تقریبا ۱۰ ماه از شیوع ویروس کرونا در استان گلستان می گذرد و در طول این ۱۰ ماه رفتارهای متفاوت در برخورد به کرونا نشان می دهد هنوز نتوانستیم فرهنگ مقابله با کرونا را در جامعه ایجاد کنیم.

کرونا؛ سرماخوردگی ساده ای که مالیخولیا از آب درآمد/ اثر محدودیت های هوشمند بر شیب افزایشی کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا ترس و اضطراب از این ویروس خیلی زود سراسر ایران را فرا گرفت و مسئولان در تلاش بودند که زیرسایه کرونا زندگی عادی جریان داشته باشد.

 

از این رو در ابتدا حرف های ضد و نقیض از افرادی که بیشتر در خطر کرونا هستند بیان شد و از یک سو عنوان شد که کودکان کرونا نمی گیرند و کرونا تنها جان  بیماران دیابتی، افرادی با سن بیش از 50 سال، بیماران آسم، بیماران سرطانی و افرادی که شیمی درمانی می کنند را بییشتر به خطر انداخته است.

 

برخی از مسئولان بهداشتی در آغاز موج نخست شیوع ویروس کرونا بیان می کردند که این ویروس شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد و مردم نباید نگران باشند و با شستشوی مکرر دست می توانند سایه خطر این ویروس را از سر خود بردارند.

 

در اوج کمبود ماسک نیز گاهی برخی افراد عنوان می کردند که ماسک زدن در اماکن عمومی در کنترل ویروس تاثیری ندارد و این ویروس به دلیل سنگینی وزن مولکولی بر سطوح می نشیند و باید از ماسک در اماکنی مثل بیمارستان ها و در برخورد با بیماران کرونایی استفاده شود.

 

*کرونا رفته رفته نقاب از چهره خود برداشت

اما رفته رفته  و به آرامی کرونا نقاب خود را از چهره برداشت و نشان داد که زورش حتی به جوان سالم بدون هیچ بیماری مزمنی هم می رسد و می تواند کودکان را نیز درگیر این بیماری کنند و کسی نیست که بگوید که از خطر بیماری کرونا در امان است.

 

نحوه اطلاع رسانی کرونا در زمانی که مردم به شدت مضطرب بودند به گونه ای بود که تصور می کردیم کرونا بیماری نیست که بتواند سیستم اجتماعی جامعه را فلج کند ولی حالا پس از گذشت دو موج از کرونا مسئولان به دنبال آن هستند که ذهنیتی که برای مردم از کرونا ساختند تغییر دهند و از این رو یکی از سناریوهای رسانه ای ترساندن مردم شد، خبرهایی مثل فوت داماد گلستانی به دلیل کرونا که در پنج روز گذشته مراسم عروسی خود را برگزار کرده در صدر اخبار قرار می گیرد بی آنکه بررسی شود که آیا دوره نقاهت و کمون بیماری کرونا کمتر از پنج روز است و در این نمونه مشابهی وجود داشته که در طول این مدت کوتاه بتواند ریه را آنقدر درگیر کند که منجر به فوت شود و شائبه های دیگری که در فضاهای مجازی بی پاسخ می ماند و گاهی باعث بدبینی جامعه می شود.

 

گرچه همه جامعه واقف هستند که تجمعات کانون اصلی انتشار ویروس کرونا است ولی ترس از کرونا نگرانی هایی در ابعاد جامعه ایجاد می کند که منجر به افزایش اضطراب و به دنبال آن افزایش مسائلی مثل خشونت، تشنج اجتماعی و افزایش هزینه های زندگی در این بحران سخت اقتصادی  می شود که شاید این مسائل اجتماعی از کرونا برای جامعه خطرناکتر باشد.

 

ملت ایران مردم با فرهنگی هستند و به نظر می رسد که در حوزه اطلاع رسانی کرونا آنگونه که باید هنوز نتوانستیم به فرهنگ سازی در راستای برخورد با این ویروس دست پیدا کنیم گرچه در کنار این فرهنگ سازی می توانیم برخی از اقدامات صلبی نیز مثل جریمه ها در نظر گرفته شود.

 

*توجه به سلامت مردم همراه با حفظ معیشت و اقتصاد

موضوعی که حجت الاسلام «سیدرضا سیدحسینی» دادستان مرکز استان گلستان در ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا استان به آن بارها تاکید کرد که در کنار اقدامات به منظور حفظ سلامت مردم باید شرایط معیشت و اقتصادی آنها نیز در نظر گرفته شود و مردم باید بتوانند در کنار توجه به موضوع کرونا زندگی عادی خود را داشته باشند.

 

گرچه این حرف بسیار ساده به نظر می رسد اما دادستان مرکز استان آن روی سکه اقدامات ستاد کرونا را بیان می کرد که تعطیلی هتل ها و رستوران ها و کارگاه ها به منظور سلامتی مردم باعث بیکاری و کاهش درآمد بسیاری از افراد جامعه می شود.

 

از سویی دیگر ترس و اعمال فشار از کرونا در کنار مشکلات معیشتی و اقتصادی امان مردم را بریده است و این موضوع باعث پایین آمدن آستانه تحمل بسیاری از افراد شده است که خود باعث افزایش پدیده هایی مثل خشونت های خانوادگی می شود.

 

*فرهنگ مقابله با کرونا به جای ترس از کرونا در رسانه ها

در این ولوشو امروز رسانه نقش بسیار مهمی در آرام کردن مردم و ترویج فرهنگ مقابله و پیشگیری با کرونا دارد اما همه این اقدامات باید ایجابی باشد نه صلبی وگرنه برخوردهای قضایی و قانونی جز خسارت های بیشتر به جامعه و ضربه به معیشت مردم چیز دیگری به همراه نخواهد داشت و از سویی عنان کار در حوزه اطلاع رسانی باید به متخصصان این حوزه سپرده شود و برنامه ریزی درستی برای فرهنگ سازی در خصوص کرونا در پیش گرفته شود.

 

در این ایامی هم که ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا طرح محدودیت های هوشمند را مطرح کرده است باید رسانه بستری را فراهم کند که پس از آنکه این محدودیت ها برداشته شد مردم به شکل داوطلبانه و با رعایت پروتکل های بهداشتی به برنامه های روزمره خود برسند.

 

از سویی دیگر با توجه به اینکه تعداد بیماران کرونا با این محدودیت ها کاهش پیدا نکرده است نباید تصور شود که این اقدامات مسئولان بی فایده است و قطعا اگر مردم چنین برداشتی داشته باشند دیگر همکاری مردم با مسئولان ستادکرونا برای مقابله و پیشگیری از این بیماری کمرنگ تر می شود.

 

*محدودیت ها جلوی شیب افزایشی کرونا را گرفت

«عبدالرضا فاضل» در این خصوص و تاثیرگذاری محدودیت های کرونایی در گفتگو با خبرگزاری شبستان می گوید: در یک ماه گذشته در سطح استان گلستان 190 بیمار کرونایی داشتیم و یک باره در سه هفته این تعداد بیمار به 490 نفر رسید و این نشان می دهد که شیب شیوع کرونا سیر افزایشی بسیار بالایی در استان داشت و رعایت این پروتکل های بهداشتی بود که باعث شده جلوی این شیب گرفته شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان معتقد است که با اقدامات انجام شده توانستیم جلوی سیر افزایشی کرونا را بگیریم و امیدواریم با محدودیت های هوشمند بتوانیم به سمت سیر نزولی برویم و برای این مهم نیاز است که مردم همراهی داشته باشند.

 

ولی موضوع دیگر و حائز اهمیت این است که در اجرای محدودیت های هوشمند باید به کانون های اجتماعات و خطر برای شیوع ویروس کرونا توجه بیشتری شود و مسئولان براساس آن محدودیت ها را برنامه ریزی کنند تا بتوانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار