کتاب «چهل حدیث درباره حضرت زهرا(س)» به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ربانی از سوی مؤسسه اندیشه شرق به زبان اسپانیایی منتشر می‌شود.

«چهل حدیث» حضرت زهرا(س) برای مسلمانان اسپانیایی زبان‌

به گزارش گلستان ۲۴؛ حجت الاسلام والمسلمین محسن ربانی، رئیس موسسه فرهنگی اندیشه شرق، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از انتشار کتاب «چهل حدیث» درباره حضرت زهرا(س) به زبان اسپانیایی خبر داد و گفت: نیاز مسلمانان اسپانیایی زبان به شناخت حضرت زهرا علیها سلام که یگانه دخت پیامبر و عالمه و فاضله است؛‌ موجب شد تا کتاب «چهل حدیث» به زبان اسپانیولی ترجمه و در کشورهای اسپانیایی زبان توزیع شود.

وی دیگر دلیل انتشار این کتاب به زبان اسپانیایی را تأکید رهبر انقلاب بر فرهنگ فاطمی دانست و افزود: ذکر و یاد حضرت فاطمه(س) موجب برکت است. در این زمینه وقتی از امام خامنه‌ای سؤال می‌شود که چرا اهمیت زیادی به مجالس فاطمیه می‌دهید، ایشان نکته جالبی بیان فرمودند. نقل شده که فردی بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی (ره) به هنگام صرف شام به ایشان عرضه داشته است: برخی گله می‌کنند که چرا حضرتعالی با این کسالت جسمی، این قدر برای مراسم وقت می‌گذارید و از اول تا آخر مجلس فاطمیه می‌نشینید وبه همه  روضه‌ها گوش فرا می‌دهید؟ معظم‌له نیز در جواب فرموده‌اند که آنها نمی‌دانند؛ من رزق سال کشور را در شب‌های فاطمیه می‌‌گیرم.

ربانی تصریح کرد:‌ دلیل دیگر انتشار این کتاب به زبان اسپانیایی تاسی به سیره بزرگان است که اربعین حدیث نوشته‌اند ومردم از آن استفاده زیاد معنوی، علمی، فرهنگی، سیاسی و عرفانی برده‌اند.

وی گفت:‌ حفظ 40 حدیث ثواب زیاد و نتایچ خوبی دارد از جمله این که در قیامت حافظ حدیث، فقیه و عالم محشورمی‌شود. «مَنْ حَفِظَ من اُمّتی اربعینَ حدیثاً ممّا یحْتاجُونَ الیه فی اَمرِ دینهم، بَعَثَهُ اللّهُ عزّوجلّ یومَ القیامةِ فَقیهاً عالماً» هرکس از امت من 40 حدیثِ موردِ نیاز در دین را حفظ کند، خداوند روز قیامت او را فقیه و دانشمند مبعوث می‌کند.

ربانی با اشاره به محتوای کتاب چهل حدیث درباره حضرت زهرا(س) اضافه کرد: عنوان اربعین حدیث، عنوان عام کتاب‌هایی حاوی چهل حدیث است که معمولاً با شرح آنها همراه است. با توجه به حدیث مشهور پیامبر اکرم(ص) در ترغیب مسلمانان به حفظ چهل حدیثی که به آن نیاز دارند، سنت اربعین‌نویسی از اواخر سده دوم هجری آغاز شد و در طى دوازده قرن شکوفا شده است. محدّثان و دانشمندان از تمام گروه‌های مسلمان، اعم از اهل سنت، شیعیان و اهل تصوف، چهل‌ حدیث‌هایی با موضوعات کلامی، حدیثی، تفسیری، عرفانی، تاریخی، اجتماعی و اخلاقی نگاشته‌اند. از کتاب‌های چهل حدیث معاصر می‌توان به کتاب شرح چهل حدیث نوشته امام خمینی(ره) اشاره کرد. ما نیز در این کتاب 40 حدیث درباره حضرت زهرا از منابع مشهور و مورد اعتماد شیعه و سنی را گردآورده‌ایم.

وی گفت: این گونه کتاب‌ها اثر بسزایى داشته و موجب شده است که از دیرزمان, دانشمندان مسلمان کتبى را به سامان رسانند که بخشى از جوامعِ روایى فریقین را به خود اختصاص داده است.سنت اربعین‌نویسی ریشه در این حدیث مشهور نبوی دارد که مسلمانان را به حفظ 40 حدیث که به آن نیاز دارند، ترغیب می‌کند،ما اصل حدیث رانقل کردیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار