با وجود اینکه یک سال از شیوع ویروس کرونا می گذرد اما هنوز ساماندهی درمان بیماران در مطب های پزشکان بی نتیجه بود.

پزشکان تافته جدابافته؛ بیماران مطب های پزشکان کرونا نمی گیرند!

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری شبستان، یگر حتی کودک پنج ساله هم از نحوه شیوع ویروس کرونا آگاهی دارد و گاهی هم این کودکان هستند که با رفتارهای بچه گانه خود به ما درس حفاظت و صیانت از کرونا می دهند.

 

هر روز توصیه های زیادی از سوی کارشناسان بهداشت و پزشکان که در خط مقدم مقابله با بیماران کرونایی قرار دارند به ما مخابره می شود که در اجتماعات فاصله اجتماعی را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنید و در صورت بروز بیماری خود را قرنطینه و از دیگر افراد خانواده و جامعه دور نگاه داریم.

 

اما با این وجود باز در سطح جامعه شاهد رفتارهای هنجارشکنانه در مقابله و پیشگیری از کرونا هستیم که روزنه های جدیدی را برای وخیم شدن شرایط و تجربه موج های چهارم و پنجم کرونا باز کرده است.

 

دود این هنجار شکنی ها به چشم همه افراد جامعه می رود از بقال سرکوچه تا راننده تاکسی در خیابان که این روزها از کمبود مسافر و افزایش هزینه های زندگی نالان هستند.

 

*سریال دنباله دار بی سروسامانی مطب ها در نوبت دهی به بیماران 

اما در این گیر و دار شرایط برای بخشی از پزشکان و مطب ها به گونه ای دیگر است، با شیوع ویروس کرونا بسیاری از بیماران که از ارائه نحوه خدمات و از ازدحام جمعیت در مراکز درمانی دولتی هراس داشتند به منظور حفظ سلامتی خود به مطب و درمانگاه های خصوصی پناه می برند بی آنکه بدانند که وقتی پا به یک مطب و مرکز خصوصی می گذارند چه تعداد در نوبت ویزیت پزشک قرار دارند.

 

تقریبا بارها و بارها اصحاب رسانه استان گلستان در طول یک سال گذشته به موضوع شلوغی مطب ها و بی سروسامانی نوبت دهی پزشکان و وقت شناسی آنها در ویزیت و درمان بیماران گلایه داشتند.

 

با شیوع ویروس کرونا مسئولان بهداشتی و ستاد کرونا برای همه اصناف و بخش ها به منظور کاهش شیوع ویروس کرونا نسخه نوشتند اما هنوز که هنوزه تجویزی از سوی ستاد کرونا در استان گلستان برای ساماندهی مطب ها اتفاق نیفتاده است.

 

اکثر مطب های پزشکان در دو شهر گرگان و گنبدکاووس واقع شده است و در گرگان نیز پزشکان در بخش های پرازدحام شهر و محور خیابان ولی عصر (عج) مطب دارند.

 

با وجود تراکم بالا و گرانی اجاره بهای اماکن در این محور بسیاری از مطب های پزشکان در فضاهای بسیار کوچک دایر شده است که برای تعداد محدودی از بیماران در زمان خاص قابل استفاده است.

 

با وجود اینکه به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان دستورالعمل های خاصی برای راه اندازی مطب وجود دارد ولی به نظر می رسد که با توجه به اپیدمی کرونا باید میزان فضای مناسب برای ارائه خدمات در مطب های پزشکان با توجه به حجم پذیرش بیمار اتفاق بیفتد.

 

از سویی دیگر در مطب های پزشکان هیچ اهرم نظارتی وجود ندارد که دانشگاه بتواند در پیک مراجعه بیماران هشدارهای لازم را به پزشکان این مطب ها ارائه کنند و با توجه به اهمیت فعالیت پزشکان در این برهه حساس زمانی نیز برخوردهای قاطع مثل پلمپ، تعطیلی مطب، جرائم نقدی سنگین و غیره آنگونه که باید اتفاق نمی افتد.

 

*ازدحام بیماران در بخش های خصوصی و کاهش بار مراجعه بیماران به مراکز درمانی دولتی 

«سراج الدین عارف نیا»، معاون درمان دانشکاه علوم پزشکی گلستان در این باره می گوید: بار مراجعات بیماران در مراکز دولتی کاهش یافته است به طوری که برای مثال در هر ماه در بیمارستان کودکان طالقانی 800 پذیرش بیمار داشتیم که این میزان به 150 بیمار رسیده که یک پنجم کاهش نشان می دهد.

 

معاون درمان دانشکاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: شاید یکی از دلایل این کاهش مراجعه بیماران استفاده از ماسک و کاهش بیماری مثل سرماخوردگی و آنفولانزا، تعطیلی مدارس و کاهش انتقال ویروس ها باشد اما از سویی دیگر ترس از مراکز درمانی دولتی و شیوع ویروس کرونا نیز باعث شده که مردم به مراکز درمانی خصوصی و مطب های پزشکان مراجعه بیشتری داشته باشند.

 

عارف نیا متذکر شد: در مراکز دولتی برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران و جلوگیری از ازدحام اقدام کردیم برای مثال در بیمارستان دزیانی چندین مورد لیست انتظار بیماران را بررسی کردیم.

 

وی افزود: در مراکز دولتی وقت های مراجعه به پزشک را برخی از مردم رعایت نمی کنند و زودتر به مرکز درمانی مراجعه می کنند و از سویی عده ای نیز بدون وقت قبلی مراجعه به پزشک دارند و این موضوع سبب شده که قواعد نوبت دهی اینترنتی و یا تلفنی رعایت نشود.

 

معاون درمان دانشکاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه بخشی از بیماران از شهرستان های دیگر به مراکز درمانی دولتی مراجعه می کنند، ابراز داشت: این موضوع سبب شده است که در بیمارستان های دولتی حتی خارج از نوبت و لیست پزشک نیز ویزیت داشته باشند.

 

عارف نیا بیان کرد: این قاعده در مراکز خصوصی و مطب های پزشکان نیز وجود دارد و تلاش کردیم که با نظارت هایی که انجام می شود با متخلفان برخورد کنیم.

 

*ضرورت تشدید نظارت بر مطب های پزشکان

«عبدالرضا فاضل» رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در این باره می گوید که باید نظارت ها بر مطب های پزشکان با توجه به مطالبه زیاد اصحاب رسانه تشدید شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: با توجه به بار مراجعه بیماران به مراکز درمانی تعطیلی مطب ها کار آسانی نیست و نیاز است که در این حوزه فرهنگ سازی اتفاق بیفتد.

 

با وجود تاکیدات در خصوص بی نظمی در مطب های پزشکان هنوز که هنوزه وضعیت رسیدگی به بیماران در مراکز درمانی به سرو سامان نرسیده است.

 

اوضاع از آنجا وخیم تر می شود که اکثر افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند اگر به کووید 19 مبتلا نباشند دارای یک بیماری زمینه ای هستند که کرونا می تواند جان آنها را به مخاطره بیاندازد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار