رییس اداره حفاظت محیط زیست مراوه‌تپه از دستگیری عاملان شکار ۲ طاقه قرقاول خزری در این شهرستان خبر داد و گفت که متهمان پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

عاملان شکار ۲ طاقه قرقاول خزری در مراوه‌تپه دستگیر شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ صادق خسروی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محیط بانان این اداره پس از چند ساعت بررسی و تعقیب و گریز در منطقه پالیزان مراوه تپه شکارچیان متخلف را به‌همراه یک قبضه سلاح شکاری، مقادیری فشنگ و لاشه ۲ طاقه قرقاول دستگیر کردند.

به گفته وی ۲ متهم این پرونده با تشکیل پرونده به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

قرقاول خزری از گونه های تحت حمایت سازمان محیط زیست و از پرندگان شکار ممنوع است و شکار هر طاقه آن برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی چهار میلیون ریال جریمه دارد.

قرقاول خزری از جمله پرندگان بومی و نادر ایران است که در مراتع و بوته ‌زارها زندگی می‌کند.

استان گلستان از جمله تنفس گاه‌های متنوع برای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری ایران بوده و با اقلیم متنوع بصورت یک‌جا کوه، دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان را در خود جای داده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان چندی قبل به ایرنا گفته بود که طبق برآوردها دست کم ۵۰ هزار اسلحه مجاز و غیرمجاز در اختیار شکارچیان استان است و این تهدید جدی برای حیات وحش منطقه برخی گونه های جانوری را در معرض انقراض قرار داده است.

به گفته محمدرضا کنعانی؛ جمع بندی آمارهای رسمی و غیررسمی حاکی‌است که ۳۰ هزار اسلحه دارای پروانه شکار و حدود ۲۰ هزار اسلحه غیرمجاز در گلستان وجود دارد و نظارت بر این حجم سلاح از توان محیط بانان استان خارج است.

وی معتقد است: بر اساس برآوردها هر ۵۰ تا ۶۰ هکتار طبیعت گلستان توسط یک اسلحه مجاز تهدید می شود که اگر سلاح های غیرمجاز را نیز به آن اضافه کنیم میزان آسیب پذیری بالای محیط زیست استان خود را بیشتر نمایان می کند به‌ویژه آنکه مسوولیت نگهداری از هر ۱۸ هزار هکتار عرصه طبیعی منطقه فقط بر عهده یک محیط‌بان است.

کنعانی اظهار داشت: اداره محیط زیست گلستان در حالی از کمبود نیرو رنج می برد که تقریبا دو سوم پست های سازمانی محیط بانی استان خالی است و در این شرایط سخت همراهی گروه های مردمی، رسانه ها، سمن ها، افزایش آموزش و آگاهی مجاوران عرصه های جنگلی می تواند مشکلات را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار