1200 هکتار زراعت چوب و توسعه فضای سبز، وقوع 144 فقره حوادث در اردیبهشت امسال در گرگان و حومه، تهیه بیش از 20 مجموعه چندرسانه‎ای شهدا، ارتقاء شهرداری فاضل آباد و صدور کارت هوشمند ملی نماینده ولی فقیه در استان

نگاهی به بسته اخبار گوناگون استان گلستان

به گزارش گلستان 24، اداره جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان طی سال گذشته با مشارکت مردم و نهادهای وابسته موفق به انجام 1200 هکتار زراعت چوب و توسعه فضای سبز در اراضی استان شد. 

زراعت چوب و توسعه فضای سبز به منظور مدیریت سرزمین و بهره وری مناسب از اراضی برای حفظ آب و خاک و نیز افزایش توان اقتصادی خانواده صورت می گیرد. 

600 هزار اصله نهال از نوع پهن برگانی مانند صنوبر، اکالیپتوس، اقاقیا، چنار، سنجد تلخ و داغداغان برای زراعت چوب و توسعه فضای سبز در نظر گرفته شده بود که رایگان بین متقاضیان توزیع و کشت شد. 

اعتبار انجام این پروژه، دو میلیارد و یکصد میلیون ریال از محل اعتبارات ملی بوده است. 

*** 

144 فقره آتش سوزی و حوادث اردیبهشت امسال در شهر گرگان و حومه به وقوع پیوست که از این تعداد 137 فقره در داخل شهر و هفت فقره خارج از شهر بود. 

همچنین 48 فقره آتش سوزی و 96 فقره حوادث امداد و نجات بود. بیشترین حوادثی که در شهر گرگان و حومه اتفاق افتاد مربوط به محبوس شدن در اماکن با 23 فقره، ورود حیوانات وحشی با 25 فقره و محبوس شدن در آسانسور با 10 فقره بوده است. 

در بخش حریق نیز بیشترین موارد مربوط به حریق منازل مسکونی با 12 فقره و حریق علفزار با 17 فقره بوده است. 

در این حوادث و آتش سوزی ها هشت نفر از هموطنان مصدوم شدند. 

*** 

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان از تهیه و تدوین بیش از 20 مجموعه چندرسانه‎ای شهدای شاخص استان خبر داد. 

محمدعلی طالع‎زاری رجوع به زندگی‎نامه و وصیت‎نامه‎های شهدا و تبیین آن برای جامعه به ویژه نسل جوان را ضرورتی مهم خواند و تصریح کرد: تهیه و تدوین سی‎دی‎های چندرسانه‎ای شهدا با هدف تسهیل دسترسی برای مخاطبان و علاقمندان پیش‎بینی و وارد بازار شده است. 

معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان همچنین با اعلام رونمایی بیش از 50 سایت سردار شهید استان گفت: با توجه به این که اکثر جمعیت جوان جامعه به عضویت شبکه‎های اجتماعی درآمده اند می‎توان از طریق ابزارهای مجازی نسل جوان را به سمت فرهنگ ایثار و شهادت ترغیب کرد. 

***

نماینده شهرستان علی آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری های صورت گرفته و توجه ویژه وزیر کشور، شهرداری فاضل آباد دو درجه ارتقاء یافت. 

رحمت اله نوروزی افزود: پس از نامه به وزیر کشور و دستور ایشان، درجه شهرداری فاضل آباد از دو به چهار ارتقاء یافت. 

وی افزایش دو درجه ای شهرداری ها را بسیار مهم دانست و افزود: این افزایش درجه می تواند کمک بسیار خوبی به توسعه شهرداری و شهر فاضل آباد باشد و نگاه دولت از این پس به شهرداری علی آباد و شهرداری فاضل آباد در خصوص تخصیص اعتبار و ماشین آلات و غیره طبق درجه هشت و چهار خواهد بود. 

درجه شهرداری علی آباد نیز پس از 12 سال از هفت به هشت ارتقاء یافت. 

***

کارت هوشمند ملی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان تحویل شد. 

همزمان با آزادسازی خرمشهر و ولادت باسعادت امام زین العابدین (ع) آیت اله سیدکاظم نورمفیدی ضمن مراجعه به اداره کل ثبت احوال گلستان کارت هوشمند ملی خود را که صادر شده بود دریافت کرد. 

*** 

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های گلستان در نشست برنامه ریزی و هماهنگی حمل محصولات کشاورزی، با اشاره به شروع برداشت محصولات گندم، جو و کلزا، از رانندگان و کشاورزان خواست: درزگیری و چادرکشی وسایل نقلیه باری را در حمل و نقل محصولات از مزارع به مراکز تخلیه انجام دهند. 

مهدی میقانی از رانندگان کامیون و مالکین ادوات کشاورزی تقاضا کرد: برای جلوگیری از هدررفت دسترنج کشاورزان ضمن درزگیری و چادرکشی ناوگان از ریزش محصولات کشاورزی ممانعت کرده و بارگیری را برابر ظرفیت مجاز ناوگان انجام دهند. 

نشست برنامه ریزی و هماهنگی حمل محصولات کشاورزی با حضور تشکل های صنفی بخش حمل و نقل کالای استان گلستان برگزار شد. 

*** 

طرح هادی روستای ابراهیم آباد از توابع شهرستان بندرگز با حضور فرماندار و مدیرکل بنیاد مسکن استان افتتاح شد. 

محمدتقی زمانی نژاد مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در آیین افتتاح طرح هادی روستا گفت: اجرای جوی و جدول به طول 2100 متر، جا به جایی شبکه برق روستا به طول 900 متر و اجرای زیرسازی و آسفالت معابر روستا به طول 1200 متر (به مساحت هفت هزار مترمربع) با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد و 500 میلیون ریال صورت گرفته است. 

*** 

مدیر تعاون روستایی گلستان در اولین نشست شورای هماهنگی و برنامه ریزی گفت: مهمترین فعالیت های تعاون روستایی استان در سال جاری تحرک بخشی بیشتر شبکه تعاون روستایی، کشاورزی و تولید در خرید محصولات کشاورزی و دامی به صورت تضمینی و توافقی است. 

محمدتقی رجایی همچنین تأمین و تدارک نهاده های کشاورزی مورد نیاز کشاورزان، استفاده مطلوبتر از منابع بانکی برای فعالیت های بیشتر شبکه، توسعه و تقویت زیرساخت های شبکه، برگزاری مجامع، انجام تعهدات حسابرسی و برگزاری کلاس های آموزشی برای کارکنان، اعضاء و ارکان تعاونی ها را از دیگر برنامه ها عنوان کرد. 

*** 

مدیرکل کمیته امداد امام (ره) گلستان از پرداخت وام کارگشایی به پنج هزار و 846 مددجوی تحت حمایت این نهاد در سال گذشته خبر داد و گفت: وام کارگشایی به منظور رفع برخی مشکلات خانواده های تحت حمایت و غیر تحت حمایت پرداخت می شود. 

ابراهیم باغبانی افزود: در سال گذشته مبلغ 59 میلیارد و یکصد میلیون ریال وام کارگشایی به نیازمندان از محل دولتی، صدقات و کمک های مردمی، بازپرداخت اقساط و سایر موارد اعطاء شده است. 

*** 

رییس اداره نظارت راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی گلستان خبر داد: عملیات اجرای بیس (زیرسازی) راه روستایی 'کوچک استاجیق به ابه پلنگ' در حوزه محورهای روستایی شهرستان علی آباد به طول سه کیلومتر به اجرا درآمد. 

ابراهیم جاویدزاده گفت: در صورت مساعد بودن شرایط جوی عملیات اجرایی آسفالت آن نیز حداکثر ظرف یک ماه آینده به اتمام می رسد. 

به گفته وی، برای اجرای این عملیات مبلغ یک میلیارد ریال اعتبار از محل منابع استانی سال 93 در نظر گرفته شده است. 

وی اضافه کرد: با آسفالت این محور علاوه بر ارتباط حوزه روستایی شهرستان های علی آباد و گنبدکاووس، 681 خانوار روستایی از مزایای آن بهره مند می شوند. 

*** 

جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان گرگان با حضور اعضای شورا در تپه سوگله برگزار شد. 

فرماندار و رییس شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان گرگان گفت: بنا به ضرورت و اهمیت موضوع، این جلسه به صورت عملیاتی و با حضور کلیه مدیران دستگاه های مرتبط در محل تخلیه فضولات انسانی و نخاله های ساختمانی شهرستان گرگان واقع در تپه سوگله برگزار شد تا بتوانیم تصمیم جدی در خصوص رفع این معضل داشته باشیم. 

یحیی خاکی افزود: با توجه به محیط زیست و منابع طبیعی ویژه این مکان، این قابلیت وجود دارد که به عنوان یک منطقه گردشگری و تفرجگاهی برای همشهریان و گردشگران تبدیل شود و از طرفی با توجه به این که ما متولی سلامت مردم هستیم این مکان باید به نوعی تدبیر شود. 

*** 

شاعر گلستانی برگزیده جشنواره های 'چشمان آسمانی انقلاب اسلامی' و 'نثر معاصر' شد. 

آثار شعر و داستان حسین عبدی از هنرمندان استان گلستان در جشنواره فرهنگی هنری چشمان آسمانی انقلاب اسلامی رتبه اول و جشنواره سراسری نثر معاصر مراغه، رتبه سوم را از آن خود کرد. 

جشنواره فرهنگی هنری چشمان آسمانی انقلاب اسلامی در قالب محورهای مختلف و با هدف تجلیل از سربازان گمنام امام زمان(عج)، تکریم شهدای جامعه اطلاعاتی و شناسایی و کشف استعدادهای فرهنگی هنری با همت انجمن پیشکسوتان سپاس برگزار شد. 

سومین جشنواره سراسری نثر معاصر نیز در محورهای نماز و نیایش، حجاب و عفاف، داستان های قرآنی و هشت سال دفاع مقدس در مراغه برگزار گردید. 

*** 

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد گلستان گفت: حامیان خیر در سال گذشته 136 میلیون ریال برای تحصیل و آموزش ایتام گلستانی کمک کردند. 

ربیع اله وفایی افزود: این کمک ها در زمینه تحصیلی و آموزشی از جمله شهریه دانشگاه، کلاس های کنکور، هزینه آموزش و تهیه لوازم آموزشی در اختیار ایتام قرار گرفت. 

*** 

جلسه کمیسیون تحویل زمین پروژه های استریپ سازی دو طرف باند پروازی٬ پارکینگ مستقبلین حجاج، سایت و جاده دسترسی VOR در فرودگاه گرگان برگزار شد. 

مدیرکل فرودگاه های استان گلستان گفت: با تحویل زمین به پیمانکار پروژه (شرکت راه و ساختمان اساس) عملیات اجرایی این پروژه ها آغاز شد. 

تیمور امیری افزود: مبلغ برآورد برای انجام این پروژه ها 45 میلیارد ریال و مدت آن 12 ماه بوده و شامل استریپ سازی به طول دو هزار متر در دو طرف باند، تکمیل پارکینگ مستقبلین حجاج به مساحت 18 هزار مترمربع و احداث سایت و جاده دسترسی VOR است. 

بیشتر پروژه های در دست اقدام فرودگاه گرگان در سال 95 به بهره برداری خواهد رسید. 

*** 

روند اجرای طرح هادی و آسفالت روستای شیرآباد خان ببین مورد بازدید مسئولان قرار گرفت. 

در این بازدید اعلام شد: 1100 متر جدول گذاری، 1100 متر جا به جایی شبکه برق، تکمیل آبرو به طول 20 متر، 8800 مترمربع خاک برداری و زیرسازی و 8800 مترمربع آسفالت از اهم فعالیت های بنیاد مسکن استان در روستای شیرآباد با پنج میلیارد و 450 میلیون ریال اعتبار انجام شده است. 

روستای شیرآباد از توابع بخش فندرسک شهرستان رامیان است که با 313 خانوار، یک هزار و 39 نفر جمعیت دارد. 

***

معاون آبزی پروری شیلات گلستان گفت: این دوره با هدف آشنا کردن پرورش دهندگان با نحوه آماده سازی مزارع برای ذخیره سازی پست لارو در استخرهای پرورش میگو در مجتمع میگوی گمیشان برگزار شد. 

محمود سقلی افزود: آشنایی پرورش دهندگان با اهمیت آماده سازی استخرها، نقش و اهمیت خاک کف استخر، نحوه شخم زنی و خشک نمودن کف استخر از اهداف برگزاری این دوره آموزشی است. 

معاون آبزی پروری شیلات گلستان، آشنایی پرورش دهندگان میگو با نحوه نصب دریچه ورودی و خروجی، آهک پاشی و ضدعفونی و آبگیری استخرها را از دیگر اهداف برگزاری این دوره آموزشی برشمرد. 

فراگیران حاضر در این دوره آموزشی صاحبان مزارع، کارشناسان و کارگران شاغل در مجتمع میگوی گمیشان بوده اند. 

*** 

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گلستان گفت: دولت با درک ضرورت سوادآموزی، محدودیت هایی را برای بیسوادان تصویب کرده که از ابتدای سال 95 اجرایی می شود. 

عبدالحکیم فیروزی با اشاره به مصوبه جدید دولت در خصوص باسواد کردن افراد بی سواد اظهار کرد: افراد بی سواد زیر 50 سال از سال 1395 از خدمات صدور و تمدید گواهی نامه محروم می شوند و اتحادیه ها و شوراهای صنفی صدور پروانه کسب و یا تمدید آن در سال آینده را فقط برای افراد باسواد انجام خواهند داد. 

بر اساس سرشماری استان در سال 90 بیش از 94 هزار بی سواد مطلق در گروه سنی 10 تا 49 سال در استان گلستان وجود داشت که در طول اجرای برنامه پنجم بیش از 20 هزار نفر از این افراد باسواد شده اند. 
ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار