بررسی تطبیقی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه با لایحه بودجه دولت نشان میدهد، علاوه بر افزایش منابع بودجه تغییری در مدل افزایش حقوق کارکنان دولت ایجاد نشد.

مقایسه تطبیقی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه با لایحه دولت + سند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم،‌ بسیاری از اعضای کمیسیون تلفیق با کلیات لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت موافق نبودند اما به صورت مشروط کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق رأی آورد و اصلاحاتی در آن صورت گرفت.خروجی مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس نشان میدهد، مجموعا 352.7 هزار میلیارد تومان به منابع بودجه عمومی اضافه شده بر این اساس، منابع بودجه عمومی را 41.9 درصد افزایش داده است، این رقم در مقایسه با تغییرات لایحه بودجه در مجلس در سالهای اخیر، رقم قابل توجهی محسوب می شود.

همین موضوع باعث شد تا رئیس سازمان برنامه  و بودجه در صحن علنی مجلس به شدت این موضوع انتقاد کند. وی علاوه بر انتقاد از رشد بالای منابع بودجه از محل فروش نفت، به بحث درآمدزایی از ترخیص خودروهای موجود در مناطق آزاد به شدت حمله کرد. یکی از نکات جالب توجهی که رییس سازمان برنامه و بودجه به آن هیچ اشاره ای نکرد موضوع افزایش یکسان حقوق کارمندان دولت بود. اینکه افزایش حقوق تمام کارمندان به صورت یکسان 25 درصد افزایش یابد مورد انتقاد جدی بسیاری از کارشناسان بود اما در نهایت کمیسیون نظر دولت را تایید کرد.

بر این اساس  بخش درآمدها حدود 138 هزار میلیارد تومان، بخش واگذاری دارائی های سرمایه ای حدود 143 هزار میلیارد تومان و بخش واگذاری دارائی های مالی، حدود 72 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش تسنیم، جزئیات این مقایسه تطبیقی در اینجا قابل مشاهده است.

از سوی دیگر بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس، حدود 352  هزار میلیارد تومان به مصارف عمومی بودجه اضافه شد.  به این ترتیب مصارف عمومی بودجه 42  درصد افزایش داده شده است، بر این اساس بخش هزینه ها حدود 300 هزار میلیارد تومان، بخش واگذاری دارائی های سرمایه ای حدود 21 هزار میلیارد تومان رشد کرده است.

گفتنی است، در حوزه درآمدی لایحه بودجه ارائه شده به کمیسیون تلفیق، درآمدها 317 هزار میلیارد تومان بود که این مقدار در مصوبه کمیسیون تلفیق به 455 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

در لایحه بودجه واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 252 هزار میلیارد تومان بود که این میزان در کمیسیون تلفیق به میزان 368 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، واگذاری دارایی‌های مالی در لایحه دولت 298 هزار میلیارد تومان بوده که در مصوبه تلیق به 370 هزار میلیارد تومان رسیده است.

در لایحه  841 هزار میلیارد تومان به عنوان منابع بودجه عمومی آمده است، اما در بند و تبصره 2 یک اعتبار 90 هزار میلیارد تومانی آمده که در ردیف‌های بودجه نیامده است. علاوه بر این یک 35 هزار میلیارد تومان اوراق تسویه نیز آمده که این 35 هزار میلیارد تومان هم باید به 841 هزار میلیارد تومان اضافه شود و 50 هزار میلیارد تومان از تبصره 4 لایحه بودجه که آقای رئیس جمهور نامه زده‌اند، این به این معناست که سرجمع تبصره 4، 90 هزار میلیارد تومان است که در لایحه بوده و در ردیف‌ها محاسبه نشده است.

جمع منابع عمومی دولت 841 هزار میلیارد تومان است که این منابع در مصوبات کمیسیون تلفیق به 1194 هزار میلیارد تومان رسیده، درآمدهای اختصاصی در لایحه 88 هزار میلیارد تومان بوده که در مصوبه تلفیق به 95 هزار میلیارد تومان رسیده است.

منابع بودجه عمومی دولت در لایحه 929 هزار میلیارد تومان بوده که کمیسیون تلفیق آن را به 1289 هزار میلیارد تومان رسانده است. سرجمع بودجه شرکت‌ها و بودجه عمومی دولت 2491 هزار میلیارد تومان بوده که به 2851 هزار میلیارد تومان تبدیل شده است و اقلامی که دو بار در بودجه شرکت‌ها در لایحه عمومی دولت محاسبه شده، کسر می‌شود و منابع بودجه کل کشور 2435 هزار میلیارد تومان پیشنهاد‌ی دولت بوده که در کمیسیون تلفیق این میزان به 2795 هزار میلیارد تومان رسیده است.

نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی که در قانون برنامه ششم توسعه 10 درصد دیده شده، در لایحه بودجه دولت 5.9 درصد بوده که در مصوبه کمیسیون تلفیق به 8.2 درصد بدون افزایش نرخ مالیات افزایش یافته است.

نسبت مالیات به کل منابع بعد از شفاف‌سازی ارقام در لایحه دولت 29.5 درصد بوده که در مصوبه کمیسیون تلفیق 38.6 درصد شده است. نسبت منابع حاصل از نفت 23.7 درصد در لایحه دولت بود که در کمیسیون تلفیق 18 درصد شد. همچنین استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در لایحه دولت 75 هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق به 46 هزار میلیارد تومان تقلیل پیدا کرد و این در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری است.

در مورد مالیات برای اصناف، این قشر تا سقف 100 میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف شدند. مالیات بر خانه‌های خالی در لایحه دولت 200 میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق این میزان به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در لایحه دولت 7700 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که این میزان در کمیسیون تلفیق به 19 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این اجاره را نیز دادیم که 2 میلیون نفری که در نوبت تحت پوشش این دو نهاد حمایتی هستند،‌ تحت پوشش قرار بگیرند.

پرداخت یارانه سود تسهیلات در لایحه دولت 7 هزار میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق این میزان به 32 هزار میلیارد تومان افزایش یافت. همچنین برای کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در کمیسیون تلفیق 3200 میلیارد تومان و همچنین برای فعالیت‌های اجتماعی و تقویت بنیه فرهنگی 1300 میلیارد تومان اعتبار در کمیسیون تلفیق اضافه شد.

 علاوه بر این کمیسیون تلفیق برای راه‌های فرعی روستایی، روکش آسفالت معابر و بهسازی روستاها و معابر شهرها و نوسازی مدارس و سایر موارد معادل ریالی 2 میلیون تن قیر در کمیسیون تلفیق برای این منظور اضافه شد.

برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم در لایحه دولت و مصوبه تلفیق 22 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد. در ارتباط با حمایت از زنان سرپرست خانوار و خانواده زندانیان 900 میلیارد تومان از محل تبصره 14 در کمیسیون تلفیق اضافه شد.

 همچنین با مصوبه کمیسیون تلفیق وام ازدواج از 50 میلیون تومان به 70 میلیون تومان افزایش یافت و طبق تبصره‌ای که در ذیل این مصوبه آمده که آقایان زیر 25 سال و خانم‌های زیر 23 سال می‌توانند وام صد میلیونی ازدواج را دریافت کنند.

کمیسیون تلفیق 27 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی هم در منابع و هم در مصارف برای حوزه کشاورزی و آب و همچنین مهار آب‌های مرزی، آبخیزداری، مقابله با ریزگردها، تولید واکسن دامی، بذر و نهاده‌های کشاورزی، کشت یکپارچه و اشتغال روستایی منتشر کرد.

اوراق مالی اسلامی احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی که در لایحه دولت 2 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود در مصوبه کمیسیون تلفیق 1850 میلیارد تومان آن به آموزش و پرورش اختصاص یافت و 150 میلیارد تومان دیگر آن به دانشگاه فرهنگیان تخصیص داده شد.

گفتنی است، در لایحه دولت 5 نرخ ارز پیش بینی شده؛ یکی ارز 4200 تومانی، دیگری ارز 11 هزار و 500 تومانی، ارز با نرخ 17 هزار و 150 تومان، ارز 17 هزار و 500 تومانی و یک نرخ هم بر اساس سامانه معاملات الکترونیکی.

همچنین از 25 قلم کالایی که ارز 4200 تومانی به آن تخصیص می‌یافت، الان فقط روغن مانده، بر اساس گزارش بانک مرکزی تقریبا همین روغنی که با ارز 4200 تومانی به کشور می‌آمده قیمت آن در همین امسال در چند مرحله 60 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار