هنوز حرکتی که پیامبر روز بیست و هفتم رجب آغاز کردند به پایان نرسیده است و همه ما باید برای تحقق آن اهداف و آرمان ها تلاش کنیم تا اینکه صاحب اصلی دین ظهور کند و همه کاستی ها و کمبودها را به بهترین نحو جبران کند.

رابطه بعثت با مهدویت/ عید مبعث راهی برای "وحدت" کلمه است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، 27 رجب سال 13 پیش از هجرت، هنوز زمانی که حضرت محمد (ص) در شهر مکه سکونت داشتند، از جانب پروردگار الهی در 40 سالگی به رسالت پیامبری مبعوث شدند.

غار حرا یکی از کوه های اطراف شهر مکه است که پیامبر (ص) وقت های زیادی برای عبادت به آنجا می رفتند و با خداوند نجوا می کردند و در همان غار هم به پیامبری مبعوث شدند. 

بعثت مهم ترین روز تاریخ بشریت است

طبق فرموده رهبر معظم انقلاب عید مبعث تنها برای مسلمانان نیست بلکه برای همه است، ولادت و بعثت پیامبران روزی نو برای همه بشریت است، شاید بشود بعثت پیامبر گرامی اسلام را با اصل حادثه خلقت انسان مقایسه کرد.

همه خردورزی های بشر ناشی از تعالیم پیامبران است و همه فاضائل اخلاقی از تعالیم پیامبران است.

اهداف ناتمام اسلام

رفع جاهلیت، اخلاق و تزکیه، عدالت پیشگی از جمله مهم ترین اهدافی بود که بعثت پیامبر اسلام آن را همراهی می کرد و این هدف پشتیبان و تکمیل گر آموزه های پیامبران گذشته بوده است. 

عصر جاهلی مجموعه ای از روش های غلط چه در زمینه تفکر و ملاک ارزش ها و چه در سبک زندگی بود؛ و پیامبر همه عمر خود را صرف تغییر منش جاهلی کرد و راه سعادت را از بت پرستی و شرک در عمل به توحید تغییر داده و در کالبد بی جان زندگی مردم عصر جاهلی روحی تازه دمید.

یکی از اهداف اصلی و اساسی اسلام توزیع عادلانه نعمت های خدادادی است یعنی این طور نباشد که یک نفر همه چیز داشته باشد ولی یک نفر دیگر به نان شب محتاج بماند.

با توجه به اینکه امت اسلام بر محورهای مختلفی با یک دیگر وحدت دارند، جشن ها یا سخنان پیامبر گرامی اسلام می تواند مهم ترین محور برای چنگ زدن مسلمانان به ریسمان الهی باشد.

مبعث رسول اکرم شعائرالله است

حاج آخوند رهبر در گفت و گو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: این روزها مبارک است چرا که روز مبعث جزو شعائر الله است که ما باید آن را بزرگ بداریم.

امام جمعه اهل سنت آق قلا با بیان اینکه کدام شعائر مثل مبعث رسول اکرم است، خاطرنشان کرد: رسول اکرم معراج و مبعثش برای جهان اسلام الگویی بود.

وی، افزود: این روزها را باید تعظیم کنیم چرا که سایر ادیان روزهای فرخنده خود را عید می گیرند و بزرگ می دارند.

رهبر با اشاره به اینکه اهل بیت رسول اکرم نیز برای ما الگو هستند، تصریح کرد: تمام مکارم اخلاق شعبه ای از اخلاق و بعثت رسول اکرم است.

امام جمعه اهل سنت آق قلا تصریح کرد: بزرگ ترین شکر را ما در این روزها باید کنیم و به تمام دنیا ابلاغ کنیم امت حضرت رسول در وحدت هستند و هیچ اختلافی در امت اسلامی وجود ندارد.

وی، ادامه داد: زندگی رسول اکرم عدالت و دست مستضعفین بود همه آن ارشاد و هدایت بود برای انسان ها هیچ تمایزی قائل نبودند و همه انسان ها را برای هدایت به صورت یکسان دعوت می کردند.

آخوند رهبر، یادآورشد: هرکس دعوت رسول را با جان و دل قبول کند در زندگی حسنه قرار خواهد داشت چرا که اجابت دعوت ایشان عمل حسنه خواهد بود.

پیامبر اسلام بهترین محور برای وحدت کلمه است

حجت الاسلام نظری ضمن تبریک عید بزرگ مبعث، اظهار کرد: امروز وحدت کلمه در مقابل دشمنان گرامی اسلام از مهم ترین مباحث اسلام است.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام و موضوعات مرتبط با ایشان می تواند بهترین محور برای وحدت امت اسلام باشد، خاطرنشان کرد: همه این جشن ها می تواند نمایانگر وحدت امت اسلامی در برابر دشمنان باشد.

وی، افزود: زندگی رسول خدا از منظر قرآن کریم در شریط حاضر می تواند بهترین الگو برای جوانان باشد چرا که در سراسر زندگی ایشان نکات اخلاقی قابل استفاده ای برای بشریت قرار دارد.

حجت الاسلام نظری بیان کرد: بعثت پیامبر اسلام برکتی برای بشریت داشته است که در بعثت هیچ پیامبری قبل از آن نبود چرا که هر پیامبری پس از آن پیامبر دیگری مبعوث شده که تعالیم را متعالی کرده اما حضرت محمد به آخرین پیامبر مبعوث شد چرا که تمام مکارم اخلاقی و انسانی را به تمام رساندند.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: یکی دیگر از نکاتی که ذیل مدت رسالت حضرت محمد (ص) باید مورد توجه قرار دارد، عطوفت، رحم و مروتی بود که حضرت حتی نسبت به دشمنان خود لحاظ می‌فرمود، برای مثال در جریان فتح مکه بسیاری هراس داشتند که با ورود پیامبر (ص) و یاران چه سرانجامی پیدا می‌کنند اما شعار حضرت در بدو ورود به مکه چنین بود: «الیوم یوم المرحمه» (امروز، روز رحمت و گذشت است) و این چنین فرمان عفو عمومی صادر فرمود.

تکمیل گر مبعث

دینی که بر رسول الله نازل شد و او به مردم ابلاغ کرد بی اشکال بود اما مسلمانان نتوانستند این برنامه کاربردی را حفظ کنند و به کار گیرند.

از طرفی دین اسلام آخرین دین است و اگر کامل نشود غرض خداوند از هدایت گر بودن آخرین دین زیر سوال می رود لذا باید کسی باشد که دین را همانگونه که هست به مردم عرضه کند.

آنچه که از احادیث برداشت می شود این است که در حکومت امام زمان(عج) همه آرمان های دین اسلام تحقق پیدا می کند؛ اکثریت مردم دنیا یکتاپرست می شوند و تحت لوای واحد قرار می گیرند و حکومت یکپارچه جهانی فعلیت می یابد.

از طرفی وضعیت معیشت مردم به قدری خوب می شود که دیگر هیچ کس نیازمند نخواهد بود و این یعنی تحقق عدالت، مردم آن عصر هیچ انگیزه ای برای خیانت یا دزدی و یا تجاوز به حقوق دیگران ندارند و این یعنی پیاده شدن اخلاقی که پیامبر برای تحقق آن مبعوث شدند.

هنوز حرکتی که پیامبر روز بیست و هفتم رجب آغاز کردند به پایان نرسیده است و همه ما باید برای تحقق آن اهداف و آرمان ها تلاش کنیم تا اینکه صاحب اصلی دین ظهور کند و همه کاستی ها و کمبودها را به بهترین نحو جبران کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار