رییس امور جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که در صورت تامین آب کافی، امکان اجرای طرح زراعت چوب در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان فراهم است.

امکان اجرای طرح زراعت چوب در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان فراهم است

به گزارش گلستان ۲۴؛ داوود مقدسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: همچنین توسعه طرح زراعت چوب در گلستان به دلیل وجود آب‌گیرهای طبیعی و انجام طرح جمع‌آوری آب سطحی در نواحی شمالی و شرقی امکان پذیر است.

وی ادامه داد: استفاده از آب غیرمتعارف از جمله پساب تصفیه خانه شهری گرگان و گنبدکاووس و انتقال آن به اراضی ملی، ظرفیت دیگر گلستان برای سرمایه گذاری طرح زراعت چوب است که اجرای آن به همکاری ارگان های مسوول از جمله استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیاز دارد.

به گفته وی اکنون زراعت صنوبر در نواحی جنوبی و ارتفاعات گلستان به ویژه شهرستان های بندرگز، کردکوی و گرگان و زراعت اکالیپتوس در شمال و شرق این استان مستعد سرمایه گذاری است.

مقدسی اضافه کرد: امسال در ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی گلستان سهمیه زراعت چوب اختصاص داده شده که ۵۰ درصد آن در اراضی ملی و بقیه زمین های زراعی است.

وی بیان کرد: سازمان جنگل‌ها با هدف توسعه طرح زراعت چوب و تشویق زارعان و سرمایه گذاران برای اجرای این طرح، تسهیلاتی مانند تامین نهال و ارائه مشاوره فنی رایگان، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون ریالی با سود ۱۲ درصد و معرفی زارعان به صاحبان صنایع چوبی برای انعقاد قرارداد خرید تضمینی محصول در نظر گرفته است.

به گفته کارشناسان برای زراعت چوب در هر هکتار زمین می‌توان تا هزار و ۱۰۰ نهال درختی غرس کرد که پس از یک دوره پنج ساله از هر هکتار ۲۵ مترمکعب چوب تولید می‌شود.

رییس امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان همچنین گفت که نیاز سالانه کارخانه های چوب استان ۵۰۰ هزار متر مکعب چوب است که بیشتر از داخل استان یا مناطق همجوار تامین می شود.

گلستان ۳ کارخانه فرآوری چوب در گرگان و گنبدکاووس دارد.

استان گلستان با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا یکی از مناطق مستعد توسعه زراعت چوب در کشور به شمار می رود.

زراعت چوب در گلستان ۲ دهه قدمت دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار