مدیرکل بنیاد مسکن گلستان آخرین روند بازسازی و برآورد خسارت دو زلزله رامیان و مراوه تپه در استان گلستان را اعلام کرد و در خصوص زلزله مراوه‌تپه از تخصیص ۱۰ میلیاردتومانی اعتبار از منابع داخلی بنیاد به بازسازی واحدهای زلزله‌زده خبر داد.

۲۵۰ واحد مسکونی غیرمقاوم در زلزله مراوه‌تپه نیازمند بازسازی و تعمیر/ تخصیص ۱۰ میلیاردتومان اعتبار از منابع بنیاد مسکن به بازسازی واحدهای زلزله‌زده

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدمحمد حسینی مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص ارزیابی‌ها، برآورد خسارت زلزله مراوه‌تپه و روند بازسازی در آن منطقه، با اشاره به اینکه زلزله مراوه‌تپه ۵ مهر ساعت ۹:۱۶  با بزرگی ۵.۲ در ۲۱ کیلومتری آن شهر رخ داد، گفت: بعد از وقوع زلزله، حدود ۲۰ روستا و شهر مراوه تپه اعلام خسارت کردند. در عین حال بعد از رخداد زلزله به همراه مدیرکل مدیریت بحران در منطقه زلزله‌زده حاضر شدیم و کار ارزیابی با ۱۰ تیم متخصص آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان ادامه داد: خسارت به ۲۵۰ واحد مسکونی در سطح روستا ثبت شده است که حدود ۵۵ درصد خسارت‌ها مربوط به بازسازی واحدهای مسکونی غیرمقاوم و خشتی و گلی است و حدود ۴۵ درصد نیاز به تعمیرات دارد.

حسینی با اشاره به اینکه این زمین‌لرزه حدود ۱۰ پس‌لرزه داشت از آغاز احداث اولین واحد تخریبی مراوه تپه روز گذشته ۶ مهر با حضور استاندار خبر داد و گفت: ۱۰ میلیارد تومان از منابع داخلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با دستور مهندس تابش رییس بنیاد مسکن به آغاز بازسازی‌های سیل مراوه تپه، تخصیص یافته است.

وی تاکید کرد: تمامی آسیب‌دیدگان زلزله مراوه‌تپه با مراجعه به بنیاد مسکن استان، تشکیل پرونده بدهند تا به مرور بعد از تصویب تسهیلات زلزله منطقه در دولت، پرداخت تسهیلات به آنها آغاز شود.

حسینی در عین حال خاطرنشان کرد: ارزیابی‌های خسارات و تخصیص اعتبار به زلزله‌زدگان به زودی تهیه و به دولت ارسال می‌شود تا بتوان برای جبران خسارت به زلزله‌زدگان گام برداشت.

وی در خصوص جزئیات تخصیص تسهیلات به زلزله‌زدگان، اعلام کرد: با توجه به اینکه سرما نزدیک است کار با ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه روستایی آغاز شده است. پرونده ها تشکیل و معرفی به بانک ها برای دریافت تسهیلات انجام می شود. به محض آنکه منابع بلاعوض و سایر تسهیلات، بازسازی ادامه خواهد یافت.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با یادآوری اینکه مراوه تپه شهر مرزی است که ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و از این میزان جمعیت، ۴۵ هزار نفر از آنها روستایی هستند، گفت: بالغ بر ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی در منطقه مراوه تپه وجود دارد که ۶۷ درصد آنها غیرمقاوم هستند. در برنامه است تا واحدهای غیرمقاوم ظرف ۴ سال آینده با همکاری مردم در منطقه به اتمام برسد.

حسینی ادامه داد: برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی مراوه تپه و همچنین واحدهای غیرمقاوم استان، برنامه پنج ساله‌ای را تدارک دیدیم تا با استقبال مردم و مالکان، واحدهای مسکونی غیرمقاوم در شهرستان نداشته باشیم. همچنین، اعلام کردیم که در بنیاد آمادگی داریم با تسهیلات قرض‌الحسنه واحدهای غیرمقاوم را با مشارکت مردم، مقاوم‌سازی کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در ادامه به زلزله رامیان اشاره کرد و گفت: زلزله رامیان، ۱۷ شهریور با بزرگی ۵.۱ رخ داد. در مجموع، ۱۰ روستای شهرستان رامیان و ۵ روستای آزادشهر اعلام خسارت کردند.

حسینی ادامه داد: ۲۹۴ واحد مسکونی در شهر رامیان و روستاهای آن خسارت دیدند که از آن میزان ۲۵۰ واحد نیاز به بازسازی دارد و ۴۴ واحد نیز نیازمند تعمیرات است.

وی با اشاره به اینکه کار بازسازی در رامیان آغاز و آواربرداری کل واحدها انجام شده است، توضیح داد: روستاهای هم اکنون کارگاه ساختمان‌سازی شده‌اند. از منابع داخلی بنیاد کار بازسازی رامیان آغاز شده و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره به هر مالکان هر یک از واحدهای مسکونی تخریب شده در حال پرداخت و همچین سیمان رایگان در حال توزیع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار