در حالی مردم روستاهای مناطق زلزله زده رامیان میزبان کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بودند که هنوز تن آنها از مشکلات زلزله می لرزید و در انتظار تحقق وعده های مسئولان هستند.

​لرزه های مردم مناطق زلزله زده رامیان از کوران مشکلات/ جوان جسور قورچایی در بازدید مسئولان چه گفت؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، نمی دانست از کجای قصه زلزله سفره دلش را باز کند، گرچه بریده بریده صحبت می کرد اما در دلش حرف هایی زیادی داشت، پیش از این وقتی به سراغ همسرش رفتیم که با ما گفتگو کند گفت از حرف زدن خسته شده است و انتظار این را دارد که مسئولان هر چه زودتر فکری به حال مردم بدبخت و فلک زده قورچای کنند.

هنوز زمستان نیامده است و کمرش را با چادرشبی بسته بود و گرفتن دست ها به پهلو نشان از کمردرد داشت که آن را عذاب می داد و می گفت از اینکه مجبور است شب را در چادری سرد سحر کند خسته شده است.

از مشکلات چادرنشینی با ما سخن گفت؛ یا گاز نداریم یا اجاق گاز، نفت هم که امروز مسئولان می خواستند به اینجا بیایند بین ما توزیع کردند اما با همه این مشکلات از مردانگی دهیار و همت جهادی او برای کمک به مردم روستا سخن می گفت و از آنکه در این روزهای سخت در کنار مردم روستا ایستاد است تشکر می کرد و این مهم نشان می داد که موهایش را در آسیاب سفید نکرده است و قدرشانس زحمات است.

راستی از اولین برخوردمان نگفتیم پیرمردی قورچایی که با دست های پینه بسته در حال حمل یک فرغون شن و ماسه در سربالایی های سخت این روستا بود وقتی نگاهش به من افتاد دلم می خواست زمین دهن وا کند و از اینکه دستانم با لب تاب و گوشی و وسایل خبری پر کرده بودم مرا به داخل خودش بکشد نمی دانم چطور مسئولان راحت از کنار این پیرمرد روستایی قورچایی که این روزها بسیاری از پهلوان پنبه های شهر و دیار ما جوان تر است عبور کردند.

گرچه هنوز تسهیلات مسکن را دریافت نکرده بود ولی قسم می خورد که درآمدش در سال کمتر از ۱۰ میلیون تومان است و پس از اینکه سرپناهی برای زن و بچه اش با تسهیلات دولتی بسازد آماده است که حتی به خاطر عدم پرداخت اقساط تسهیلات مسکن به زندان برود.

مظلومیت در دل حرف های این مرد اشک هر کسی را در می آورد، گرچه با حضور ماشین های چند صدمیلونی و حتی میلیاردی و کارناوال مسئولان و  نمایندگان مجلس فضای روستا شلوغ به نظر می رسید اما سکوت معناداری در روستا حاکم بود، انتظار داشتم که گروه های جهادی مثل مناطق سیل زده سال ۹۸ حضور پررنگ تری داشته باشند.

اما حضور آنها چنگی به دل نمی زد نه اینکه نباشند همان افراد همیشگی مشکلات مردم بودند اما تعداد گروه های جهادی بسیار محدود بود و به نظر می رسد که کرونا انرژی بیشتری از آنها گرفته است.

گرچه حضور مسئولان از سر دلسوزی و برای گره گشایی از مشکلات این مردم منطقه بود اما حداقل مثل توزیع نفت به این روستا عمل می کردند و می توانستند پس از پرداخت تسهیلات بلاعوض به سراغ مردم این روستا می آمدند تا مردم هم دلخوش می شدند و در هر مصاحبه ای با ما از عدم پرداخت تسهیلات بلاعوض گلایه نمی کردند، البته مدیرکل بنیاد مسکن استان گلستان قول این را داد که هفته آینده این تسهیلات بلاعوض به مردم مناطق زلزله زده تعلق بگیرد و در حساب هایشان باشد.

یکی از جوانان این منطقه سفره دلش را برای مسئولان باز کرده بود و  در حالی که صدا و سیما به دنبال تهیه گفتگوی خبری منطقی بین مردم و مسئولان بود حرف هایش را جویده و نجویده طوری که همکاران ما از تهیه برنامه نیفتند و  ناراحت نشوند زد.

از غم خرابی نانوایی روستا تا توزیع 10 لیتری نفت به ازای هر نفر در روستا تا جور در نیامدن چرتکه حمایت ها و خانه سازی، همه حرف های حمید همین چند کلمه بود که مسئولان را در تدبر این قرار داد که چاره ای بیندیشند.

قول های خوبی نیز داده شد از توزیع میله گرد با قیمت مناسب در روستا، توزیع سیمان رایگان و تهیه نقشه رایگان و غیره اما این قول و وعده ها این جوان قورچایی را راضی نکرد و اعتقاد داشت که ساخت یک واحد مسکونی در این گرانی های مصالح ساختمانی حداقل 120 میلیون تومان تمام می شود و مسئولان تسهیلات آنها را باید افزایش دهند.

کوه نشین می گوید که تنها 37 میلیون تومان هزینه تهیه میلگرد شده است و قطعا با 50 میلیون تومان تسهیلات کاری از پیش نمی برد و در نهایت با حمایت های انجام شده بتواند 70 درصد کار بازسازی واحد مسکونی خود را به اتمام برساند.

همچنین این جوان قورچایی از قول و وعده های مسئولان و پرداخت خسارت از سوی بیمه که بنا بود برای واحدهای تخریبی تا 20 میلیون تومان پرداخت شود ناراضی بود و می گفت: در حالی که خانه من  100 درصد تخریبی عنوان شده است اما بیمه تنها 770 هزار تومان غرامت برای من در نظر گرفته است.

همه این شرایط بد این روزهای منطقه زلزله زده رامیان با ارائه گزارش آمار استاندار گلستان از وجود 100 هزار خانه غیر ایمن و مقاوم روستایی مو بر تن آدم سیخ می کرد، با این شرایط هر شب باید مدیران بحران استان در نماز های شب دعا کنند که سیل و زلزله دیگری به سراغ استان نیاید چرا که بار هزینه خانه خرابی های مردم با یک یکی و دو دوتای مسئولان جور در نمی آید.

البته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قول نیمه سردی هم برای اختصاص سهمیه تسهیلات به میزان هفت هزار واحد مسکونی به استان گلستان داد که امیدواریم با این شرایطی که امروز مسئولان گلستان عنوان کرد آستین همت را بالا بزند و برای تحقق این اعتبارات چاره ای بیندیشد.

راستی نوستالژی سفر رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان به مناطق زلزه زده رامیان با تذکر استاندار گلستان رقم خورد، وقتی اهالی یکی از روستاهای زلزله زده می خواستند پیش پای مسئولان گوسفندی را قربانی کنند اما استاندار جلوی آن را گرفت تا تحمیل هزینه های اضافی به مردم منطقه زلزله زده جلوگیری کند.

همراهی سفر با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی توفیق اینکه بتوانیم با بخشی از مردم این روستا گفتگو کنیم را سلب کرده بود اما با این وجود تلاش کردم که بخشی از مهمترین مشکلات این مردم را سیاهه کنیم، می دانم که این گزارش به مزاق بسیاری از مسئولان خوش نمی آید اما رسالت خبرنگاری این است که از دریچه مردم به تلمبار مشکلات نگاه کنیم و گرچه این سیاهه ها همه غم و غصه های مردم زلزله زده رامیان را بیان نمی کند اما حداقل این را بگویم که مسئولان محترم  و زحمتکش  قول های زیبایی را که امروز به مردم مشتاق و صادق رامیانی دادید را به خاطر بسپاریم نباشد که روزی در صفحه نخست دل آنها دروغ مسئولان حک شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار