گلستان یکی از استان‎های کشور با سرانه درآمد پایین محسوب می‎شود همزمان با آغاز واریز ۱۰۰ هزار تومانی کمک معیشتی کرونا برخی گلستانی‎ها که خود را مشمول این طرح می‎دانستند نسبت به عدم واریز این یارانه به حسابشان اعتراض کردند.

اعتراض برخی گلستانی‎ها به نحوه واریز یارانه معیشتی کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، حدود یک سال از شیوع ویروس کرونا در کل جهان می‎گذرد، این ویروس اقتصاد بسیاری از کشورها از جمله کشور ما را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از دولت‎ها و افراد آسیب فراوانی را متحمل شدند.

 در این مدت بسیاری از مشاغل تحت تأثیر کرونا قرار گرفت و معیشت اکثر افراد جامعه به شدت آسیب دید در این میان نیز دولت حمایت‎هایی برای کمک به مردم از جمله افراد با درآمد پایین انجام داد آخرین طرح حمایت معیشتی دولت پرداخت کمک هزینه ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومانی به افراد فاقد درآمد ثابت و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی بود.

گلستان یکی از استان‎های کشور با سرانه درآمد پایین محسوب می‎شود همزمان با آغاز واریز ۱۰۰ هزار تومانی کمک معیشتی کرونا برخی گلستانی‎ها که خود را مشمول این طرح می‎دانستند نسبت به عدم واریز این یارانه به حسابشان اعتراض کردند.

* لزوم بازنگری در تشخیص افراد مشمول کمک معیشتی کرونا

در همین رابطه یک شهروند گلستانی با بیان اینکه اینجانب یک کارگر ساده و بدون درآمد ثابت هستم در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: من واقعأ نمی‎دانم بر چه اساسی  کمک معیشتی کرونا به حساب مردم واریز می‎شود.

وی بیان کرد: کرونا باعث شد تا بیشتر اوقات بیکار باشم از طرفی سه فرزند دارم و مستأجر نیز  هستم با این وضعیت مالی توانایی گذران معیشت خانواده‎ام را ندارم.

این شهروند گلستانی خاطرنشان کرد: واریز کمک معیشتی کرونا حداقل می‎توانست بار کوچکی از مشکلات افرادی همچون ما را کم کند متأسفانه گویی در شناسایی افراد مشمول نظارت کافی انجام نشده است.

وی بیان کرد: ملاک تشخیص افراد مشمول حساب‎های بانکی و گردش مالی است در صورتی‎که برخی خانواده‎ها  بنا بر دلایلی از جمله مسدود بودن حساب تنها از یک کارت مشترک استفاده می‎کنند و در بعضی مشاغل که فرد مسوول خرید است، طبیعی است که گردش مالی بالایی دارند اما این به معنای توانایی مالی شخص نیست.

*در حال حاضر امکان ثبت‌نام برای جاماندگان یارانه وجود ندارد

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در خصوص امکان اعتراض و پیگیری جاماندگان از یارانه پرداختی دولت به مردم اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳ بازه زمانی برای ثبت‌نام جاماندگان از یارانه و افرادی که خودشان از دریافت یارانه انصراف داده بودند مشخص شد اما در حال حاضر امکان ثبت، اعتراض و پیگیری در خصوص یارانه ۴۵ هزار تومانی که دولت هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‎کند، وجود ندارد.

حسن قدیمی با بیان اینکه ثبت‌نام جاماندگان از یارانه از طریق اطلاع‌رسانی سازمان هدفمندسازی یارانه‎ها صورت می‎گیرد افزود: در سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵ بررسی مجدد برای وسع خانوار انجام شد که در این بررسی یکسری افراد یارانه بگیر حذف شدند اما امکان پیگیری وجود دارد.

وی اضافه کرد: هر ساله در دو نوبت در سطح ملی آزمون وسع از سوی بانک مرکزی انجام می‎شود یکسری افراد شهریور و مهر سال ۱۳۹۸ از این طرح خارج شدند که امکان پیگیری و اعتراض از طریق سامانه هدفمندسازی یارانه‎ها وجود دارد.

* کمک معیشتی کرونا شامل تمام یارانه بگیران نمی‎شود/ افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و افراد بدون درآمد ثابت در اولویت طرح هستند

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان خاطرنشان کرد: بحث یارانه معیشتی از سال گذشته مطرح و در انتهای ماه گذشته نیز طرح کمک معیشتی ایام کرونا  در سطح ملی اجرا شد که براساس این طرح به مدت چهار ماه به مشمولان یارانه معیشتی در زمان کرونا پرداخت می‎شود. مشمولان این طرح افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی به مدت چهار ماه و هر ماه برای هر نفر ۱۲۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار واریز می‎شود برای افراد فاقد درآمد ثابت  نیز ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان واریز خواهد شد.

قدیمی بیان کرد: این طرح ویژه کروناست و در مواردی در سطح ملی بررسی‎های مجدد انجام و طی مراحل مختلف این یارانه به حساب مشمولان واریز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که وام یک میلیون تومانی کرونا و یارانه معیشتی ویژه کرونا به تمام افراد یارانه‌بگیر تعلق خواهد گرفت یا خیر؟ گفت: وام یک میلیون تومانی و پرداختی‎های اخیر مشمول تمام افراد یارانه بگیر نمی‎شود و شرایطی برای مشمولان در نظر گرفته شده است، در واقع افرادی داریم که وام به آنها تعلق گرفت اما یارانه معیشتی برای آنها واریز نشد.

معاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان گلستان در خصوص اعتراض برخی افراد که خود را مشمول طرح یارانه معیشتی ویژه کرونا می‎دانستند اما برای آنها مبلغی واریز نشده است، گفت: بررسی‎هایی در این رابطه انجام و یکسری موارد به این امر باز می‎گردد که یک عضو از خانواده به طور مثال در دستگاهی مسوول خرید یا تنخواه است بنابراین گردش بالایی برای این فرد اتفاق خواهد افتاد و یا حساب اعضای خانواده مسدود است و از حساب یک فرد استفاده می‎شود که این باعث گردش بالای مالی خواهد شد و اگر در خانواده‎ای یک نفر از  گردش مالی بالایی برخوردار باشد مشمول طرح یارانه معیشتی کرونا نخواهد شد با این وجود طی دوره بعد که آزمون وسع انجام خواهد شد این موارد لحاظ و مشکلاتی از این دست رفع خواهد شد.

قدیمی بیان کرد: از ابتدای شروع طرح یارانه معیشتی کرونا برخی همکاران ما در سامانه سامد برای مشاوره به مردم و پیگیری تقاضاهای آنها حضور دارند.

وی ادامه داد: از ابتدای این طرح دستورالعمل و نحوه پیگیری طرح به فرمانداران، بخشداران و دهیاران اطلاع‌رسانی شده است و پیگیری‎های لازم از سوی نهادهای نظارتی نیز انجام می‎شود با این وجود بیشتر اقدامات در تهران و در سطح ملی انجام خواهد شد ما در سطح استان اعتراض‎ها را جمع‌آوری و به تهران اعلام می‎کنیم که این تعداد اعتراض نسبت به نحوه واریز یارانه معیشتی کرونا ثبت شده است در واقع این توانایی وجود ندارد که به تک‌تک اعتراض‎ها رسیدگی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار