پس از حدود ۱۵ سال بلاتکلیفی درباره احداث تله کابین در گرگان بالاخره طلسم این پروژه شکسته شد و شورای عالی معماری و شهرسازی اجرای آن را مصوب کرد.

طلسم ۱۵ ساله شکسته شد؛ شورای عالی معماری و شهرسازی با اجرای تله کابین گرگان موافقت کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، سالانه بیشتر از 2 میلیون مسافر از استان گلستان و شهر گرگان عبور می‌کنند اما مدت اقامت آنان در این استان به رغم تلاش‌های بسیار زیاد و ایجاد برخی زیرساخت‌های اقامتی در سال‌های اخیر بین یک تا دو شبانه روز است.

بسیاری معتقدند یکی از دلایل عدم ماندگاری مسافر، عدم اجرای برخی پروژه‌های گردشگری است. کسانی که به گرگان سفر کرده‌اند و یا حداقل نامش را شنیده‌اند، آن را با نام ناهارخوران می‎شناسند. این منطقه به واسطه طبیعت زیبا و وجود عرصه‌های جنگلی هیرکانی و آب‌و هوای مطبوع، مورد استقبال مسافران و گردشگران و حتی مردم استان گلستان قرار می‌گیرد.

تله کابین از جمله پروژه‌هایی است که علاوه بر جذب گردشگر و ایجاد درآمد برای شهر گرگان، زمینه ماندگاری مسافران را نیز افزایش خواهد داد. البته در کنار همه مزیت‌هایی که اجرای تله کابین در ناهارخوران می‌تواند داشته باشد باید الزامات محیط زیستی آن نیز رعایت شود.

سابقه تله کابین گرگان به دوره دوم شورای شهر بر می‌گردد و پس از آن در نخستین دور سفرهای هیئت دولت قبل، مطالعات اجرایی و تهیه طرح تله‌کابین تا شهریور 1385 به تصویب رسید اما ساخت تله‌کابین باز هم از یک مصوبه فراتر نرفت تا اینکه در دوره حضور دادبود در شهرداری گرگان بار دیگر این پروژه پیگیری شد.

تنها اقدامی که تا پیش از سال 96 برای این پروژه انجام شده بود گرفتن چند استعلام از دستگاه‌های استانی بود که آنهم ابهاماتی داشت اما این دوره از مدیریت شهری گرگان که عزمش را برای اجرای پروژه‌های اساسی و گردشگری در این شهر جزم کرده، بار دیگر پرونده تله کابین را به جریان انداخت. استعلام‌ها و موافقت‌نامه‌های استانی را اخذ کرد و رایزنی‌هایی هم در سطح ملی برای گرفتن مجوزهای نهایی آن انجام داد تا اینکه سال 97 این طرح به شورای عالی معماری و شهرسازی رفت و در نهایت پس از کش و قوس‌های فراوان و جار و جنجال‌هایی که عده‌ای به راه انداخته بودند و حتی پای شبکه‌های فارسی زبان آنور آبی مانند من و تو را به میان کشیده بودند، این شورا احداث تله کابین در ناهارخوران گرگان را مصوب کرد.

پروژه‌ای که خیلی‌ها معتقدند می‌تواند در جذب گردشگران نقشی موثری ایفا کند. احمد تجری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان معتقد است اجرای پروژه تله کابین گرگان به ویژه در جوار منطقه گردشگرپذیر فرصتی مناسب برای افزایش ظرفیت گردشگری استان است.

وی افزود: در چند سال اخیر زیرساخت‌های مناسب گردشگری در گلستان ایجاد شده است و این استان می‌تواند میزبان گردشگران و مسافران داخلی و خارجی باشد، اما این به معنی این نیست که در این حوزه به نقطه‌ای ایده‌آل رسیده‌ایم.

تجری خاطرنشان کرد: با اجرای طرح‌های بزرگ گردشگری چون پروژه تله کابین می‌توانیم شاهد توسعه گردشگری و افزایش مدت اقامت مسافر و گردشگر در استان باشیم.

به گفته وی رونق گردشگری می‌تواند به رشد اقتصادی در استان نیز کمک کند و از همین رو باید تلاش کنیم تا شرایط جذابی را برای گردشگران در استان ایجاد کنیم.

هادی حق شناس، استاندار گلستان نیز با استقبال از تصویب تله کابین ناهارخوران در شورای عالی معماری و شهرسازی تأکید کرده که این پروژه با رعایت ملاحظات و الزامات محیط زیستی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: پیگیری پروژه تله کابین گرگان از سال 85 آغاز شده بود و پس از مطالعات و بررسی دستورالعمل‌های دستگاه‌های اجرایی مختلف و دریافت مجوزهای لازم در کمیته فنی شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح و اکنون به تصویب این شورا رسید.

استاندار گلستان ابراز امیدواری کرد شاهد آغاز روند ایجاد مقدمات و اجرای این پروژه با رعایت تمامی ملاحظات زیست محیطی باشیم.

حق شناس توضیح داد پروژه تله کابین گرگان با رعایت کامل الزامات محیط زیست با 3 ایستگاه و با ارتفاع حداکثر یکهزار و 100 متر از سطح دریا و به طول سه هزار و 100 متر اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرد: به همه شهروندان و طرفداران محیط زیست اطمینان خواهیم داد که اجازه قطع حتی یک درخت را هم در راستای اجرای تله کابین نخواهیم داد.

استاندار گلستان البته اظهار امیدواری کرده که با توجه به ظرفیت‌های طبیعی استان و اجرای پروژه تله کابین شاهد توسعه گردشگری در گلستان باشیم.

هرچند در روزهای اخیر تله کابین ناهارخوران گرگان مجوزهای لازم را از شورای عالی معماری و شهرسازی گرفته اما این مصوبه هنوز به دست شهرداری گرگان نرسیده و باید دید تصمیم مدیریت شهری گرگان برای اجرایی کردن پروژه، استفاده از توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، نحوه انتخاب پیمانکار و غیره چگونه خواهد بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار