روز 25 نوامبر مصادف با 5 آذر بنام روز جهانی منع خشونت علیه زنان نامگذاری شده که در ایران سازمان بهزیستی در این خصوص وظایفی را دارا بوده و مراکزی تحت عنوان خانه امن تأسیس نموده است.

سازمان بهزیستی آماده خدمت به زنان آسیب دیده خشونت های خانگی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از پایگاه خبری جرجان خبر،   «مریم معصومی» معاون امور اجتماعی بهزیستی گلستان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: زنان در طول تاریخ به دلیل تفکرات غلط و برخی آداب و رسوم اشتباه همواره مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند. پیش از اسلام در بین اعراب جاهلی و پیش از قرون جدید در اروپا او را فاقد ماهیت انسانی می دانستند و زمانی او را جزو اموال مردان خانواده دانسته و به راحتی خرید و فروش می شدند.

وی بابیان اینکه 25 نوامبر بنام روز جهانی منع خشونت علیه زنان نامگذاری شده است. افزود: در همین راستا سازمان بهزیستی نیز در جهت مداخله و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و خشونت علیه زنان خدمات رایگانی را در اختیار شهروندان قرار می دهد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گلستان با تأکید بر این موضوع که سازمان بهزیستی متولی زنان و کودکان است و به دنبال آن از سال ۹۴ برنامه‌ای تحت عنوان تاسیس خانه امن برای زنان قربانی خشونت خانگی در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: از سال ۹۶ استان ما جزء ۱۵ استان پایلوت کشور در این طرح مطرح شد.

معصومی گفت: در استان گلستان تنها یک خانه امن وجود دارد وما امسال 21 نفر ورودی به این مرکز داشتهایم.

وی با اشاره به اینکه خانه امن با هدف ارائه خدمات تخصصی به زنان در معرض  آسیب، خشونت و یا خشونت ‌دیده راه‌اندازی شده است، اضافه کرد: خشونت مصادیق متفاوتی از جمله جسمی، اقتصادی، روانی و کلامی دارد.

این مقام مسئول توضیح داد: در مرکز خانه امن خدمات روان‌شناسی و مددکاری به زنان قربانی خشونت خانگی ارائه می‌شود و در صورت لزوم و دیگر خدمات سرپایی و نگهداری به مدت ۱۲۰ روز به این افراد تعلق می‌گیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گلستان گفت: معمولا بعد از این مدت زمینه برای برگرداندن این افراد به خانواده فراهم می‌شود.

معصومی عنوان کرد: علاوه بر تاسیس خانه امن، فعالیت‌های اجتماعی و جامعه ‌محور هم در این خصوص از جمله حضور روان‌شناس و مددکار در نقاط آسیب‌پذیر و برگزاری جلسات محلی در این مناطق اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اگر در این جلسات موردی از خشونت مشاهده شد این افراد به منظور دریافت خدمات به مراجع بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

این مقام مسئول افزود: از زمان تأسیس مرکز خانه امن بیشترین نوع آسیب‌ها علیه زنان استان، آزارهای روانی و کلامی بوده است و آزارهای جسمی و اقتصادی در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گلستان اضافه کرد: حداقل سقف خدمات مددکاری  برای هر فرد قربانی خشونت خانگی ۶۹ مورد است و این خدمات بستگی به نوع مشکل دارد.

معصومی اظهار داشت: زنانی که قربانی خشونت خانگی هستند با مراجعه به مراکز اورژانس اجتماعی و ارجاع به مرکز خانه امن می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی بیان داشت: سازمان بهزیستی در فازهای بعدی جلوگیری از خشونت خانگی علیه زنان، آموزش‌ها و بررسی‌های روانپزشکی و روانشناسی برای مرتکبین خشونت هم ارائه می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار