رییس اداره جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که ۳۰ هزار هکتار جنگل کم بازده و نیمه مخروبه در استان که عمده آن در نواحی پایین دست و جلگه‌ای شرقی قرار دارد، نیازمند سرمایه گذاری کلان برای بازسازی است.

حدود ۳۰ هزار هکتار جنگل کم بازده در گلستان نیازمند بازسازی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ داوود مقدسی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی گلستان طبق سنوات هر ساله عملیات احیا و اصلاح و غنی سازی جنگل‌های کم بازده و مخروبه استان را دستور کار دارد که اکنون مدیریت طرح پرورشی در سطح پنج هزار هکتار در منطقه "عرب داغ" شهرستان کلاله اجرا می شود.

وی به پیگیری تهیه طرح جامع مدیریت پایدار احیا، اصلاح و غنی سازی جنگل‌های کم بازده و نیمه مخروبه گلستان اشاره و تصریح که این آسیب‌ها در نتیجه کم توجهی انسان به محیط زیست و تخریب منابع طبیعی پدید آمده است.

به گفته وی، امسال حدود ۲.۵ میلیون اصله نهال جنگلی و غیرمثمر در سه مرکز پرورش گرگان، کلاله و علی آباد تولید می شود تا نیاز جدید استان را تامین کند.

وی همچنین به احیای ۳۵۰ هکتار جنگل کم بازده گلستان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال جاری اشاره کرد و افزود: پارسال ۴۶۰ هکتار از جنگل های کم بازده استان از محل اعتبار تخصیصی صندوق توسعه ملی احیا شد.

عملیات احیا و توسعه جنگل های کم بازده گلستان عمدتا در نیمه دوم سال پیگیری و انجام می شود.

همچنین چندی پیش ابوطالب قزل سفلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت که تخریب جنگل در این استان بلحظ آماری کم است ولی خشکسالی، آفات و بیماری درختان، آتش سوزی، فشردگی خاک به خاطر حضور زیاد انسان در طبیعت و نیز حضور دام در بخشی از  جنگل ها از جمله عوامل اصلی تخریب کیفی جنگل در گلستان است.

گلستان با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت عرصه جنگلی بالغ بر ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار داشته که از نوکنده در غرب استان شروع و تا گلیداغ در شرق استان ادامه دارد.
مطابق گزارش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از مجموع جنگل های این استان ۲۴۹ هزار و ۳۷۲ هکتار جنگل تجارتی، ۷۵ هزار و ۵۲۷ هکتار دست کاشت، ۷۰ هزار هکتار حفاظتی و حمایتی، ۵۱ هزار و ۲۹۵ هکتار مخروبه و پنج هزار و ۹۹۱ هکتار بیشه زار است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار