استاندار گلستان گفت: طرح غربالگری بیماری های بانوان حرکت بزرگی است که می تواند دستاوردهای بزرگی برای استان گلستان به همراه داشته باشد.

طرح غربالگری بیماری های بانوان دستاورد بزرگی برای استان گلستان به همراه دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مراسم آغاز طرح غربالگری بیماری های بانوان با حضور استاندار گلستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و جمعی از مدیران استانی با رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مدیریت درمان تامین اجتماعی استان و به میزبانی بیمارستان حکیم جرجانی گرگان برگزار شد.

در این مراسم دکتر حق شناس استاندار گلستان، از کادر درمانی استان اعم از دانشگاهی، تامین اجتماعی و بخش خصوصی تقدیر کرد و گفت: اگر تلاش و فداکاری این عزیزان نبود وضعیت استان گلستان نیز مانند استان های همجوار در خصوص ویروس کرونا، قرمز بود.

وی با اشاره به اینکه در اسفند ماه گذشته در 24 ساعت در استان بین 30 تا 50 فوتی بر اثر کرونا داشتیم گفت: خوشبختانه با همت جمعی همه و تلاش کادر درمانی، این تعداد به یک الی دو نفر رسیده است هرچند که برای منابع انسانی نمی توان چنین قضاوت کرد و از دست دادن یک نفر هم زیاد است.

وی گفت: کرونا باعث شد تا به اهمیت، جایگاه و نقش حوزه درمان بیشتر پی ببریم چون سلامت و امنیت زمانی که از دست می روند، اهمیتشان مشخص می شود.

دکتر حق شناس در ادامه سخنان خود به جمعیت 900 هزار نفری بانوان در استان اشاره کرد و اجرای طرح غربالگری سرطان برست در بانوان استان توسط مدیریت درمان تامین اجتماعی را کاری بزرگ دانست که بی شک دستاوردهای بزرگی در مسیر پیشگیری از ابتلا و یا درمان این بیماری به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به آمار قابلیت درمان 70 درصدی این بیماری، به اهمیت شناخت زود و پیش از رشد بیماری در زنان اشاره و تاکید کرد: با ماهیانه 2هزار و 500 معاینه می توان در سال 30 هزار نفر از بانوان استان که در معرض این بیماری قرار دارند را معاینه کرد و برای موارد درگیر بیماری، درمان سریع را آغاز کرد.

استاندار گلستان همچنین به در حال احداث بودن 5 بیمارستان در استان اشاره کرد و گفت: تا سال آینده که این 5 بیمارستان به بهره برداری برسند تعداد یک هزار تخت به تختهای بستری استان افزوده می شود.

در این مراسم دکتر احمد نصرتی مدیر درمان تامین اجتماعی گلستان نیز گفت: این طرح به پیشنهاد امور بانوان استانداری و با مصوبه شورای سلامت استان توسط این مدیریت اجرا خواهد شد و از اردیبهشت تاکنون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان زیرساخت های لازم آماده شده است و ماماهای استان آموزش های لازم را فرا گرفته اند.

دکتر نصرتی با توجه به شیوع بالای سرطان برست در بانوان استان و شیب صعودی آن در کشور طی سال های اخیر و نیز با عنایت به قابلیت شناسایی و پیشگیری و درمان این بیماری تا 70 درصد و نیز هزینه های اقتصادی و اجتماعی بالای درمان این بیماری گفت: این طرح که با حمایت استانداری گلستان، مشارکت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان و بسیج جامعه پزشکی استان و توسط مدیریت درمان تامین اجتماعی گلستان اجرا می شود، 4 گروه هدف دارد که در اولویت انجام معاینات هستند،

وی افزود: یکی از این گروه ها زنان بالای 40 سال شاغل در ادارات دولتی استان هستند، گروه دوم بستگان درجه یک بیمارانی که در بخش درمان غیر مستقیم تامین اجتماعی استان دارای پرونده هستند، سوم زنان سرپرست خانوار و چهارمین گروه مخاطب زنان بین 40 تا 69 سال مراجعه کننده به مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی هستند.

وی وجود دو دستگاه ماموگرافی پیشرفته در دو بیمارستان تامین اجتماعی استان را نقاط قوت اجرای این طرح پس از منابع انسانی ماهر در استان دانست.

این مراسم با افتتاح نمادین درمانگاه غربالگری به پایان رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار