سفر معاون اول رئیس جمهور به گلستان که در اوج بی‌تدبیری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، بدون آنکه دستاوردی برای داشته باشد، به پایان رسید.

دستاورد‌ "‌هیچ" سفر معاون "روحانی" به گلستان‌ / مردم ماندند با مشکلات اقتصادی / چرا جهانگیری برای نجات خلیج گرگان سکوت کرد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از  گرگان، معاون اول رئیس جمهور روز گذشته به همراه وزرای راه و کار به گلستان سفر کرد. جهانگیری در ابتدای ورودش به استان گلستان از ظرفیت‌های این استان برای توسعه گفت و هدفش را پیگیری وضعیت برخی پروژه‌های و مصوبه‌های سفر دولت به گلستان اعلام کرد.

معاون اول رئیس جمهور پس از آن به روستای عطاآباد رفت؛ روستایی که از حدود یک دهه قبل جوانانش با همت و تلاش خود توانسته بودند کارگاه‌های خانگی تولید مبل ایجاد کنند و جوانان زیادی در روستا و حتی از شهرهای گرگان و آق قلا را به کار بگیرند.

از چند سال قبل عطاآباد به عنوان روستای بدون بیکار در استان گلستان معرفی شده بود و فعالان این عرصه به دنبال ایجاد ناحیه صنعتی تولید مبل در مجاورت روستا بودند.

جهانگیری به این روستا رفت تا همت جوانان غیور ترکمن صحرا برای ایجاد کسب و کار و شکستن کمر غول بیکاری را به نام دولت مصادره کند البته معاون اول رئیس جمهور طرح هادی این روستا را هم افتتاح کرد!

البته اگر معاون اول رئیس جمهور مسافت بیشتری را طی می‌کرد به روستاهایی می‌رسید که در پایین دست سد وشمگیر قرار دارند و 9 ماه از سال بی آب هستند و مردم این روستاها در فقر و محرومیت به سرمی‌برند اما جهانگیری ترجیح داد در روستایی برخوردار حضور پیدا کند.

پس از آن جهانگیری به روستای پنج پیکر در شهرستان بندرترکمن رفت و آنجا هم از کارگاه‌های تولید و فروش پارچه بازدید کرد و در میان مردم از ظرفیت‌های این استان سخن گفت.

نکته قابل تأمل تبلیغاتی بود که قبل از رفتن جهانگیری به این روستاها شد که ازدحام مردم را در پی داشت. این در حالی است که گلستان در آستانه شیوع موج چهارم کرونا قرار دارد و گسترش کرونای انگلیسی نیز این روزها بلای جان بسیاری از شهرها شده است.

در روستای پنج پیکر بندرترکمن جهانگیری یک خانه مسکن محرومین را با 65 میلیون تومان تسهیلات و کمک بلاعوض افتتاح کرد. البته 2 هزار و 500 واحد مسکونی ویژه محرومان پیش از این و در دهه فجر با حضور دژپسند، وزیر اقتصاد افتتاح شده بود.

حضور جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به همراه شریعتمداری و اسلامی از دیگر برنامه‌های معاون اول رئیس جمهور در گلستان بود. در این جلسه آیت‌الله نورمفیدی از عدم تحقق برخی وعده‌های دولت گله کرد و خواستار اجرایی شدن آنها از جمله طرح گردشگری آشوراده و نجات خلیج گرگان شد.

معاون اول رئیس جمهور درباره طرح گردشگری آشوراده با بیان اینکه  عزم دولت برای اجرای این طرح جدی است، گفت: خودم چند جلسه را درباره این موضوع برگزار کردم و بعد از آن موضوعی مطرح نشد و من تصور می‌کردم همه چیز روی روال افتاده است.

اما اسلامی، وزیر راه و شهرسازی با انتقاداتی که نماینده غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی نسبت به عملکرد دولت وارد کرده بود، آب پاکی را روی دست مردم استان ریخت و گفت: این طرح دارای مسائل زیست محیطی است و تا این موضوعات بر طرف نشود نمی‌توان برای اجرای آن کاری کرد.

این در حالی است که در سال 97 کلنگ اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده توسط آیت الله نورمفیدی به زمین زده شده بود.

موضوع مهم دیگری که در این جلسه مطرح شد نجات خلیج گرگان بود، طرحی که 7 سال است که دولت درباره اجرای آن امروز و فردا می‌کند. یک سوم این خلیج به خاطر بی عملی دولتمردان خشک شده و برخی از مناطق مانند سواحل بندرگز تبدیل به باتلاق شده است.

اوایل تابستان امسال در کارگروه ملی احیای تالاب‌ها که به ریاست جهانگیری تشکیل شده بود با اختصاص 900 میلیارد تومان برای نجات خلیج گرگان مصوب شد اما ریالی برای این موضوع اختصاص پیدا نکرد که در این جلسه عبدالجلال ایری به شدت از آن انتقاد کرد.

همزمان با این جلسه زهکشی 50 هزار هکتار از اراضی استان گلستان هم آغاز شد که البته این پروژه به صورت ویدئو کنفرانسی در ماه گذشته با حضور رئیس جمهور آغاز شده بود.

امضای تفاهم نامه بین استاندار گلستان و وزیر کار هم از دیگر برنامه‌ها بود که قرار است با اختصاص 400 میلیارد تومان تسهیلات زیرساخت‌های سایت 6 هزار هکتاری میگوی گمیشان فراهم شود که البته با توجه به عمر کوتاه دولت دوازدهم به نظر می‌رسد صرفا جنبه تبلیغاتی دارد. البته موضوع سرمایه گذاری وزارت کار در سایت میگوی گمیشان در جلسه هفته گذشته استاندار با شریعتمداری نهایی شده بود.

برنامه بعدی جهانگیری در گلستان نشست با نمایندگان احزاب سیاسی و نخبگان بود که در این جلسه هم معاون اول رئیس جمهور صرفا به دفاع از عملکرد دولت پرداخت و تأکید کرد که این دولت تحریم‌ها را کم اثر و در برخی موارد بی اثر کرد.

وی به این نکته هم اشاره کرد که با اینکه تعلق خاطر بیشتری به دولت خاتمی دارد اما معتقد است که بیش از هر دولت دیگری در دولت روحانی برای مردم کار انجام شده است!

سفر معاون اول رئیس جمهور به استان گلستان بدون آنکه دستاوردی برای مردم این استان داشته باشد به پایان رسید و این مردم ماندند با تمام مشکلات اقتصادی که در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند. آن طور که وزیر کار گفته گلستان جزو 5 استان نخست کشور در زمینه فقر و نابرابری درآمدی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار