مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بر اساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته 50 درصد گروه سنی میانسال دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند و عمده دلایل آن پرخوری و کم‌تحرکی بوده است.

هشدار، مسن ترها بیشتر مراقب تغذیه خود باشند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر زهرا اباصلتی خاطر نشان کرد: بیماری‌های قلب و عروق، دیابت، درد استخوان و فشارخون از جمله بیماری‌های رایج افراد با وزن بالا است و متأسفانه این نکته بسیار مهم را هم باید اعلام کنیم  که آمار فوتی این گروه هم بالا است و باید در راستای حفظ سلامتمان از تغذیه مناسب استفاده کنیم.

وی با اشاره به  بسیج ملی اطلاع‌رسانی تغذیه سالم با شعار تغذیه سالم، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری ازکرونا  از 15 الی 30 دی ماه در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در حال اجراست، خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا یک موضوع ویژه در طرح ملی بسیج تغذیه و سلامت جامعه با عنوان تغذیه سالم در ایام بحران کرونا در حال پیگیری است و بر اساس آن می توان گفت که تغذیه سالم به معنای به اندازه خوردن و خوردن چیزهای مفید و مناسب است.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حبوبات منبع خوبی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، تصریح کرد: انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی‌های شیرین و انواع شیرینی‌های خشک و تر حاوی مقادیر زیادی مواد قندی هستند و از مصرف زیاد آن باید اجتناب کرد.

دکتر اباصلتی با ذکر این نکته که مصرف غذاهای پرچرب، پر نمک و شیرین خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد، تأکید کرد: در زمان خرید باید به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای توجه شود، زیرا توجه به نشانگر رنگی تغذیه‌ای محصولات غذایی تضمین خریدی سالم‌تر و سیستم ایمنی قوی‌تر برای پیشگیری از کرونا بوده است.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: طرح کنترل چاقی کودکان و نوجوانان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اجرا شد و در نتیجه آن مشخص شد که حدود 30 درصد دانش‌آموزان دچار چاقی و اضافه وزن هستند و طبق برنامه زمان‌بندی شده فراخوان حضور در مراکز بهداشت با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی داده شده است تا اقدامات لازم و به‌موقع صورت پذیرد.

دکتر اباصلتی با اشاره به اینکه الزام درج نشان گرهای تغذیه بر اساس 3 رنگ سبز، زرد و قرمز بر روی محصولات غذایی از مهمترین اقداماتی است که در سال های اخیر صورت گرفته است  بیان کرد: میزان کالری، قند، نمک، روغن در رنگ‌های مختلف معین شده که بر این اساس رنگ سبز به معنای ایده‌آل، رنگ زرد به معنای مرز و رنگ قرمز به معنای خطر است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین لبنیاتی که مصرف می‌شود باید کم‌نمک باشد، زیرا موارد پرنمک برای سیستم ایمنی بدنی و اعضای مختلف بدن از جمله عروق قلبی مضر است و مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی هم سفارش نمی‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار