رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش گفت: پیمانکاری مکلف است تا در قبال بهره‌برداری ۱۶ تن «قارچ ترافل» حدود ۸۲ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی را احیاء و جنگل‌کاری کند.

جنگل‌کاری ۸۲ هکتار در گالیکش در قبال بهره‌برداری ۱۶ تن «قارچ ترافل»

به گزارش گلستان ۲۴؛ صفر سیجانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: امسال ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سطح استان از سوی منابع ملی کشور تخصیص‌یافته که سهم شهرستان گالیکش از این اعتبارات ۴۰ میلیارد ریال است.
وی تصریح کرد: شهرستان گالیکش دارای ۵۳ هزار هکتار اراضی ملی بوده و ۱۷ هزار هکتار نیز وسعت پارک ملی گلستان بوده که حفاظت از آن بر عهده خود پارک ملی است.
سیجانی در حوزه آتش‌سوزی جنگل‌ها تصریح کرد: ۷۴ فقره آتش‌سوزی در سطح شهرستان رخ داده که در این آتش‌سوزی‌ها ۲۴ هکتار از اراضی جنگلی طعمه حریق شده و بیشتر این خسارت‌ها در این آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های پهن برگ به صورت سطحی، پوشش علفی و کف جنگل بوده اما هر چند به جنگل‌ها خسارت کمی وارد شده ولی معتقدیم جبران این خسارت‌ها زمان زیادی خواهد برد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش با اشاره به پروژه مدیریتی بهره‌برداری غیرچوبی از جنگل‌ها در راستای احیای جنگل‌ها خاطرنشان کرد: برای بهره‌برداری مناسب از «قارچ ترافل» از جنگل‌های سطح شهرستان با شرکتی قرارداد منعقد شده و در این قرارداد پیمانکار مکلف است تا در قبال بهره‌برداری ۱۶ تن قارچ ترافل حدود ۸۲ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی را احیاء و جنگل‌کاری کند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه برداشت قارچ ترافل به ۱۱ تن رسید میزان عرصه جنگل‌کاری با توافقات انجام شده به ۶۲ هکتار رسیده و تاکنون ۵۸ هکتار از این عرصه‌ها جنگل‌کاری و احیا شده است.
سیجانی با اشاره به طرح تنفس جنگل‌ها و عدم قطع درختان جنگلی گفت: با اجرای طرح تنفس جنگل‌ها و با توجه به تحریم‌های اقتصادی دشمن و عدم تامین نیاز چوب کارخانجات متاسفانه بسیاری از مردم فرهنگ حفظ منابع طبیعی را نداشته و با سودجویان این حوزه همکاری کرده و اقدام به تجاوز، دست‌اندازی درختان جنگلی و قاچاق چوب می‌کنند.

تاکنون ۹۹ فقره قطع غیرمجاز درختان جنگلی و قاچاق چوب کشف و ضبط شد
وی بیان کرد: نیروهای حفاظتی و ستادی این اداره شبانه‌روزی در جلوگیری از این اقدام تلاش کرده و تاکنون ۹۹ فقره قطع غیرمجاز درختان جنگلی و قاچاق چوب کشف و ضبط شده و حدود ۸۰ درصد از محموله‌های قاچاق با اجازه مراجع قضایی فروخته و هزینه آن به حساب خزانه واریز شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش ابراز کرد: همچنین چهار فقره قاچاق «قارچ ترافل» به میزان بیش از ۱۰۰ کیلوگرم و سه فقره ذغال و بذر بلوط به میزان بیش از ۶۰ کیلوگرم کشف و ضبط شده است.
وی درباره پروژه آبخیزداری شهرستان خاطرنشان کرد: از سوی منابع ملی کشور مبلغ ۷۰۰ میلیارد ریال برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان تخصیص‌یافته که سهم شهرستان از این اعتبارات ۴۰ میلیارد ریال بوده و تاکنون سه پروژه آبخیزداری سنگ ملاتی در روستاهای «آبپران»، «دره چنارا»،  «فارسیان» و روستای «پنو» با اعتبار ۲۳۰ میلیارد ریال تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

* در زمان فصل برداشت محصولات کشاورزی طرح آتش‌بر در ۱۶۱ کیلومتر از اراضی شهرستان اجرا شد
سیجانی گفت: در هفته منابع طبیعی ۲۹ هزار و ۲۰۰ اصله نهال غیر مثمر توزیع، ۵۸ هکتار در قالب تعهدات جنگل کاری معادن و اتحادیه در «شکارگاه»، «عربکلو»، «خسروآباد» و «لوه» جنگل کاری شده و حدود پنج هکتار نیز توسط پرسنل اداره، مسوولان و خیرین نهالکاری و واکاری شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از سرایت حریق به عرصه‌های ملی و جنگلی در زمان فصل برداشت محصولات کشاورزی طرح آتش‌بر در ۱۶۱ کیلومتر از اراضی شهرستان اجرا شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش گفت: به منظور جلوگیری از روند قاچاق چوب و محصولات جنگلی ۱۲ مورد کانال حفاظتی حفر و جاده‌های جنگلی مسدود شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار