مدیر کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان گلستان، گفت: در استان گلستان ۲۰۸ کتابخانه مسجدی اعم از مخزن‌دار و کتابخانه باز فعال است.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ظرفیتی برای ترویج کتابخوانی هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایبنا در گلستان، «مهدی بیکی» دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق و تحصیلکرده حوزه علمیه قم و مدیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان است. به مناسبت 18 اسفندماه سالروز تشکیل کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، با او درباره کتابخانه‌های کانون‌های مساجد استان گلستان و نقش کتابخانه‌های این کانون‌ها در رونق فرهنگ مطالعه به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان گلستان چه تعداد کتابخانه دارد؟

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ازآن‌رو یک ظرفیت بسیار بالا در حوزه فرهنگ و هنر است که توانسته است در بیشتر نقاط شهرها و روستاها ورود پیدا کند و محله به محله کارهای فرهنگی انجام دهد و تعداد 816 کانون فرهنگی و هنری استان، نشان از این مطلب دارد که گستره‌ی کانون‌های فرهنگی و هنری در گلستان بسیار خوب و زیاد است و می‌تواند با این تعداد کانون در فرهنگ و هنر استان و فرهنگ عمومی نقشی اساسی ایفا کند.

ما در استان گلستان ۲۰۸ کتابخانه مسجدی اعم از مخزن دار و کتابخانه باز در صحن مساجد داریم که این مسئله علاوه بر اینکه بارکاری را از دوش کتابخانه‌های شهری کم می‌کند، باعث شده که امکانات کتابخانه‌ای را در دسترس مردم خصوصاً روستاها قرار دهد. همچنین وجود ۵۶۴ کانون روستایی در استان نیز نشان از ریل‌گذاری درست ستاد استان در تأسیس کانون‌های مساجد دارد.

از کم و کیف فعالیت کتابخانه‌های زیرمجموعه کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد برایمان بگوئید.

ما برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه نیازمند این هستیم که نهضت مطالعه را در شهرها، محلات و روستاها گسترش دهیم. این مسئله نیازمند فراهم کردن بسترهای مناسب از قبیل تأسیس کتابخانه‌های محلی، روستایی و تبلیغ فرهنگ کتاب‌خوانی و نیز استفاده از تمام ابزارهای مادی و معنوی و مجازی است. کانون‌های روستایی ظرفیت بسیار خوبی هستند که باید یک نگاه اندیشمندانه اصولی و استاندارد به آن‌ها بیندازیم و برای رشد فرهنگ مطالعه و ترویج کتاب از آن‌ها استمداد و یاری بخواهیم؛ زیرا عدم توجه به کانون‌های روستایی و تمرکز امکانات کتابخانه‌ای در شهرها می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری را به فرهنگ جامعه وارد نماید.

کانون‌های فرهنگی و هنری با بضاعت اندک مالی و تجهیزاتی که داشته‌اند همیشه به‌عنوان یک‌نهاد مردمی که در متن جامعه و مردم حضور پررنگ و فعال داشته‌اند نقش‌آفرینی کردند. سرمایه اصلی ما در کانون‌های مساجد منابع انسانی و نیروهای بی‌ادعای مردمی هستند که اگر آن‌ها نباشند به‌هیچ‌وجه شاهد پویایی فرهنگ در بدنه‌ی مردم نیستیم. بر همین اساس برنامه ریزان فرهنگی جامعه باید به‌گونه‌ای برنامه‌های فرهنگی را رصد کنند و آن‌ها را مهندسی کنند که حمایت از منابع انسانی چه از طریق آموزش و در اختیار قرار دادن امکانات حمایت‌های معنوی و پشتیبانی‌های مالی در دستور کار دائم آن‌ها باشد و عدم توجه به نیروهای کانون‌های مساجد خصوصاً در بخش کتابخانه و روستایی مرگ فرهنگی را در پی دارد.
 
با ظهور و رونق فنّاوری و شبکه‌های مختلف اجتماعی؛ متأسفانه شاهد کاهش سطح مطالعه در بین اقشار مختلف جامعه هستیم. نظر شما چیست.

ما هیچ‌گاه از مطالعه آثار مکتوب و کتاب بی‌نیاز نخواهیم شد؛ منتهی عده‌ای فکر می‌کنند که بارونق فضای مجازی این بی‌نیازی در جامعه شکل می‌گیرد. کتاب میراث گران‌بهایی است که می‌تواند ثمرات و نتایج آن‌ها بسیار متفاوت‌تر از آثار مجازی باشد. در حقیقت کتاب زیربنای توسعه و پیشرفت فنّاوری است و اگر از آن غفلت شود هیچ پیشرفتی در پی نخواهد داشت. باید به‌گونه‌ای روشنگری و تبلیغ کرد که این شائبه برای عده‌ای در جامعه ایجاد نشود که ما به کتاب و آثار مکتوب نیاز نداریم. باید نیاز به کتاب برای نسل‌های حاضر خصوصاً جوانان تبیین و تفسیر شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار