمی در بازدید از موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی لامعی گرگان اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نقشه راه برای آموزش و ارتقاء سواد مردم ترسیم شد برای اینکه نرخ سواد در جامعه در برخی نقاط بسیار پایین بود.

وی با اشاره به اینکه امروز بالاترین نرخ بیکاری با حدود ۴ میلیون نفر مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است، تصریح کرد: این اتفاق برای جامعه به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید در این زمینه تدبیر اساسی شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: براساس الزام قانونی باید ۳۰ درصد فضای فعلی دانشگاه‌ها به سمت مهارتی شدن پیش برود و ۵۰ درصد آموزش و پرورش در مسیر مهارتی شدن قرار بگیرد که در حوزه آموزش و پرورش تاکنون ۳۵ درصد محقق شده است.

هاشمی از اعلام آمادگی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در همکاری با دانشگاه‌ها برای توسعه مهارت خبر داد و گفت: حاضر هستیم به تفاهمی برسیم که بخشی از واحدهای درسی دانشجویان در مراکز فنی و حرفه‌ای طی شود و دانشجویان پس از طی دوره‌های مهارت یک گواهینامه آموزش مهارتی دریافت کنند.

* استان گلستان را پایلوت طرح مهارت قرار دادیم/ در حال حاضر با ۲۰۰ دانشگاه در راستای انجام فعالیت‌های مهارتی مذاکره کردیم

وی با اشاره به اینکه باید تمامی دانشجویان دانشگاه را به سمت مهارتی شدن سوق دهیم، افزود: استان گلستان را پایلوت طرح مهارت قرار دادیم. در حال حاضر با ۲۰۰ دانشگاه در راستای انجام فعالیت‌های مهارتی مذاکره کردیم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه مدرک هموارکننده ورود به کارخانه نیست، تاکید کرد: دو عنصر آشنایی با مهارت سخت و مهارت نرم می‌تواند ظرفیتی برای ثبات کار کردن ایجاد کند.

هاشمی بر لزوم شبکه‌ای حرکت کردن و جمعی اندیشیدن تاکید کرد و گفت: آشنایی با مهارت سخت ۲۰ درصد می‌تواند انسان را به کارخانه برساند و ۸۰ درصد از طریق داشتن مهارت نرم امکان‌پذیر است.

* مهارت باید با آمایش استان همخوانی داشته باشد/ کارآموز بعد از طی گذراندن دوره‌های مهارتی بیکار نیست

وی با تاکید بر اینکه بازار امروز در جست‌وجوی نیروی ماهر و کاربلد است، افزود: هر کسی که در جامعه مهارت داشته باشد بیکار نخواهد ماند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: بازار شدیدا نیازمند نیروی ماهر است، مهارت باید با آمایش استان همخوانی داشته باشد و کارآموز بعد از طی گذراندن دوره‌های مهارتی بیکار نیست.

هاشمی از هیئت امنای موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی لامعی گرگان خواست مدل جدیدی  از مهارت عرضه کنند که در حوزه کشاورزی، صنعت و مشاغلی که نیازمند صنایع بزرگ است حرف برای گفتن داشته باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار