در حالی که طی یک دهه گذشته مسوولان گلستانی بر زراعت چوب به عنوان یک روش درآمدزا و اقتصادی و از سویی راهکاری برای صیانت از جنگل‎ها تأکید می‎کنند، اما عدم شناسایی و توجه کافی به مشکلات زراعت‌کاران چوب موجب شده تا تمایل چندانی را از سوی مردم گلستان برای روی آوردن به زراعت چوب شاهد نباشیم.

توسعه زراعت چوب بدون رفع مشکلات به بن‎بست می‌رسد/ تولیدکننده چوب بی‎نصیب از طرح‎های حمایتی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان،طی سال‎های اخیر مسوولان گلستانی بر توسعه کاشت درختان مثمر و غیرمثمر در مناطق مختلف از جمله اراضی کم‌بازده و اراضی شیب‎دار استان تأکید می‎کنند چرا که معتقد هستند کاشت درخت و زراعت چوب ثمرات اقتصادی فراوانی به همراه خواهد داشت و از سویی روشی مناسب برای مقابله با گرد و غبار و ریزگردهاست علاوه بر این موجب درآمدزایی روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها خواهد شد، اگر چه فواید بی‌شمار زراعت چوب بر کسی پوشیده نیست اما عدم شناسایی و توجه کافی به مشکلات موجود در بخش زراعت چوب موجب شده تا با وجود تأکید مسوولان، تمایل چندانی برای زراعت چوب در استان را شاهد نباشیم.

*لزوم توجه به رفع مشکلات تولیدکنندگان چوب برای پایداری زراعت چوب در گلستان/ روش‎ها و نوآوری‎های جدید در تولید چوب جایگزین کشت سنتی شود

در همین رابطه کارشناس ارشد ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان، زراعت چوب را یکی از راهکارهای مهم برای صیانت از جنگل‎های کشور  عنوان کرد و گفت: طی دهه گذشته اجرای طرح زراعت چوب در اکثر استان‎های کشور در حال اجراست و البته مورد توجه مسوولان گلستانی نیز قرار گرفته است.

سوسن مقصودلو  با بیان اینکه زراعت چوب بهترین عامل برای کاهش فشار بر جنگل، تأمین نیازهای کارخانه‎ها، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال عنوان شده است، افزود: با این وجود مشکلاتی بر سر راه زراعت چوب وجود دارد که لازم است مسوولان امر در جهت رفع آن کوشا باشند تا شاهد زراعت چوب پایدار در کشور باشیم.

وی در ادامه به مهمترین مشکلات زراعت‌کاران چوب استان اشاره کرد و افزود: نداشتن آب کافی برای آبیاری مزرعه، مقاومت کم نهال‎های چوب‎ده در مقابل سرمازدگی و یخ‎زدگی، مشکل سایه‌اندازی درختان چوب‎ده به محصولات کشاورزی از مهمترین مشکلات زراعت چوب محسوب می‎شود از سویی کشت سنتی و عدم وجود روش‎ها و نوآوری‎های جدید در تولید چوب و عدم آشنایی تولیدکنندگان با مهارت‎های کارآفرینانه و استفاده از روش‎های غلط قطع، خشک کردن و انبار نیز بر مشکلات زراعت‌کاران چوب افزوده است.

کارشناس ارشد ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: زراعت چوب می‎تواند اهداف بسیار عالی در جهت افزایش سطح جنگل‎ها و تنفس جنگل ایجاد کند در صورتی که شاهد ارائه تسهیلات مناسب و کافی، حمایت‎های دولتی در خصوص ایجاد بازار فروش و در اختیار قرار دادن نهاده‎ها و اطلاعات فنی به زارعین چوب باشیم.

*ایجاد 27 هزار هکتار باغ مثمر در گلستان

  رئیس جهاد کشاورزی گلستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به آخرین وضعیت کاشت درخت در سطح استان گفت: چند سالی می‎شود طرح‎های مختلف از جمله الگوسازی و تشویق هم‌استانی‎ها برای افزایش سرانه فضای سبز و همچنین اراضی که پوشش خود را از دست داده‎اند، ارائه می‎شود در این‌میان ارزش‌افزوده قابل توجهی نیز برای اراضی شیب‎دار به‎وجود آمده است.

مختار مهاجر خاطرنشان کرد: با توجه به میزان بارندگی‎ها می‎توان باغ‎زارهای دیم را ایجاد کرد با این وجود تغییر رژیم بارندگی طی سنوات اخیر در شرق و دامنه‎های کوهپایه‎ای استان موجب شده تا روانآب‎هایی به صورت سیلاب حرکت کند و میزان شست و شوی خاک را بسیار بالا ببرد و این امر یکی از عوامل اصلی شدت بخشیدن به سیل در استان است که باید از آن جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: به طور متوسط میزان بارندگی گلستان بین ۳ هزار و ۴۵۰ تا ۳ هزار و ۸۰۰ میلی‌متر می‎باشد اگر چنانچه نفوذپذیری آب‎هایی که حاصل از بارندگی است را شدت ببخشیم می‎توانیم سفره‎های زیرزمینی تجدیدپذیر و منابع آبی خوبی را در استان داشته باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه از سال ۱۳۸۱ توسعه کشت نهال‌های مثمر در اراضی شیبدار مصوب شد، افزود: تاکنون ۲۷ هزار هکتار باغ مثمر در استان ایجاد شده است و عملکرد خوبی را در این باغ‎ها شاهد هستیم هر چند در سال‎های اولیه کشت درختانی همچون زیتون میزان باردهی کمی داشتند اما با توجه به گسترش تحقیقات و اصلاح ارقام قدیمی به گونه‎هایی دست یافتیم که بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلو هر اصله درخت باردهی دارد.

مهاجر خاطرنشان کرد:به جای آنکه حدود دو تن تا سه تن گندم، جو و علوفه برداشت کنیم بهتر است همین مقدار زیتون برداشت شود چرا که چندین برابر این غلات درآمد ایجاد خواهد شد از سویی زمینه روانآب را کاهش و سرعت نفوذپذیری را افزایش می‎دهد.

وی بیان کرد: از مهر ماه سال جاری، چاله‌کنی برای اراضی داوطلب شروع و در بیش از ۴۵۰ هکتار نهال زیتون کاشته شده است پیش‌بینی ما برای توسعه باغ‎های استان در سال جاری ۴ هزار هکتار بود اما با توجه به محدودیت منابع مالی تا کنون یک هزار و ۲۰۰ هکتار را عملیاتی کرده‎ایم تاکنون نیز در ۸۰۰ هکتار اراضی شیب‌دار کار چاله‌کنی آغاز و در همین اراضی چند سالی می‎شود که توسعه گیاهان دارویی را داریم در واقع یکی از انگیزه‎های اقتصادی در روستا محسوب می‎شود و حرکتی است که می‎تواند ثبات زندگی و مهاجرت برعکس را با خود به همراه داشته باشد.

*شناسایی و تولید گونه‎های مقاوم به سرما در گلستان/ تلقیح قارچ ترافل با گونه‎های جنگلی یکی از پتانسیل‎های اراضی شیب‎دار در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به کاشت گونه‎های نهال متناسب با اقلیم استان گفت: زیتون یکی از گونه‎های متناسب با اقلیم گلستان است اما یخ‌بندان‎های سنوات گذشته موجب شد تا کار تحقیقاتی در مرکز تحقیقات آغاز و گونه‎های مقاوم به سرما شناسایی شود، همچنین بعضی از گونه‎ها که به سرما حساس هستند بعد از سرمازدگی مجدد می‎توانند خود را بازیابی، سبز و به بار بنشینند و الان حدود سه سالی است که توسعه این نهال‎ها در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته مهاجر از ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیب‎دار گلستان، ۷۵ هزار هکتار پتانسیل کشت نهال مثمر دارد و تاکنون ۲۷ هزار کشت انجام ‌و مابقی طبق دو برنامه در آینده اتفاق خواهد افتاد.

وی یکی از پتانسیل‎های اراضی شیب‎دار در مستثنیات را تلقیح «قارچ ترافل» با گونه‎های جنگلی به خصوص زیتون و بلوط عنوان کرد و گفت: در این زمینه یک شرکت دانش‌بنیان با مشارکت مرکز تحقیقات این دانش را بومی‌سازی کرده و تلقیح اتفاق می‎افتد، از افرادی که می‎خواهند در این زمینه فعالیت کنند دعوت می‎شود چه در اراضی مستثنیات چه در اراضی منابع ملی می‎تواند تلقیح «قارچ ترافل» را انجام و با این کار هم سطح جنگل‎ها افزایش و هم درآمد جانبی برای تولیدکننده باقی خواهد گذاشت.

*بهره‎مندی طرح زراعت چوب از اعتبارات روستایی ۴ درصد/ درآمد 130 درصدی زراعت چوب در مقابل کشت شالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از طرح زراعت چوب به عنوان یکی از طرح‎هایی که می‎تواند از اعتبارات روستایی چهار درصدی بهره‎مند شود نام برد و گفت: اگر هم‌استانی‎ها بخواهند از این طرح استفاده کنند می‎توانند از اعتبارات روستایی بهره‎مند شوند منابع مالی در صندوق بانک کشاورزی فراهم است همچنین از محل اعتبارات روستایی نیز می‎توان استفاده کرد.

مهاجر گفت: یک هکتار زراعت چوب امروزه می‎تواند ۱۳۰ درصد کشت شالی در درازمدت درآمد داشته باشد و به صورت سالانه برداشت انجام شود از طرفی این طرح اقتصادی بوده و می‎تواند نیاز کشور را رفع و جلوی خروج ارز را بگیرد.

وی گفت: سالانه رقم بسیار زیادی واردات چوب برای تأمین نیاز در صنف و صنعت انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: در اراضی بیابانی اگر تناژ محصولات زراعی گندم و جو خیلی پایین باشد، صرفه اقتصادی نخواهد داشت اما اگر کشت علوفه‎های چند ساله در این اراضی انجام شود، می‎توان از بیابانی شدن استان و ورود ریزگردها جلوگیری و علوفه گران‌قیمتی را تولید کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار