مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از دستگیری متهمان قطع ۱۲ اصله درخت منحصر به فرد و در خطر انقراض سرخدار در روستای "خاک‌پیرزن" علی‌آبادکتول خبر داد و گفت که این افراد با تشکیل پرونده راهی مراجع قضایی شدند.

دستگیری قاچاقیان درخت سرخدار در علی‌آبادکتول

به گزارش گلستان ۲۴؛ ابوطالب قزل سفلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به نجاری‌ها و کارگاه‌های چوب‌بری نسبت به عواقب حمل بدون مجوز و خرید و فروش قاچاق چوب‌آلات جنگلی هشدار داد و گفت که سرخدار از گونه های نادر، ذخیره‌گاهی و ممنوع القطع است که برابر ماده ۷ قانون منابع طبیعی از آن حفاظت می شود .

 وی افزود: متاسفانه برخی سودجویان از درختان ارزشمند سرخدار برای تولید چوب قلیان استفاده کرده و این نعمت ارزشمند را تخریب و قاچاق می‌کنند.

بگفته وی این درختان نخستین محموله کشف شده سرخدار در سال جاری است .

مطالعات فسیل‌شناسی نشان می دهد که سرخدار ۱۹۰ میلیون سال قدمت دارد.

سرخدار در جنگل های شمال ایران در ارتفاعات نسبتا بالا دیده می شود که غالبا به صورت پراکنده است ولی در بعضی نقاط از جمله جنگل های قسمت ییلاقی ناهارخوران، افراتخته و سیاه رودبار دره زرین‌گل علی‌آبادکتول به صورت انبوه و تقریبا خالص دیده می شود.

در دوران چهارم زمین شناسی، آخرین یخبندان کره زمین، گونه های سرخدار نیکمره شمالی را نابود کرد ولی رطوبت دریای خزر مانع از سرایت یخبندان به جنگل های هیرکانی شد.

سرخدار از نظر بوم شناسی از گونه های منحصر به فرد منطقه هیرکان است.

استان گلستان از معدود ذخیره‌گاه‌های ارزشمند سرخدار جهان به شمار می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار