رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: مردم این استان نسبت به میانگین کشوری از چاقی و اضافه وزن بیشتری برخوردار هستند که کم تحرکی و نداشتن آگاهی برای انتخاب غذاهای مفید و مناسب از مهمترین علل آن محسوب می شود.

 مردم گلستان چاق هستند

به گزارش گلستان 24 ؛ فرهاد لشکر بلوکی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: شیوع چاقی و اضافه وزن برای مردان در کشور 50 درصد و زنان 60 درصد است که این ارقام در گلستان برای مردان 60 درصد و زنان 70 درصد است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که میانگین چاقی در کشور 22.74 درصد است که این آمار در زنان به 29.76 درصد و در مردان به 15.29 درصد می رسد و گلستان در گروه استان های نسبتا چاق کشور قرار دارد که به معنای بیشتر بودن درصد چاقی در استان به نسبت میانگین کشوری است.

لشکر بلوکی ادامه داد: بر اساس بررسی ها، درصد بالایی از جمعیت کشور فعالیت فیزیکی کافی ندارند که این مساله به افزایش وزن و چاقی منجر می شود و از سوی دیگر ریسک ابتلا به بیماری های دیابت، فشار خون، سرطان و پوکی استخوان را افزایش می دهد.

وی اظهار داشت: به عنوان نمونه به طور میانگین 9.46 درصد جمعیت بالای 15 سال کشور شامل 10.33 درصد زنان و 8.51 درصد مردان از بیماری دیابت رنج می برد و این بیماری در مردان گلستان 13 درصد و در زنان 15 درصد گزارش شده است.

وی می گوید: فشار خون بالا در مردان و زنان ایرانی به ترتیب 25.73 و 28.19 درصد و در مردان و زنان گلستانی نیز به ترتیب 27 و 33 درصد شیوع دارد.

به گفته وی، مقابله با چاقی نیازمند توجه به سواد تغذیه ای جامعه، انتخاب صحیح مواد غذایی و کنار گذاشتن کالاهای آسیب رسان به سلامت در کنار ورزش است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه مصرف میوه 48.5 درصد از جمعیت کشور در حد استاندارد است، بیان کرد: این رقم در استان گلستان 55 درصد است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان مصرف ناکافی غذاهای دریایی و مصرف زیاد فست فود را از چالش های تغذیه استان دانست و اعلام کرد: اگر چه مرز آبی گلستان با دریا ناچیز است اما وجود آبگیرها و سدهای متعدد می تواند کمبود مصرف غذاهای دریایی را جبران کند.

لشکر بلوکی خاطرنشان کرد: مصرف فست فود در بین مردم گلستان از میانگین کشوری بالاتر است به این معنی که 17 درصد مردان و 12 درصد زنان استان در هفته یک بار فست فود مصرف می کنند در حالی که این رقم برای کشور 13 درصد است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گرگان افزود: الگوی مصرف غذا در گلستان نشان می دهد که راه طولانی برای دستیابی به وضعیت مناسب غذایی در پیش است و فرهنگ سازی تغذیه مطلوب باید مد نظر باشد.

وی خاطر نشان کرد: در سال های اخیر تمرکز زیادی بر فرهنگ سازی در مناطق روستایی و مدارس شده به طور مثال نظارت بیشتر بر بوفه های مدارس، آموزش کاشت سبزیجات در منزل ویژه زنان و دختران روستایی، جشنواره های غذای سالم، اجرای برنامه زنگ سیب و زنگ ساندویج خانگی از جمله این اقدامات است.

وی همچنین برگزاری سه دوره بسیج ملی اطلاع رسانی تغذیه صحیح از سال 1394 را از دیگر اقدامات انجام شده در این عرصه برشمرد.


انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار