تغییر ساختار پنجره واحد در سامانه‎ نظام مهندسی کشاورزی موجب شده تا برخی بهره‎برداران برای اخذ پروانه اشتغال در فعالیت‎های کشاورزی با مشکل مواجه شوند.

گلایه بهره‎برداران گلستانی از وضعیت پروانه اشتغال در فعالیت‎های کشاورزی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، گلستان یکی از استان‎هایی است که شغل اغلب مردم آن حول کشاورزی و شاخه‎های وابسته به آن می‎چرخد، در این میان تعداد زیادی تولیدکننده در بخش‎های مختلف کشاورزی از جمله دام، طیور، گلخانه و پرورش ماهیان آبزی فعالیت دارند که برای شروع یا ادامه فعالیت خود هر چند سال یک‎بار نیاز به تمدید یا صدور پروانه بهره‎برداری از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی دارند.

بروکراسی‎های زائد و پیچیده اداری در کشور ما موجب شده تا بهره‎برداران برای تمدید یا صدور پروانه فعالیت کشاورزی روزهای زیادی را درگیر رفت و آمد به اداره‎های مختلف باشند، از سویی در حال حاضر که نه تنها کشور ما بلکه تمام دنیا با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‎کند برای قطع این زنجیره و حفظ رعایت فاصله اجتماعی باید شرایطی در اداره‎های کشور حاکم باشد تا مردم از جمله بهره‎برداران در بخش‎های کشاورزی لازم نباشد برای اخذ مجوزها و یکسری کاغذبازی‎های زائد اداری رفت و آمد چندانی به اداره‎های مختلف داشته باشند.

*  نامشخص بودن مسیر راه برای اخذ پروانه بهره‎برداری در فعالیت‎های کشاورزی

در همین رابطه یک شهروند گلستانی  با بیان اینکه مدتی می‎شود پیگیر اخذ مجوز برای احداث گلخانه هستم در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: بروکراسی‎ها و کاغذبازی‎های اداری زیاد است و فردی که واقعأ قصد تولید داشته باشد در وسط راه خسته می‎شود.

علی حسینی تصریح کرد: مسیر راه برای اخذ مجوز برای بهره‌برداران مشخص نیست به عنوان مثال از همان ابتدا باید محدوده‎هایی که می‎توان در آن‎جا فعالیت اقتصادی را آغاز کرد برای بهره‌بردار مشخص کنند نه اینکه بعد از مراجعه به چند اداره به دلیل نزدیک بودن محل احداث گلخانه به یک دامداری برای صدور مجوز پروانه با مشکل مواجه شویم.

وی بیان کرد: استان ما کشاورزی‌خیز است عمده فعالیت مردم حول این محور می‎چرخد باید راه فعالان در این حوزه هموار باشد نه اینکه مدت‎ها برای گرفتن مجوز در بین اداره‎های مختلف سرگردان باشیم.

*ترجیح بهره‎برداران برای انجام کارهای اداری به شیوه سنتی

در حالی که برخی بهره‎برداران از وضعیت صدور یا تمدید پروانه فعالیت‎های کشاورزی گلایه‌مند هستند، رئیس سازمان نظام مهندسی و کشاورزی گلستان معتقد است بسیاری از مراجعه‎کنندگان تمایل به رفت و آمد و برخی کاغذبازی‎های اداری دارند.

قربانعلی روشنی با بیان اینکه یکی از اهداف مهم سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، تسهیل در ارائه خدمات به کشاورزان است در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: اکثر فعالیت‎ها که در حال حاضر در سازمان نظام‌مهندسی انجام‌می‎شود سامانه‎ای است و بسیاری از کارها از شکل دستی و گرفتن کپی و مراجعه به اداره کم شده است، اما هنوز برخی مراجعه‌کنندگان به فکر روش‎های قدیمی هستند و ترجیح می‎دهند کارهایشان به همان شکل دستی و قدیمی انجام شود.

وی در خصوص گلایه برخی بهره‎برداران برای صدور و تمدید مجوز فعالیت‎های کشاورزی گفت: صدور پروانه‎های جدید براساس قوانین جاری وزارت جهاد کشاورزی است بر همین اساس هر نوع واحد جدید تولیدی برای اخذ مجوز باید استعلاماتی را کسب کند البته برای این موضوع نیز به مسوولان استانی پیشنهاد دادیم تا هر اداره کل محدوده قرمز خود را به ما ارائه دهد ما نیز اطلاعات را جمع‎آوری و به محض مراجعه ارباب رجوع با مختصات جی پی اس به او اعلام‌می‎کنیم که می‎تواند در محدوده مورد نظرش طرح خود را اجرایی کند یا خیر؟ و اگر مشکلی وجود نداشته باشد در کمتر از یک روز  مجوز برایش صادر خواهد شد البته این‌ امر در شرایط پذیرفتن پیشنهاد ما محقق خواهد شد.

* افزایش مشکلات سازمان نظام‌مهندسی با تغییر ساختار پنجره واحد/ «آموزش» شرط اصلی برای صدور پروانه فعالیت‎های کشاورزی است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان بیان کرد: سامانه‎های نظام‌مهندسی جهاد کشاورزی چندان متعدد نیست ما یک‌پنجره واحد داریم که تغییر ساختار داده و متولی آن وزارت جهاد کشاورزی است یکی از ایرادات وارده به این سامانه آن است که در صورت کوچک‌ترین مشکل باید به مرکز فناوری اطلاعات وزارتخانه متصل باشیم و خواهش کنیم تا ایراد برطرف باشد.

روشنی ابراز کرد: درخواست تمام سازمان‎های نظام‌مهندسی در مراکز استان‎ها این است که سامانه در اختیار  نظام مهندسی استان‎ها قرار بگیرد تا جوابگوی مراجعه‌کنندگان باشیم اما تا به امروز این کار عملی نشده است.

وی ادامه داد: برای صدور پروانه فعالیت‎های کشاورزی و اخذ تسهیلات لازم است تا فرد در ابتدا دوره‎های آموزشی را گذرانده و در حین آموزش سامانه‎های مورد نظر به وی معرفی شود در واقع قابلیت‎ها و محدودیت‎ها آموزش داده شود تا فرد با چشم باز فعالیت خود را آغاز کند البته این پیشنهاد به دفتر مرکزی اعلام شده اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‎ایم.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان خاطرنشان کرد: تمدید پروانه نیاز به بازدید دارد این قوانین را وزارت جهاد کشاورزی وضع کرده و ما فقط مجری مصوبات هستیم در موارد زیادی مشاهده شده فردی مجوز فعالیت داشته و به دلیل دارا بودن امتیاز برق، در واحد تولیدی خود سردخانه احداث کرده یا ساخت و سازهای غیرمجازی در عرصه فعالیت خود انجام داده است با این وجود اگر بهره‎برداری مشکلی در تمدید و صدور مجوز داشت با مراجعه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان تلاش خواهیم کرد تا مشکل وی رفع شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار