نماینده ولی فقیه در حج تشریح کرد

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت می‌گوید: حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر در صف انتظار حج تمتع و نزدیک به شش میلیون نفر در صف انتظار عمره مفرده هستند، این موضوع نشان می‌دهد که مردم علاقه وافری به مسائل دینی و معارفی دارند و اگر امکان حضور زائران در اماکن مذهبی و دینی فراهم شود، بیش از این آمار، استقبال را شاهد خواهیم بود و همه این‌ها از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

دستاورد انقلاب در حج و عمره چه بود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعبدالفتاح نواب که یک در ویژه‌برنامه تلویزیونی به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سخن می‌گفت، با بیان این‌که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولات بسیار شگفتی در  حوزه‌های فرهنگی و دینی رخ داده است، موفقیت‌ها و پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های فرهنگی و دینی را در ۴۰ سال گذشته در مقایسه با دوران‌ قبل از آن بسیار گسترده دانست و یادآور شد: در رژیم ستم‌شاهی، بی‌توجهی به مسائل دینی و معارفی به گونه‌ای بود که حتی ظواهر دینی را مانع می‌شدند. دین را افیون جامعه می‌دانستند و با کوچکترین برنامه‌های مذهبی مخالفت می‌کردند و نمی‌گذاشتند این معارف در جامعه گسترش یابد.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب برخی موانع وجود داشت، اما امام راحل با همت و همراهی مردم این موانع را برداشتند. مردم امام خمینی (قدس سره) را شناخته بودند، امام هم مردم را شناخته بودند. امام (ره) به جوانان ایمان داشتند و می‌دانستند آن‌ها می‌توانند یاران خوبی برای نظام باشند. به همین دلیل تمام تلاش‌شان هوشیاری جوانان بود.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: وقتی پیروزی انقلاب رخ داد، امام راحل طرح کلی مورد نظر خود را به تدریج مطرح کردند که راه‌اندازی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سپاه پاسدران انقلاب اسلامی، نهضت سوادآموزی، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و ... ازجمله آن‌ها بود که یکی پس از دیگری ایجاد شدند، تا اسکلت نظام اسلامی شکل بگیرد و همزمان مسائل دینی و معارفی در جامعه نیز رشد چشمگیری یافت.

او با بیان این‌که مردم اعتماد بسیار زیادی به امام راحل (قدس سره) داشتند و ایشان با شاگردان برجسته خود توانستند اهداف انقلاب را در گام اول محقق کنند، تاکید کرد: در بخش فرهنگی دستاوردهای انقلاب، بسط نماز جمعه، تاسیس مساجد جدید، احیای برنامه‌های معنوی همچون اعتکاف، دعای عرفه، دعای کمیل، دعای ندبه، اردوهای راهیان نور، زیارت‌های مناسبتی، احیای مراسم شب‌های قدر و در ادامه زیارت اربعین بخشی از این دستاوردها به شمار می‌آید. البته دستاوردهای دینی و معارفی تنها به ایران منحصر نشده است، بلکه در عرصه جهانی مواردی همچون نامگذاری روز قدس را شاهد بودیم.

نواب با بیان این‌که امام و رهبری نگاه خاصی به حوزه حج و زیارت دارند، یادآور شد: وحدت کلمه و دفاع از مظلومان فلسطین و توجه و بهره‌برداری از فرصت حضور در حج خطی است که از زمان امام راحل وجود داشته و امروز نیز همان خط نورانی در پیام‌های مقام معظم رهبری مربوط به حج دیده می‌شود و استمرار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار