کتاب « سلیمان در گلستان» به قلم غلامرضا خارکوهی روایتی از عشق و ارادت مردم شهرها و روستاهای استان گلستان نسبت به سردار شهید سلیمانی است.

" سلیمان در گلستان"؛ روایتی از عشق و ارادت گلستانی‌ها به سردار دل‌ها

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، خبر به شدت تلخ و جانکاه است و همه را متأثر و چشمان بیشماری را اشک آلود کرده، چه مصیبت بزرگی. همه صبح جمعه 13 دی سال 98 را با یکی از تلخ‌ترین خبرهایی که تا به حال شنیده بودیم شروع کردیم. وقتی روبان مشکی در کنار قاب تلویزیون پدیدار شد و متن پیام تسلیت رهبر انقلاب خطاب به ملت ایران در شبکه‌های مختلف قرائت می‌شد، انگار آب سردی بر پیکر همه ایرانیان مسلمان و وطن پرست ریخته شد.

همه از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی بیقرار و بی تاب شدند، خیلی‌ها از همان ساعات نخست خود را برای برگزاری مراسمات و محافل مختلف به یاد سردار دل‌ها آماده کردند. در گلستان هم مردم با اینکه توفیق میزبانی از حاج قاسم را نداشتند اما آنقدر مراسمات باشکوهی تا پانزدهمین روز شهادت سردار برگزار کردند که گویی سردار فرزند آنان هم بوده است.

غلامرضا خارکوهی، تاریخ پژوه و یکی از نویسندگان گلستانی روایت عشق و ارادات آن ایام را در کتاب « سلیمان در گلستان» به رشته تحریر درآورده است. این کتاب مستندی از اتفاقات و برنامه‌ها و مراسماتی است که در آن ایام در سراسر استان گلستان برگزار شد، کتابی که اکنون در قطع رقعی و توسط نشر قلم صحرا به چاپ رسیده است.

خارکوهی یکی از دلایل تألیف این کتاب را علاقه شخصی به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دانست و اظهار داشت: حاج قاسم، شخصیتی برجسته و نمونه یک خدمتگزار واقعی به اسلام و مسلمانان به ویژه محرومان بود. ایستادگی سردار سلیمانی در مقابل استکبار جهانی و دولت‌های زورگو و حمایتش از ملت‌های تحت ظلم و ستم از عراق و سوریه گرفته تا لبنان و فلسطین، از او جز خوشنامی برجای نگذاشت.

وی با بیان اینکه تا پیش از شهادت سردار سلیمانی، استقبال باشکوه مردمی از یک شخصیت نظامی و حتی غیرنظامی در هیچ جای دنیا دیده نشده بود، گفت: استقبال بی نظیر مردم برای من بسیار حائز اهمیت بود. چون مردم با تمام وجود خود برای گرامیداشت سردار سلیمانی وارد میدان شدند که گویی قیام کرده بودند. در خیابان‌ها، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز مختلف و همه اقشار از بازاری و کارگر گرفته تا مهندس، پزشک و فرهنگی و غیره همه پای کار آمده بودند و در آن ایام هرکسی به نحوی ارادت خود را به شهید سلیمانی ابراز می‌کرد.

مولف کتاب « سلیمان در گلستان» با اشاره به شخصیت فراملی و فرامنطقه‌ای شهید سلیمانی بیان داشت: کسی که به گواه نشریات آمریکایی از جمله تایمز یک چهره بین‌المللی و ضد تروریست معرفی می‌شود و خادم ملت‌ها و مردم محروم جهان است، در عین حال که مهمان رسمی دولت عراق بود در کمال ناجوانمردی توسط آمریکایی‌ها ترور می‌شود. این ظلم باید مکتوب شود و به دست نسل‌های آینده برسد برای همین یکی از دلایل نگارش و تالیف این کتاب مظلومیت سردار شهید سلیمانی در اوج عزت و اقتدار بود.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که بعد از شهادت سردار سلیمانی رخ داد و آن همه عرض ارادت مردم از گروه‌ها و اقشار مختلف باید برای آیندگان به ثبت شود. رویدادی به این عظمت باید با تمام جزئیات آن ثبت شود تا در آینده بدانند مردم در سوگ سردار ملی خود چه کردند و چقدر نسبت به این اقدام تروریست‌های آمریکایی انزجار نشان دادند.

خارکوهی گفت: محتوای این کتاب شامل خاطره روزانه و اتفاقاتی است که از زمان اعلام شهادت سردار سلیمانی تا پانزدهمین روز گرامیداشت او، به صورت روزشمار تدوین شده است. همه اتفاقاتی که در استان گلستان حتی در دورافتاده‌ترین روستاها رخ داد را در این ایام جمع‌آوری و ثبت و ضبط کردم. این کتاب در نهایت در 14 بخش تالیف شده که هر بخشی از آن معرف وجوهی از زندگی سردار شهید سلیمانی است. بخش نخست این کتاب زندگینامه مختصر از بدو تولد تا تحصیل، سوابق مبارزات قبل از انقلاب اسلامی، حضور او در دفاع مقدس و سپس دوران مبارزه با تروریست‌ها از منطقه بلوچستان گرفته تا عراق و سوریه و لبنان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بخش دوم تا چهاردهم این کتاب نیز به صورت روزشمار شامل اتفاقات همان روز است. اخبار، گزارش‌های روزانه، سخنان شخصیت‌های اهل تسنن و شیعه، ائمه جمعه، مجالس، راهپیمایی‌ها، پیام‌هایی که از سوی مسئولان و نخبگان و شخصیت‌های مختلف صادر شد و حتی نظرات و سخنان مردم کوچه و بازار مانند یک دستفروش، فروشنده کتاب، کودکان و غیره نیز در این کتاب جمع‌آوری شده است.

تاریخ‌نگار گلستانی گفت: این مطالب برخاسته از دل مردم بود و قدم به قدم با مردم و به صورت کاملا مستند تألیف شده است.

وی معتقد است این کتاب می‌تواند مبنای تهیه مستندهای مختلف، داستان‌ها و رمان‌ها و حتی زمینه‌ای برای نگارش فیلمنامه و تولید آثار سینمایی باشد.

کتاب « سلیمان در گلستان» به گفته نویسنده‌اش با کمک‌های مردمی به چاپ رسیده و با توجه به استقبال از آن، در حال آماده شدن برای چاپ دوم است و خارکوهی از خیران خواسته در این مسیر پیشقدم شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار