کارگران کارخانه تعطیل شده آجر گنبد از ادامه روند بیکاری خود خبر دادند و گفتند: تلاش کارگران برای بازگشایی این واحد که از ۲۹ تیر ماه سال ۹۵ به دلیل بدهی معوقه به شرکت گاز تعطیل اعلام شده، بی‌نتیجه مانده است.

استمداد کارگران آجرماشینی گنبد از مسئولان/ چند سال است که بیکار و سرگردانیم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایلنا، یکی از کارگران کارخانه آجر گنبد گفت: کارخانه آجر گنبد که در محور جاده آزادشهر به مینودشت استان گلستان فعالیت می‌کرد، به دلیل بروز مشکلات در زمینه تامین هزینه‌های جاری کارخانه، در نهایت در سال ۹۵ با بحران مواجه شد که سرانجام این بحران، ثمری جز تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران نداشت.

او با بیان اینکه با تعطیلی این کارخانه حدود ۱۰۰کارگر با سوابق کار ۱۵ تا ۲۰ساله بیکار شدند، افزود: یکبار در دی ماه سال ۹۷ با حمایت قوه قضائیه فعالیت کارخانه (به شرط پرداخت اقساطی بدهی کارفرما به شرکت گاز) از سر گرفته شد اما بعد از پرداخت چند قسط به دلیل شرایط بد آب هوایی و اینکه کارخانه نتوانست محصولی تولید کند و درآمدی نداشت، از ادامه روند پرداخت اقساط جا ماند در نتیجه مجددا با قطعی دوباره گاز، درهای کارخانه روی کارگران بسته شد.

او در ادامه به مشکلات بیکاری همکاران خود اشاره کرد و گفت: کارگران باسابقه این کارخانه؛ بعد از تعطیلی کارخانه در سال ۹۵ بیکار شده و مقرری بیمه بیکاری گرفتند اما بعد ازبازگشایی کارخانه برای چندماهی با حمایت قوه قضائیه در سال دی ماه ۹۷، مجددا شرکت گاز امتیاز گاز کارخانه را به دلیل طلب ۳ میلیاردی خود قطع کرد و دوباره امید آنها به ناامیدی مبدل شد.

به گفته این کارگر، کارخانه آجر گنبد طی ده سال گذشته چندین نوبت تعطیل شده و مجددا با پیگیری کارگران به فعالیت خود ادامه داده است.

این کارگر افزود: در حال حاضر به جز تعداد کمی کارگران که برای خود شغل پیدا کرده‌اند، سایر کارگران قدیمی این کارخانه که همچنان دوران بیکاری خود را سپری می‌کنند، برای امرار معاش خود با مشکل روبرو هستند.

او با اشاره به اینکه کارخانه آجر ماشینی گنبد معیشت حدود ۳۰۰ خانوارکارگری را به صورت مستقیم و غیرمستقیم تامین می‌کند، افزود: با افزایش مشکلات کارخانه به مرور امنیت شغلی کارگران نیز کاهش یافت و به تدریج از تعداد کارگران کاسته شد بطوری که بعد از تعطیلی کارخانه فقط حدود ۴تا۵ کارگر در کارخانه باقی ماندند که مشغول نگهبانی از اموال کارخانه بودند.

این کارگر سابق آجر گنبد اضافه کرد: باتوجه به اینکه کارخانه آجر ماشینی گنبد از ظرفیت‌های بالایی برای ایجاد شغل برای اهالی شهرستان برخوردار است، انتظار داریم مسئولان بویژه نهاد قضایی کشور با تدابیر مناسب‌تری زمینه فعالیت این کارخانه را برای کارگران این کارخانه و جوانان بیکار منطقه فراهم کنند.

او با اشاره به اینکه آن زمان کارگران در پذیرش تعطیلی کارخانه مقاومت می‌کردند، گفت: کارگران به غیر از برپایی چندین تجمع اعتراضی در شهرستان، پیگیری‌های زیادی برای بازگشت به کار خود و ادامه فعالیت کارخانه انجام دادند اما در نهایت نتیجه‌ای حاصل نشد.

این کارگر که به نمایندگی از سایر همکاران خود سخن می‌گفت، در پایان با بیان اینکه کارگران برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه حاضر بودند کلیه مطالبات خود را دریافت نکنند، افزود: در شرایط بحرانی حاضر که تعداد زیادی از کارگران بیکار و بسیاری از جوانان جویای کار هستند، این واحد می‌تواند با از سر گیری تولید خود زمینه اشتغال بخشی از نیروی کار شهرستان و حتی استان گلستان را فراهم کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار