مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس از اجرای طرح بیابان‌زایی و احیای مراتع در 7 هزار هکتار از مناطق شمالی این شهرستان خبر داد.

اجرای طرح بیابان‌زایی در 7 هزار هکتار از مناطق شمالی گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ فرشید رحمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: ایستگاه بذر «چپرقویمه» بزرگترین ایستگاه تولید بذر نبابات مرتعی استان گلستان است جایی که در آن بذرهای مناسب با مناطق بیابانی نظیر بوته «آتریپلکس»، «لنتی فورمیس» و «النگاتوم» به عنوان نهال‌های مرتعی تهیه و تکثیر می‌شوند.

وی تصریح کرد: از اواخر تابستان جوامع محلی به کمک منابع طبیعی می‌آیند و با نشاء و نگهداری از بوته‌ها در این خزانه محصول نهایی را به ثمر می‌رسانند.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس در خصوص اعتبارات اجرای این طرح گفت: برای تولید یک میلیون اصله نهال حدود ۱۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه شده است.

رحمانی بیان کرد: بوته‌ها پس از آماده‌سازی به شمالی‌ترین نقطه گلستان به منظور احیای اراضی انتقال داده می‌شوند جایی که خطر بیابانی شدن آنجا را تهدید می‌کند.

وی گفت: برآوردمان این است حدود ۲ هزار هکتار عرصه را بوته‌کاری کنیم تا از پدیده گرد و غبار، چرای مرتع جلوگیری شود همچنین این اقدام به افزایش تولید علوفه کمک خواهد کرد.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس با اشاره به ایجاد اشتغال با اجرای طرح بیابان‌زایی تاکید کرد: یکی از فواید اجرای این طرح اشتغالزایی برای جوامع محلی و مجریان طرح‌های مرتعداری است.

رحمانی با اشاره به پوشش گیاهی ناچیز در این منطقه مرتعی تصریح کرد: هر ساله به دلیل پوشش ناچیز گیاهی دامداران مجبور هستند علوفه دستی به دام‌ها بدهند بوته‌کاری که منابع طبیعی انجام می‌دهد این هزینه را برای دامداران کاهش می‌دهد.

وی همچنین از اجرای طرح هلالی‌های آبگیر در این منطقه خبر داد و گفت: هلالی‌ها مانند کاسه‌های خاکی کوچکی هستند که آب‌های سطحی را برای گیاه جمع‌آوری می‌کنند.

مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس بیان کرد: هلالی‌های آبگیر سازه‌های کوچکی در ابعاد ۳*۱.۵ به عمق حدود ۴۰ سانتیمتر است که عملکرد این سازه‌ها در جمع‌آوری آب‌های سطحی، افزایش نفوذ آب به خاک و افزایش رشد گیاه موثر است.

رحمانی از تهدید بیابان‌زایی ۲۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی گنبدکاووس خبر داد و بیان کرد: تاکنون در ۷ هزار هکتار از مناطق شمالی گنبدکاووس عملیات مقابله با بیابان‌زایی صورت گرفته است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار