استاد حوزه علمیه گفت: بقاع متبرکه قطب فرهنگی هستند و احیای آنها یکی از مصادیق احیای ارزش‌های دینی است.

اخلاق خوش امام کاظم(ع) دشمنانشان را هم جذب می‌کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام علی نظری منفرد دوشنبه شب در ویژه برنامه «شمیم بهشت» که به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) و از جوار حرم مطهر امامزاده جعفر شهید(ع)، اظهار کرد: ایشان لقب «کاظم» را دارند، یعنی کسی که سختی‌ها و مشکلات را درون خود نگاه می‌دارد و در مقابل خشمگین‌ شدن، بسیار بردبار بوده و کظم غیظ می‌کند.

وی افزود: شخصی بود که به امام کاظم(ع) توهین بسیاری می‌کرد، مدتی پیدایش نشد و امام جویای احوالش شد، گفتند فصل زراعت است و او اکنون در مدینه نیست، امام کاظم(ع) به اطراف مدینه رفت تا او را ببیند، سلام کردند و او باز هم جسارت کرد، حضرت باز هم تحمل کردند و حتی هزینه زراعت او را دادند و آن شخص به شدت شرمنده شد.

استاد حوزه علمیه گفت: اخلاق خوش و زبان نیکو، هر کسی را نرم می‌کند و دیگران را به سوی چنین کسی متوجه می‌کند، انسانی که نرمخو و خوش اخلاق باشد، محبت او بر دیگران واجب است و همه به سوی او جلب می‌شوند؛ این ویژگی را باید از ائمه اطهار(ع) بیاموزیم و درس زندگی از سیره و رفتار آنها بیاموزیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: قمی‌ها اولین کسانی هستند که زمین‌های خود را وقف اهل بیت(ع) کردند و قمی‌ها بودند که احادیث اهل بیت(ع) را منتشر کردند؛ شیخ کلینی کتاب اصول کافی را 20 سال در بغداد تنظیم کرده ولی 90 درصد احادیث آن را از قمیون نقل کرده است.

نظری منفرد خاطرنشان کرد: اگر قمیون نبودند حقیقت دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) در طول تاریخ از بین می‌رفت؛ در احادیثی از اهل بیت(ع) آمده که قمی‌ها از ما هستند.

این استاد حوزه علمیه با تاکید بر حفظ این ارزش‌ها توسط نسل امروز عنوان کرد: بقاع متبرکه قطب فرهنگی هستند و احیای آنها یکی از مصادیق احیای ارزش‌های دینی است.

وی با بیان اینکه نشاط معنوی انسان در بقاع متبرکه تقویت می‌شود گفت: زمانی جامعه ما دارای ارزش می‌شود که ارزش‌های حقیقی دین احیا شوند.

نظری منفرد تصریح کرد: امام موسی کاظم(ع) و دیگر اهل بیت(ع) سختی‌های فراوانی کشیدند تا حقیقت دین اسلام زنده بماند؛ امام کاظم(ع) سال‌ها در زندان به سر بردند و در همانجا به شهادت رسیدند، زندگی این امام همام الگویی برای همه ماست که از سختی‌ها نهراسیم و تا پای جان از دین خدا دفاع کنیم.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام کاظم(ع) وصیت کرده بودند که بدن مطهرشان را با همان غل و زنجیرهای زندان تشییع و دفن کنند گفت: به همین خاطر بود که بدن نحیف و رنجدیده ایشان، بسیار سنگین بود و شیعیان متوجه این امر شدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار