دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ:

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری مرغ تعادل بازار را برهم زده است، گفت: دولت با تصمیماتی که می گیرد منافع مرغ استان را مصادره کرده است.

دولت منافع مرغ گلستان را مصادره کرده است/ پاسوز پایتخت شده ایم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، یکی از چالش‌های واحدهای تولیدی گلستان تصمیماتی است که در مرکز و بدون توجه به معضلات استان گرفته می‌شود. صنعتگران می‌گویند دنبال ایجاد زنجیره تولید و بازگشت ارزش افزوده به گلستان هستند اما تصمیمات دولت در مرکز نه تنها مانع این مساله شده بلکه توان مالی شرکت‌ها را هم کاهش داده و در این مسیر مسئولان استانی هم توان چانه زنی با مراجع بالاتر را ندارند. در این میان برخی تصمیمات هم آرامش بازار را برهم زده و باعث مشکل در ارائه خدمات به مردم شده است.

با رضا مبصری، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان و دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ کشور درباره مشکلات حوزه تولید مرغ و تخم مرغ گفتگو کردیم.

* تهیه مرغ برای مردم به یک چالش جدی تبدیل شده و شاهد صف‌های طولانی مقابل فروشگاه‌هایی هستیم که مرغ دولتی عرضه می‌کنند. اصلاً چرا شاهد مرغ دو نرخی دولتی و آزاد هستیم؟

قیمت‌های نسبی در اقتصاد ابزار تخصیص منابع هستند و اگر به قیمت نسبی دست بزنید نحوه تخصیص را در نهاده تغییر می‌دهید. به طور مثال شالیکاری در گلستان ممنوع است و طرح محوری گندم کشاورز با مجبور می‌کند گندمی بکارد که قیمت دولتی آن زیر قیمت جهانی است و او مجبور می‌شود سال بعد شالی بکارد؛ بعد باید هشدار بدهیم منابع آب زیرزمینی ما کاهش یافته و دچار بحران آب شویم. حال اگر قیمتگذاری گندم اصولی بود، کشاورز گندم و سویا می‌کاشت و شالی هم در شمال تأمین می‌شد اما یک قیمتگذاری غلط سیستم را بهم زد.

در مورد مرغ هم همین است. ارز ۴۲۰۰ تومانی سویا را تخصیص نمی‌دهند مجبور می‌شویم سمت جایگزین بریم و گندم مصرف می‌شود. بعد آرد کم می‌آوریم و مجبور می‌شویم سه میلیون تن آرد وارد کنیم. با دستکاری در اصول اقتصادی دردسر ایجاد می‌کنند. قیمت‌گذاری دستوری بدون در نظر گرفتن تعادل بین عرضه و تقاضا و تخصیص ارز نهاده‌ها، نه تنها تأثیر مثبت ندارد بلکه عامل به وجود آمدن این صف‌ها، کمبودها و بحران‌ها است.

* درباره مکانیزم عرضه و تقاضا بیشتر توضیح دهید.

برای ثبات قیمت باید بین عرضه و تقاضا تعادل باشد اما عوامل مختلف روی این مساله تأثیرگذار است. تقاضای بازار در زمان‌های مختلف نوسان دارد اما تولید ثبات نسبی دارد. در شرایط فعلی با تولید ثابت، شاهد افزایش تقاضا هستیم و دولت انتظار دارد مکانیزم طبیعی عرضه و تقاضا کار نکند. به عبارت دیگر تولید ثابت اما تقاضا زیاد شده و براساس مکانیزم قیمت مرغ افزایش می‌یابد تا تقاضا کمتر شود اما دولت با دستور می‌خواهد قیمت را کم کند و شاهد صف هستیم. در چنین شرایطی اگر به مکانیزم دست نزنیم بعد از مدتی تقاضا فروکش کرده و دوباره به قیمت قبل باز می‌گردیم.

متوسط مصرف گوشت مرغ استان ۶۰ الی ۸۰ تن است اما الان ۱۳۰ تن تأمین می‌شود ولی بازار کم می‌آورد زیرا با دستور دولت ارزان است و مردم بیشتر می‌خرند. البته عوامل دیگر هم برای گرایش مردم به مرغ وجود دارد. گرانی گوشت، مرغ را جایگزین گوشت کرده؛ همچنین مرغ در گلستان ارزان ولی در سایر استان‌ها گران‌تر است و ما مجبور هستیم به استان‌های دیگر هم مرغ بفرستیم.

* گفتید قیمت‌گذاری دستوری، یعنی عملاً دولت برای قیمت‌گذاری با تولیدکنندگان صحبتی نمی‌کند؟

حضور کم اثر ما در تصمیمات دولت وجود دارد. دولت بخش خصوصی را در جلسات می‌آورد، مطلع می‌کند و تصمیم خود را انجام می‌دهد. نظر ما فقط نظر مشورتی است و کمکی نمی‌کند. مثل ارز ۴۲۰۰ تومانی که معرض بودیم اما کسی توجه نکرد و خسارت‌های آن به بخش‌های مختلف وارد شده و حال کسی مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرد.

دولت بخش خصوصی را در جلسات می‌آورد، مطلع می‌کند و تصمیم خود را انجام می‌دهد. نظر ما فقط نظر مشورتی است و کمکی نمی‌کند

* دولت معتقد است ارز برای کاهش خسارت‌های تحریم اختصاص داده؛ شما معتقدید این ارز کارایی لازم را نداشته؟

فرض کنیم تصمیم‌گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی در اردیبهتش ۹۷ و برای کم اثر کردن تحریم‌های ظالمانه درست بود، اما اکنون تورم داریم، نباید این تورم در ارز دیده می‌شد تا این انرژی مثل فنر جمع شده در کالاها ذخیره نشود؟ دولت روزی این ارز را جمع خواهد کرد اما باید به تدریج اتفاق می‌افتاد. این‌ها تصمیمات کشوری است اما مسائلی که در کشور داریم در استان گستان شدیدتر است.

* چه مشکلاتی در گلستان هست که بحرانی شدیدتر از تصمیمات کشوری ایجاد کرده؟

مشکل ما اینجاست که در مرکز تصمیماتی می‌گیرند اما در گلستان کسی نیست به تصمیماتی که ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد اعتراض کند.

به طور مثال برای جابجایی نهاده‌های مرغ فقط کیلویی ۴۰۰ تومان هزینه اضافه‌تر بابت فاصله دور باید پرداخت کنیم. با دستور دولت قیمتی که من در تهران تحویل می‌دهم با قیمتی که همانجا تولید می‌شود یکی است و نه تنها هزینه اضافه باربری خرید نهاده حساب نمی‌شود بلکه هزینه ارسال مرغ از گلستان به تهران هم حساب نمی‌شود. چرا مدیران استان به این مساله اعتراض نمی‌کنند؟ بعد در نشست‌ها می‌گویند واحدهای تولیدی گلستان بدهکارند و در منابع بانکی مشکل داریم.

* ارتباط این هزینه‌ها با کسری منابع بانکی گلستان و بدهی به بانک‌ها چیست؟

هزینه اضافه باربری ما ۹۰۰ تومان است و حدود ۲۶۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کنیم. حالا ضرب کنید چه عددی می‌شود؟ این عدد هزینه‌ای است که دولت به ما در استان محروم تحمیل می‌کند و بعد می‌گوید گلستان مشکل تأمین منابع بانکی دارد. این عدد در تهران نیست ولی ما در گلستان باید پرداخت کنیم تا تصمیم دولت اجرا شود. مدیران ما در استان هم به جای اعتراض به تصمیمات مرکزی می‌دوند که زودتر اجرا کنند و شاگرد اول شوند. آخر هم استاندار می‌گوید درآمد سرانه استان از میانگین درآمد کشور ۵۰ درصد کمتر است.

* آیا تصمیات مرکز به همین مورد ختم می‌شود؟

من می‌گویم دولت منافع مرغ استان گلستان را مصادره کرده است. یکی از چالش‌های گلستان خام فروشی، نبود زنجیره تولید و خروج ارزش افزوده است. حال دکتر گیلانپور معاون وزیر جهاد کشاورزی نامه‌زده اند که قطعه‌بندی مرغ در کشتارگاه‌ها ممنوع است. آقایان می‌گویند چون مرغ قیمتگذاری شده قطعه‌بندی یکی از راه‌های فرار از قیمتگذاری است. در حالی که یکی از مشکلات استان ما خام فروشی است.

گندم ما باید آرد شود تا ارزش افزوده داشته باشد و زنجیره ارزش برایش تعریف شود اما تصمیمات کشور نمی‌گذارد حال در بحث مرغ و طیور هم همین تصمیم را گرفته اند. زنجیره‌ها در دنیا نه تنها قطعه‌بندی، بلکه نیمه پخته، مرینیت (سوخاری) و پخته می‌کنند و یکی مثل KFC ساندویچ می‌کند چون می‌خواهد کل ارزش افزوده را داشته باشد.

تصمیمات مرکز و نحوه تعامل مدیران استان با تصمیمات مرکز کلاً زنجیره ارزش را از استان حذف کرده است. دولت باید فکر کند چطور تولیدکننده را توانمند کند و ولی ما در شهرستان پاسوز پایتخت شده‌ایم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار