مدیر کل امور عشایری گلستان، عشایر را سربازان خط مقدم اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: عشایر با تولید بیش از 25 درصد گوشت قرمز و محصولات لبنی نقش مهمی در تحقق طرح‎های اقتصاد مقاومتی دارند.

تولید بیش از 25 درصد گوشت قرمز گلستان توسط عشایر/ عشایر سربازان خط مقدم اقتصاد مقاومتی هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، عشایر با یک و نیم درصد جمعیت ایران و نگهداری، پرورش و پرواربندی بیش از ۲۸ درصد دام سبک  و تولید ۲۵ درصد مواد پروتئینی به ویژه در زمینه گوشت قرمز و محصولات لبنی نقش مهمی در توسعه و رونق اقتصادی کشور ایفا می‎کنند.

در گلستان بیش از ۲۱ هزار عشایر زندگی می‎کنند که سهم‌قابل توجهی در تولیدات دامی استان دارند جامعه عشایری به عنوان نیروی مولد نقش مهمی در توسعه، تولید و تحقق طرح‎های اقتصاد مقاومتی دارند.

از آنجایی که این روزها، گلستان میزبان عشایر استان خراسان است، گفتگویی با رضا علیپور مدیر کل امور عشایری گلستان انجام داده‎ایم که در زیر می‌خوانید.

فارس: در حال حاضر تعداد عشایر استان چند نفر می‎باشد؟

علیپور:برابر آخرین آماری که به تازگی اعلام شده آمار عشایر گلستان شامل ۴ هزار و ۱۳۳ خانوار با جمعیت بیش از ۲۳ هزار نفر می‎باشد، یک‌هزار و ۸۸۸ خانوار از عشایر بومی استان و ۲ هزار و ۲۳۴ خانوار عشایر از استان خراسان شمالی و رضوی به ویژه از شهرهای آشخانه، بجنورد، شیروان، قوچان و اسفراین وارد استان می‎شود.

عشایر عمدتأ آبان ماه وارد استان و اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت استان را ترک می‎کنند.

*تولید بیش از 25 درصد گوشت قرمز گلستان توسط عشایر

فارس: در خصوص حجم تولیدات عشایر در سطح استان توضیح بفرمایید.

علیپور: درآمد اصلی عشایر از دامداری است، عشایر استان بیش از ۷۶۸ هزار رأس دام سبک دارند از این تعداد دام ۸ هزار و ۶۳۰ تن گوشت قرمز و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن شیر تولید می‎شود در واقع بیش از ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را عشایر تولید می‎کنند و عمدتأ از طریق میدان دام گنبدکاووس دام‎ها به سایر استان‎ها به خصوص تهران ارسال می‎شود.

*نقش مهم مراتع در زندگی عشایری/ عشایر براساس پروانه چرا در محل جغرافیای مشخصی مستقر می‎شوند

فارس: وضعیت مراتع امسال را چگونه ارزیابی می‎کنید؟

علیپور: در زندگی عشایر سه ضلع دام، مرتع و عشایر مهم است و در این سه ضلع بدون تردید مرتع نقش مهمی دارد اگر مرتعی نباشد دام وجود ندارد و اگر دامی نباشد زندگی عشایری معنایی نخواهد داشت، امسال به مراتب بارندگی در استان کم بود با توجه به حجم دام که در کل بیش از حد معمول نگهداری می‎شود مراتع تکاپوی گوسفند و دام را ندارد باید در کنار مراتع حتمأ علوفه و نهاده‎های دامی برای تغذیه دام در اختیار عشایر قرار بگیرد، با این که مشکلاتی در خصوص تأمین نهاده‎های دامی وجود داشت اما طی دو سه ماه اخیر جهاد کشاورزی در بحث نهاده‎ها کمک خوبی کرد و تا ۲۵ بهمن بیش از ۱۵ هزار تن نهاده دامی شامل جو، سبوس، کنستانتره و تفاله چغندر در اختیار عشایر قرار دادیم و با پیگیری‎های انجام شده سعی می‎کنیم تا اسفند ماه میزان نهاده‎های دامی به ۲۰ هزار تن برسد.

فارس: آیا نظارتی در خصوص غنی ماندن مراتع وجود دارد و چه حمایت‎هایی برای غنی‌سازی مراتع انجام می‎شود؟

علیپور: تصور عموم این است که هر خانواده عشایر گله‎ای در اختیار دارد و به هر مکان خوش آب و هوا که دوست دارند،کوچ می‎کنند ولی در اصل این طور نیست هر عشایر دارای پروانه چراست و در آن پروانه ذکر شده عشایر از تاریخ مشخصی وارد استان و در تاریخ مشخصی نیز باید استان را ترک کنند و مجاز هستند چه تعداد دام را وارد استان کنند و منطقه جغرافیایی که استقرار دارند دقیق مشخص است.

عشایر سربازان اداره کل منابع طبیعی محسوب می‎شوند چرا که به هیچ عنوان زمین را شخم نمی‎زنند، کشاورزی نمی‎کند و فقط از مراتع برای چرا گوسفندان استفاده می‎شود عشایر  به این موضوع واقف هستند اگر مرتع توسط شخصی شخم و تبدیل به زمین زراعی شود از محدوده آنها کاسته خواهد شد و زمانی که مأموران منابع طبیعی در مراتع حضور ندارند آنها از مراتع حفاظت می‎کنند چون این کار به نفع خودشان است با این وجود از طریق منابع طبیعی چرای دام در مراتع رصد می‎شود و ما نیز به هیچ عنوان از دامدار یا عشایری که بدون مجوز چرا وارد استان شود حمایت نمی‎کنیم،حمایت ما شامل عشایری است که دارای پروانه چرا هستند.

*استقرار عشایر در 350 هزار هکتار از مراتع شرق گلستان

فارس: عشایر بیشتر در چه مناطقی از استان مستقر هستند؟

علیپور: عشایر بیشتر در شرق استان و در سه شهرستان مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله مستقر هستند، در مراوه‌تپه ۶۶ درصد، در گنبدکاووس ۲۹ درصد و در کلاله پنج درصد از عشایر استقرار دارند در واقع عشایر در ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان مستقر هستند.

*واکسیناسیون رایگان دام‎های عشایری توسط دامپزشکی

فارس: از منظر دامپزشکی چه اقداماتی برای سلامت دام‎ها انجام می‎شود؟

علیپور:طبق قانون هر ساله واکسیناسیون دام‎های عشایر در مقابله با بیماری‎های مختلف توسط دامپزشکی به صورت رایگان انجام می‎شود اوایل پاییز امسال با حضور جمعی از مدیران و مسوولان استان واکسیناسیون دام‎های عشایر انجام شد قبل از کوچ عشایر خراسان‌شمالی و رضوی هماهنگی لازم برای واکسیناسیون دام‌هایشان قبل از ورود به استان انجام می‎شود و زمان خروج دام‎ها از استان در مقابل بیماری‎هایی که وجود دارد واکسینه می‎شوند.

*انجام کوچ ماشینی دام‎های عشایر برای جلوگیری از شیوع کرونا/  به دلیل پراکندگی مراتع، کرونا بسیار کم در عشایر مشاهده شد

فارس: چه برنامه‎هایی برای وضعیت معیشتی عشایر در وضعیت کرونایی امسال انجام شد؟

 علیپور: عشایر زندگی سختی دارند با وجود تمام سختی‎ها سربازان خط مقدم اقتصاد مقاومتی عشایر هستند و بدون هیچ اعتراضی اقدام به تولید گوشت قرمز می‎کنند.

با توجه به اینکه پراکندگی عشایر در مراتع زیاد است کرونا در بین عشایر بسیار کم دیده شد و برای اینکه عشایر دچار کرونا نشوند امسال کوچ ماشینی انجام و دام‎ها از همان استان خراسان‌شمالی و رضوی با ماشین وارد استان شدند و از طرفی پالایش عشایر توسط گروه‌های جهادی و بهداشتی انجام و از افراد مشکوک آزمایش گرفته می‎شود با این وجود تعداد افراد مبتلا به کرونا در عشایر استان بسیار کم است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار