غیناقی گفت: امروز در آستانه چهل سالگی دفاع مقدس که یک نسل یا ربع قرن از آغاز آن گذشته، حضور بانوان، برای انتشار فرهنگ دفاع مقدس ضروری است.

نقش زنان در دفاع مقدس/ حضور بانوان برای انتشار فرهنگ دفاع مقدس ضروری است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، نقش موثر زنان در تاریخ اسلام و انقلابی نقش بی بدیل و بی مانند است، حضور در صحنه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی مبارزاتی و جنگ توانسته است از زن مسلمان یک الگوی مناسب و یک هویت ممتاز بسازد.

 

اگر حمایت‌ها و تربیت ها و پشتیبانی‌های زنان در جنگ و انقلاب نبود به جرأت می‌توان گفت انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با موفقیت به ثمر نمی رسید.

 

لزوم نگاه های عاطفی زنان و حمایت‌های مادرانه آنها و آموزه های تربیتی موثر این طبقه مهم جامعه، از ضروریات توسعه پایدار یک جامعه اسلامی است.

 

اگر زنان نقش خودشان را خوب ایفا نکنند یقیناً جامعه با مشکلات فراوانی روبرو خواهد شد.

 

به مناسبت هفته دفاع مقدس دکتر الهه غیناقی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گلستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به سوالات پیرامون نقش بانوان در هشت سال دفاع مقدس پاسخ داد.

 

*نقش بانوان در دوران هشت سال دفاع مقدس چگونه بود؟

دوران هشت ساله دفاع مقدس، خاطرات، عملکردها و اقدامات بسیار درخشانی از حضور پرحماسه بانوان و شیرزنان ایرانی در خود به یادگار گذاشته است. این خدمات در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، هنری، سیاسی و حتی نظامی همراه و همگام با مردان حماسه آفرین در زمان جنگ، امری پیش پا افتاده نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشته و آن را نادیده گرفت.

 

*مشارکت و نقش مهم بانون در دفاع مقدس چگونه بود؟

در مورد مشارکت بانوان در دفاع مقدس، به طور خاص می توان به فعالیت در پشت جبهه اشاره کرد مثل انواع خدمات مادی و یا معنوی مثل تقویت روحیه رزمندگان.

 

همچنین حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم، شرکت مستقیم در عملیات ‌ها، عکاسی و خبرنگاری، پرستاری و امداد رسانی به مجروحین و اسارت در جنگ و پایداری های بی نظیری که داشتند.

 

و نقش مهم دیگر زنان در حفظ آثار و ارزش ‌های دفاع مقدس پس از پایان جنگ است که همچنان ادامه دارد.

 

*حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم چگونه بود؟

زنان مسلمان ایرانی با الهام از تعالیم اسلامی با شجاعت و شهامت وصف ناشدنی، در صحنه های مختلفی حتی در میدان های رزم حضور یافتند. خواهران بسیج و سپاه خرمشهر از جمله زنانی بودند که در منطقه عملیاتی باقی ماندند و به کارهایی از جمله حفاظت از انبار مهمات و رساندن آن به رزمندگان اسلام، کندن سنگر، تهیه و طبخ غذا برای رزمندگان مشغول شدند. زنان غیور و شجاع ایرانی گاه با دست خالی و یا چوبدستی مزدوران بعثی را به اسارت گرفتند. یک شیرزن سوسنگردی با چوبدستی خود چند سرباز عراقی را به اسارت گفت و قهرمان دیگری تعدادی از آنان را در یک اتاق محبوس کرد و به سربازن اسلام تحویل داد.

 

آنان در شهرهای مرزی دلیرانه مقاومت کردند گویی ترس را از یاد برده بودند و فقط به حق می اندیشیدند و بس. آنان آیینه تمام نمای ایثار و فداکاری و اسطوره های شهادت و شهامت بودند، فرار از دشمن برای ایشان مفهومی نداشت و بر این عقیده بودند که تا آخرین نفس نباید پشت به دشمن کرد.

 

اگر از همه مسائل و جنبه‌های مختلف جنگ، ایثار و فداکاری های سربازان و مبارزین سخن گفته شود و از نقش پراهمیت مادران و همسران آنها صحبتی به میان آورده شود، قطعا حق مطلب بدرستی ادا نشده است، درست است که جنگ اصولا یک فعالیت مردانه و خشن محسوب می شود و قهور و بی‌باکی و شجاعت فراوانی را می‌طلبد که بدون این ویژگیها و صفات انسانی امکان درگیری ها و خونریزی ها میسر نیست، اما باید توجه داشت که در پرورش این روحیه و خلقیات جنگی زنان و همسران رزمندگان نقش اصلی را ایفا می‌نمایند.

 

*نقش زنان در حفظ آثار و ارزش ‌های دفاع مقدس پس از جنگ؟

امروز در آستانه چهل سالگی دفاع مقدس که یک نسل یا ربع قرن از آغاز آن گذشته، بدیهی است که حضور بانوان، برای انتشار فرهنگ دفاع مقدس ضروری است.

 

ما قصد اینکه تاریخ را تفکیک جنسیتی کنیم نداریم اما آنچه مهم است الگوسازی برای نسل حاضر است که یک دختر جوان با الگوگیری از قهرمانان زن هم ذات پنداری بیشتری خواهد کرد.

 

در طول تاریخ اسلام و به ویژه دوران دفاع مقدس، از قهرمانان و سرداران سخن‌ های بسیاری گفته شده، امّا زنانی هم بودند که چه در صدر اسلام و چه پس از آن، اباذر گونه، هم در صحنه جنگ حضور داشتند و هم برای روحیه دادن به نیروهای اعزامی و رزمی به آیات و احادیث رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) استناد می کردند.

 

اگر فعالیت زنان در جنگ‌ ها و صحنه‌ های سیاسیِ اسلام به صورت فیلم و کتاب‌ بارها مطرح می شد، آنگاه برای آحاد جامعه ملموس تر بود که زن‌ ها در پیشبرد دین چه در صدر اسلام و چه پس از آن همچون اباذر و مالک اشتر بودند.

 

زنان و به خصوص مادران، همسران، خواهران و دختران شهدا، جانبازان و اسرا، نقش به سزایی در ترویج ارزش ‌ها و فرهنگ روزهای آتش و خون دارند. انتشار نامه‌ های خانواده رزمندگان در آن روزها، سخنرانی‌ ها، مراسم یادبود و غیره همگی در بزرگداشت یاد آن روزها اثرگذار هستند.

 

*برنامه های صورت گرفته کارگروه بانوان ستاد دفاع مقدس را بیان کنید؟

ما در کارگروه بانوان ستاد بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس استان گلستان به یاری خداوند متعال تلاش داریم تا گوشه ای از نقش زن در جامعه و حضور او در عرصه‌های مختلف اجتماعی و بخصوص دفاع مقدس را به منصه ظهور بگذاریم که می‌تواند مشوق دیگر همنوعانش برای حضور در جایگاه های مختلف سیاسی و اجتماعی مشابه باشد.

 

ساخت فیلم های مستند مادر دو شهید ترکمن، خانم خراسانی، سه نفر از امدادگرهای زن استان در دفاع مقدس، خانواده شهید مدافع حرم غلامی، خانواده شهید خوشنام که بعدا تعیین هویت شد، شهید خان احمدی، خانواده شهید مدافع حرم خوش محمدی،  مستند همسر جانباز ۷۰ درصد حبیب حمزه ای، خانواده دو شهید کیخا، فیلم مساند از خانواده شهید ترکمن ابوبکر اونق و غیره از برنامه های این کارگروه است.

 

اطلاعات ۵۰۰ نفر از زنان پشتیبانی جنگ که به منطقه جنگی رفتند هم بانک اطلاعاتی همراه با آدرس و شماره تماس جهت دیدار از آنان از سراسر استان جمع آوری و به روز شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار