محمودزاده گفت: ۱.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه شناسایی شده که به مالکان آنها پیامک ارسال شد. مالکان باید این اطلاعات را اصلاح یا در صورت صحت، تایید می‌کردند. عدم تایید به منزله خالی بودن واحد تلقی می‌شود.

چگونه مشمول پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی نشویم؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمود محمودزاده با بیان اینکه در حال تطبیق اصلاحیه قانون مالیات بر خانه‌های خالی با قانون قبلی برای اعمال مالیات هستیم گفت: حدود ۱.۵ میلیون پیامک به مالکان واحدهای خالی از سکنه ارسال شده که عدم پاسخ و اصلاح وضعیت سکونتی آنها به منزله خالی بودن واحد مدنظر تلقی می‌شود.

محمود محمودزاده اظهار کرد: سامانه املاک و اسکان قابلیتهای لازم را از نظر زیرساختی دارد اما قانون تکلیفی بر عهده دستگاهها گذاشته که مکلفند اطلاعات برخط را به سامانه ارائه کنند که امیدواریم دستگاهها اهتمام لازم را در این زمینه صورت دهند. خانوارها نیز موظفند اطلاعات سکونتی شان را در سامانه ثبت کنند.

وی افزود: مسئولیت وزارت راه و شهرسازی هم این است که اطلاعات دریافتی را پالایش و برنامه‌ریزی لازم را در سطوح مختلف بخش مسکن انجام دهد.

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه سامانه مشکل خاصی از نظر فنی ندارد گفت: بر اساس اطلاعاتی که از دستگاههای مرتبط به‌دست آوردیم و آنالیز سامانه ۱.۵ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه شناسایی شد که به مالکان آنها پیامک ارسال شد. مالکان باید این اطلاعات را اصلاح یا در صورت صحت، تایید می‌کردند. عدم تایید به منزله خالی بودن واحد تلقی می‌شود.

محمودزاده خاطرنشان کرد: ما برای بررسی مرحله آخر به مالکان پیامک ارسال کردیم که پاسخ بدهند. اگر اعتراضی به نحوه شناسایی وضعیت خانه از سوی سامانه املاک و اسکان دارند باید در اختیار ما قرار می‌دادند. مثلا عنوان می‌کردند که واحد فروخته شده یا اجاره داده شده است. این رفت و برگشت اطلاعاتی صورت گرفته و برخی افراد پاسخ نداده‌اند. بنابراین اطلاعاتی که وجود دارد تقریبا قطعی تلقی شده و به معنای خالی بودن واحد است.

وی تصریح کرد: با توجه به اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی که اخیرا انجام شده تفاوتهایی با قانون سال ۱۳۹۴ دارد که در حال بررسی تفاوتها هستیم تا متناسب با قانون جدید، مالیاتها اعمال شود.

دو فوریت طرح مالیات بر خانه‌های خالی روز ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹ در مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از آنکه مجلس ۱۶ ایرادی که شورای نگهبان به طرح گرفت را رفع کرد، روز ۲۶ آذرماه ۱۳۹۹ از سوی شورای نگهبان به تصویب رسید. از طرف دیگر تا کنون ۱۰۹ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه برای اخذ مالیات توسط وزارت راه و شهرسازی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است.

بنابر ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره (۷) ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره (۱۱) ماده ۵۳ این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره در سال اول معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد ‌معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

 
منبع: ایسنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار