به همت انجمن سینمای جوانان استان گلستان و با حمایت انجمن سینمای جوانان ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، چهارمین دوره کارگاه های تخصصی جشنواره فیلم کوتاه رضوی در گرگان برگزار شد.

چهارمین دوره کارگاه های تخصصی جشنواره فیلم کوتاه رضوی در گرگان برگزار شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، «تی‌یام یابنده» فیلمساز و مدرس کارگاه «فرم: فیل در اتاق فریم‌ها» در این کارگاه های تخصصی گفت: پیام چیزی نیست که فیلمساز در اثرش مطرح می‌کند بلکه آن است که مخاطب دریافت می‌کند و این نکته باید در فیلم داستانی حتما مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شرایط برای فیلم‌های اکسپریمنتال فرق می‌کند، افزود: اتاق فریم‌ها در سینما اتاق تدوین نیست و برای فیلم‌های اکسپریمنتال باید به اتاق فریم‌ها سری زد.

 

یابنده تاکید کرد: هنگام خواندن فیلمنامه باید راوی آن را شناخت و هیچ وقت نباید از راوی جلو بود. 

وی ادامه داد: کارگردانی خوب صرفا به تماشای پلان‌های خوب نیست که امتیاز می‌گیرد، بلکه یک کارگردان با بک گراند فیلم خود صحبت می‌کند.

این فیلمساز با بیان اینکه فرم و ساختار متفاوت فیلم را نجات می‌دهد، اظهارداشت: در ایران شاید بیش از ۸۰۰ فیلم کوتاه که از میان یک هزار فیلم ساخته شده در سال شبیه به هم است. زیرا ۳۶ موقعیت نمایشی به هر حال یک جایی تکراری می‌شود اما می‌توان به واسطه فرم فیلم را متفاوت کرد. 

«مسعود امینی تیرانی» مدرس کارگاه «فرم ما را نجات می‌دهد: یادداشت‌های یک فیلمبردار» نیز گفت: انسان همواره در طول تاریخ تلاش کرده است تا زمان را به نحوی ملموس و عینی ثبت و ضبط کند.

وی افزود: ما وقتی درباره فرم صحبت می‌کنیم، فرم را یادآوری چیزی یا واقعه‌ای از پیرامون خود می‌دانیم. فیلم و سینما نیز از این منظر صرفا یک قصه نیست. بلکه فرمی هم دارد که به فیلمنامه‌اش اضافه می‌شود و آن را سر و شکل می‌دهد. 

امینی تیرانی ادامه داد: فیلمساز باید اینطور بیاندیشد که فرم معنا ندارد. بلکه به ما یادآوری می‌کند که چطور با یک موضوع برخورد کنیم.

وی اظهارداشت: در وهله اول نباید هنگام انتخاب فرم به معنای برخواسته از آن فکر کرد. البته در ادامه نیز می‌توان معانی را به آن اضافه کرد. 

«عماد خدابخش» مدرس کارگاه «تدوین: چطور کات نزنیم؟» گفت: تدوین گاهی امری ساده و بدیهی به نظر می‌رسد و کات نوعی از انتقال تصویر و متداول‌ترین آن است، اما درباره اینکه چقدر جلوگیری از کات به سامان دادن به اثر کمک می‌کند، صحبت می‌کنیم. 

 

وی افزود: تدوینگر باید در ابتدا خود را جای مخاطب قرار دهد، اطلاعات خود از فیلمنامه و گفتگویش با کارگردان را کنار بگذارد و بر اساس روایتی که پیش می‌رود تصمیم بگیرد.

این تدوینگر با بیان اینکه مهمترین عنصر ارتباط تماشاگر با کاراکترها از طریق چشم‌های آنهاست، گفت: چشم‌ها هدایتگر هستند بنابراین به همین دلیل گفته می‌شود هنگام پلک زدن بازیگر نباید کات زد، زیرا به لحاظ حسی برای تماشاگر پرش ایجاد می‌کند. 

سری چهارم کارگاه های آموزشی چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی به همت انجمن سینمای جوانان ایران شعبه استان گلستان به مدیریت مهدی صاحبدل برگزار شد.
چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی با محوریت سیره علمی و عملی امام رضا (علیه السلام) به همت و مشارکت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا (علیه السلام) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیمه اول اسفند در گرگان برگزار می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار