در حالی که بسیاری از شهروندان گرگانی از کیفیت پایین طبخ نان در نانوایی‎های دولتی ناراضی هستند اما اتحادیه خبازان معتقد است مردم تنها سفیدی نان را مبنای کیفیت قرار می‎دهند و تمام نانوایی‎های دولتی، نان با کیفیت طبخ می‎کنند.

نارضایتی شهروندان گرگانی از عدم توجه نانوایی‎های دولتی به کیفیت طبخ نان/ ملاک کیفیت نان،تنها ظاهر نیست

 

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس؛ حمید مقیمی یکی از مشکلات مهم نانواها را عدم قیمت‎گذاری مناسب بر روی نان عنوان کرد و گفت:باید مسوولان پیش‌قدم شوند و قیمت واقعی نان را اعلام کنند مطمئن باشند در این صورت کیفیت نان هم افزایش خواهد یافت.

وی اضافه کرد:دولت تنها ۳۰ درصد یارانه به نانوا می‎دهد و ۷۰ درصد یارانه دیگر را خود نانوا پرداخت می‎کند این در حالی است که قیمت  بیمه، اقلام بهداشتی، حامل‎های انرژی و کارگر افزایش یافته اما در قیمت نان شاهد افزایشی نیستیم.

*هیچ کمبودی در توزیع آرد وجود ندارد/ کیفیت نان در نانوایی‎های دولتی بالاست

رئیس اتحادیه خبازان گرگان نوع نگهداری نان توسط مردم را یکی از عوامل مهم در ماندگاری نان دانست و افزود: مردم بعد از خرید نان باید آن را برش دهند، مقداری صبر کنند تا نان کمی سرد شود و بعد داخل یک پارچه نخی و نایلون بگذارند تا ماندگاری نان افزایش یابد، متأسفانه بیشتر مردم به کامل بردن نان به خانه اصرار دارند.

مقیمی دلیل ایجاد صف‎های طولانی در اطراف خیابان‎های اصلی شهر را به صدور مجوز برای نانوایی در خیابان‎های اصلی شهر عنوان کرد و گفت: هیچ‌گونه کمبودی در خصوص توزیع آرد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تفاوت نان در نانوایی آزاد پز و دولتی به آرد هم باز می‎گردد افزود: نان یارانه‎ای در نانوایی دولتی ۱۵ تا ۱۸ درصد سبوس دارد از این‎رو ماندگاری آن کمتر است اما از لحاظ بهداشتی نانوایی‎های دولتی خیلی بهتر هستند در نانوایی‎های آزاد پز خرید نان رقابتی است هر کارخانه‎ای که آرد سفیدتر بدهد و سبوس بیشتر داشته باشد طبیعی است که ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود اما ارزش غذایی آن بسیار کمتر خواهد بود.

*آمادگی کامل نانوایی‎های دولتی گرگان برای رفتن به سمت آزادپزی

رئیس اتحادیه خبازان گرگان گفت: اگر ملاک کیفیت نان تنها ظاهر است ما آمادگی کامل داریم تمام نانوایی‎های گرگان را به سمت آزادپزی ببریم‌.

مقیمی ابراز کرد: بعد از شیوع کرونا تمام نانواها مکلف شدند یک کارگر اضافه کنند بدون آن‎که قیمت نان افزایش یابد از مسوولان خواهش کنیم یا سرانه آرد را اضافه کنند یا فکری به حال قیمت واقعی نان داشته باشند.

*عدم استقبال فرمانداری گرگان از بحث آزادسازی نانوایی‎ها

دبیر شورای آرد و نان گرگان نیز در خصوص ایجاد صف‎های طولانی جلوی نانوایی‎ها و شایعاتی مبنی بر کمبود و عدم توزیع آرد گفت: مردم باید مدیریت زمان خرید داشته باشند بیشتر در مواقع غروب و مسیرهای اصلی شاهد ایجاد صف‎های طویل هستیم چرا که مردم بیشتر در آن ساعت برای خرید نان مراجعه می‎کنند با توجه به منع ترددها و کاهش ساعت کاری نانوایی‎ها مردم بین ساعت هفت تا ۹ شب به نانوایی می‎روند از آنجایی که اکثر نانوایی‎ها در مسیرهای اصلی هستند این ازدحام بیشتر در این ساعات مشاهده می‎شود وگرنه هیچ‌گونه کمبود در خصوص توزیع آرد و شایعاتی مبنی بر گران شدن آن وجود ندارد.

مهدی رادمهر تصریح کرد: اکثر نانوایی‎های دولتی با توجه به آردی که برای آنها تعریف می‎شود نان با کیفیتی ارائه می‎دهند با این وجود مردم در صورت نارضایتی از نانوایی‎ها می‎توانند با شماره ۳۲۲۲۰۴۱۵ تماس گرفته و کد هر نانوایی که بالای سر در آن نصب شده را به ما اعلام کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود: اگر چه سبوس‎گیری در آردهای دولتی ۱۵ درصد تا ۱۸ درصد است و در آزادپزها ۲۰ درصد می‎باشد و این ‌امر بر ماندگاری نان تأثیرگذار خواهد بود با این وجود نانواها موظف به طبخ نان با کیفیت هستند.

دبیر شورای آرد و نان گرگان بیان کرد: در خواست‎های متعددی در رابطه با نانوایی‎های دولتی داشتیم که می‎خواستند به سمت آزادپزی بروند اما در کارگروه فرمانداری در راستای حمایت از مردم و اقشار کم درآمد با این امر مخالفت شد و فرمانداری اعلام کرد از بحث آزادسازی نانوایی‎ها استقبال نخواهد کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار