مینودشت با داشتن منابع طبیعی خدادادی متعدد مانند جنگل‌ هیرکانی، مناطق مرتفع کوهستانی و کوهپایه‌ای و نیز روستاهای جنگلی، ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری ورزشی‌ از جمله پاراگلایدرسواری دارد که حرکت در این مسیر همکاری بیشتر مسوولان را می‌طلبد.

کوهپایه‌های مینودشت ظرفیت بکر پاراگلایدر سواری

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، به گفته کارشناسان، مینودشت با داشتن پنج سایت مناسب برای پاراگلایدرسواری به عنوان ورزشی پروازی با ویژگی‌هایی مانند سبک وزنی و پرواز آزاد به طور همزمان با یک چتربال در  ۱۵ سال گذشته جشنواره‌های مختلفی با حضور ورزشکاران این رشته از سراسر ایران بویژه در سایت "ترسه"این شهرستان برگزار کرده است.

پاراگلایدر یا چتربال، ورزشی هیجان انگیز و ماجراجویانه است که در آن خلبان با در دست داشتن چتر و نصب متعلقات آن روی بدن خود به آرامی از سطح شیبدار که می‌تواند دامنه‌های کوه باشد به سمت پایین شروع به دویدن می‌کند و بعد از جدا شدن از سطح زمین به آرامی در آسمان به پرواز در می‌آید.

این ورزش از بهار سال ۱۳۸۵ با برگزاری جشنواره پاراگلایدر سواران کشور به طور رسمی کار خود را در مینودشت آغاز کرد.

یکی از مربیان رشته پاراگلایدر و مسوول پیگیری و بررسی سوانح انجمن ورزش‌های هوایی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سایت‌های پروازی مینودشت از جمله "ترسه" به دلیل وجود کوهپایه‌ها و مناطق جنگلی زیبا و شرایط اقلیمی خاص، ظرفیت بسیار خوبی برای برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات ورزش‌های هوایی از جمله کایت سواری، پاراگلایدر، پاراموتور و سقوط آزاد دارد که به دلیل نبود امکانات کافی فقط محدود به پاراگلایدر سواری است.

فرهاد موکاری افزود: سایت‌های پروازی گلستان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب برای ورزش‌های هوایی همواره کمترین آمار سوانح را در کشور دارند.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۱۰ هزار سورتی پرواز توسط پاراگلایدر سواران و برخی گردشگران خارجی در سایت ترسه انجام شد از مسوولان ورزش گلستان و مینودشت خواست با تقویت امکانات رفاهی در سایت ترسه شرایط رونق بیشتر توریسم ورزشی را در این شهرستان فراهم کنند.

به گفته رییس کمیته ورزش‌های هوایی مینودشت، این شهرستان از نظر شرایط محیطی و جوی یکی از بهترین مکان‌های ایران برای پرواز پاراگلایدر است به طوری که در بیشتر فصول سال شاهد حضور خلبانان این رشته از نقاط مختلف ایران و برخی کشورها در منطقه هستیم.

صابر خدادادی با اشاره به وجود پنج سایت پروازی چراغ تپه، نود درجه، زنگلاب، ریگ چشمه و ترسه در مینودشت، اظهار داشت: به عقیده پاراگلایدر سواران حرفه‌ای سایت ترسه از توابع بخش کوهسارات و همجوار با روستاهای سمنان به دلیل جریان هوای روبه بالا ناشی از تلاقی آب و هوای مرطوب گلستان و گرم و خشک استان همسایه بهترین شرایط برای اوج گیری و پرواز چندین ساعته بر فراز آسمان و بهره‌گیری از مناظر طبیعی و بکر منطقه را دارد.

وی افزود: سایت‌های دیگر مینودشت ارتفاع بیشتری برای پرواز پاراگلایدرها دارند اما جریان هوای روبه بالا، فضای کافی برای پرواز و فرود آمدن خلبانان و جاده دسترسی راحت باعث جاذبه بیشتر سایت ترسه برای ورزشکاران شده است و خیلی از گردشگران خارجی بعد از حضور در این سایت، آن را با بهترین سایت‌های‌ پروازی اروپا قابل مقایسه دانستند.

رییس کمیته ورزش‌های هوایی مینودشت ادامه داد: زمین سایت روستای ترسه با هشت هزار مربع وسعت از ۶ سال قبل به صورت قول‌نامه‌ای از طرف دهیاری و شورای اسلامی این روستا در اختیار اداره ورزش و جوانان شهرستان قرار گرفت اما برای جذب اعتبارات دولتی برای ساماندهی این سایت در مرحله نخست باید این زمین ها سنددار شود.

خدادادی افزود: با وجود پیگیری‌های مکرر و تاکید فرماندار هنوز محدوده زمین مشخص نشده و تازمانی که زمین سایت به نام اداره ورزش و جوانان سند نخورد امکان جذب اعتبارات دولتی برای ساخت و ساز در آن وجود ندارد و تا الان هم با همکاری اداره راه و شهرسازی شهرستان، شهرداری مینودشت و دهیار روستای ترسه فقط راه دسترسی به سایت و سرویس بهداشتی در محل ایجاد شده است.

به گفته وی، نصب چمن مصنوعی در ایستگاه پرواز، حصارکشی محدوده سایت و ایجاد استراحتگاه و رستوران از مهمترین نیازهای سایت ترسه است که لازمه تحقق آن، جذب اعتبارات استانی و ملی است.

وی ادامه داد: سایت چراغ تپه نیز به دلیل نزدیکی به شهر مینودشت در بین پاراگلایدر سواران طرفدار دارد اما شهرداری به عنوان مالک زمین آن با وسعت حدود هزار متر مربع تاکنون اقدام شاخصی برای ساماندهی آن انجام نداده است.

رییس اداره ورزش و جوانان مینودشت نیز با تاکید بر ساماندهی سایت ترسه گفت: تا زمانی که سند سایت به نام اداره ورزش و جوانان شهرستان نشود هیچ ساخت و سازی در آن امکان پذیر نیست و فقط محدوده پروازی آن تسطیح شده است. 

اسماعیل ده چناشکی افزود: با برگزاری جلسات متعدد انجام مراحل صدور سند سایت ترسه در حال انجام است.

فرماندار مینودشت هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ترسه به عنوان یک سایت پروازی با ظرفیت‌های بسیار خوب در سطح ملی و بین المللی مطرح است و تاکنون جلسات مختلفی برای واگذاری زمین آن به اداره ورزش و جوانان شهرستان برگزار شده و کارهای اداری آن در حال انجام است.

سید ابوالفضل حسینی نیا افزود: از اداره ورزش و جوانان و کمیته ورزش‌های هوایی مینودشت خواسته شده تا طرح‌های مناسب توسعه ورزش‌ پاراگلایدر با استفاده از ظرفیت طبیعی و گردشگری سایت ترسه را ارائه دهند.

به گزارش ایرنا، موقعیت جغرافیایی کم نظیر مینودشت واقع در حاشیه جاده بین المللی شمال - مشهد در کنار طبیعت زیبا و بکر با انبوهی از منابع طبیعی خدادادی مانند جنگل‌های هیرکانی، آبشارها، چشم اندازهای زیبا، مناطق مرتفع و روستاهای جنگلی و کوهستانی آن بهترین فرصت برای توسعه گردشگری ورزشی با تقویت برگزاری ورزش‌های هوایی از جمله پاراگلایدرسواری است که مسوولان متولی باید با اهتمام بیشتر به این موضوع و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در آن، اقدام نمایند.

شهرستان مینودشت با افزون بر ۸۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار