روزانه دوهزار تُن پرتقال از گلستان راهی بازار‌های کشور می‌شود، اگر هر کیلو را ده هزار تومان بخرند می‌شود روزی ۲۰میلیارد تومان. نشانی از پائیز پربار گلستان.


میوه‌های پائیزی گلستان در سفره‌های بهاری ایران

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز گلستان، با همکارم درباره اینکه گلستان ۲۰درصد میوه شب عید کشور را تامین می‌کند صحبت می‌کنم، مثل خیلی‌ها هم خوشحال می‌شود و هم افسوس می‌خورد مثل حسی که درباره ظرفیت‌های دیگر گلستان داریم.

 
امسال ۱۳۰هزار تُن پرتقال در گلستان تولید شد و سال خوبی برای تولید کشاورزان بود، بعضی درختان بیش از ۱۰۰کیلو بار داشتند و بدون قیم، شاخه‌ها از سنگینی می‌شکستند.
 
حسن آقا، باغدار پرتقال می‌گوید: کود و سمپاشی به موقع و باران‌های خوب، از مهمترین عوامل این افزایش تولید است. در پائیز و در زمان برداشت محصول، هر کیلو پرتقالِ با کیفیت، هفت هزار تومان سر باغ از باغداران خریده شد و همان زمان در بازار بیش از ده هزار تومان فروخته شد.
 
ذخیره سازی بیش از ۹۱هزار تُن پرتقال در گلستان
نویدرضا فرهانی معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گفت: معمولا ۳۰درصد تولید پرتقال در گلستان برای تازه خوری روانه بازار و ۷۰درصد آن برای زمان‌های دیگر بویژه شب عید ذخیره می‌شود. چیزی بیش از ۹۱هزار تُن پرتقال.
 
۱۴مرکز بسته بندی و ۳۰۰ انبار میوه در روستا‌های گلستان پرتقال‌های باغداران را ذخیره کرده اند و تا پایان فروردین روانه بازار می‌کنند. در یک سردخانه در بندرگز ۲۰۰تُن پرتقال از کف تا سقف چیده شده و آماده ارسال به بازار است.
 
صاحب سردخانه می‌گوید در مدت ۱۰تا۱۵ روز بار به سراسر کشور فرستاده می‌شود.
 
حمید راننده کامیون گفت: یک روز در میان سه تن بار به تهران می‌برد. کریم به شرق کشور مشهد مقدس می‌رود با کامیونش که چهار و نیم تُن پرتقال بار می‌گیرد.
 
گلستان شش هزار و ۷۰۰هکتار باغ مرکبات دارد که در پنج هزار و ۵۰۰هکتار آن، انواع پرتقال (تامسون، یافا و تووسرخ) کشت شده است. نارنگی، پرتقال و لیمو مرکبات گلستان هستند.
 
غرب گلستان قطب باغداری به ویژه باغ‌های مرکبات در استان است. حدود ۶۰درصد باغ‌های پرتقال گلستان در شهرستان بندرگز قرار دارند.
 
صاحب یک انبار میوه در روستای گز شرقی بندرگز گفت: حدود ۵۰تُن پرتقال در انبار ذخیره کرده است.
 
یکی از اهالی همین روستا گفت: در همین روستا ۷۰تا۸۰ انبار وجود دارد که هر کدام تقریبا ۳۵تُن پرتقال ذخیره کرده اند.
 
حامد از دیگر اهالی روستای گز شرقی می‌گوید: امسال هوا سرد بود و پرتقال هنوز تازگی را حفظ کرده است.
 
صنایع بسته بندی هم در گلستان در تعدادی از واحد‌ها نوسازی شده است. در یک مرکز بسته بندی کارگران هر روز مشغول کار هستند و میوه‌ها را پس از شستشو، گرمادهی و ضدعفونی، بسته بندی می‌کنند تا میوه‌ها برای شب عید آماده شوند.
 
 
زحمت برای کشاورز سود برای واسطه‌ها
باغداران می‌گویند کمبود میوه نیست، اما میوه‌ای را که از آنها ۱۰هزار تومان می‌خرند و مثلا به تهران می‌فرستند چرا به مصرف کننده تا دو برابر و حتی بیشتر فروخته می‌شود.
 
یکی از راه‌های کاهش قیمت میوه در بازار، عرضه میوه با قیمت مصوب و معروف به تنظیم بازار است.
 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گلستان گفت: ۴۰۰تُن سیب و پرتقال برای شب عید ذخیره سازی شد و در ۱۱۰نقطه گلستان عرضه می‌شود.
درویش علی حسن زاده افزود: قیمت‌های مصوب سیب قرمز ۱۰هزار تومان، سیب زرد ۱۲هزار تومان و پرتقال ۱۰هزار و ۵۰۰تومان است.
 
افرادی که در حال خرید میوه تنظیم بازار هستند از قیمت و کیفیت راضی اند. یکی از آنها می‌گوید پرتقال بیرون ۱۷تا۱۸ هزار تومان هست.
برخلاف او احسان می‌گوید: در برخی از میوه فروشی ها، قیمت‌ها با میوه تنظیم بازار تفاوت چندانی ندارد و از آنجا که در مراکز منتخب سازمان صمت، میوه بصورت جعبه‌ای با وزن تقریبی ۱۰کیلوگرم فروخته می‌شود، ترجیح می‌دهد که از این مراکز خرید نکند.
 
با این حال برای کاهش قیمت تمام شده میوه، باید علاوه بر حذف واسطه ها، هزینه تولید کاهش و بهره وری افزایش یابد. این دو با توجه به باغداری علمی ممکن می‌شود.
 
باغداری علمی؛ کاهش هزینه ها، افزایش درآمد
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان می‌گوید: تنش‌های محیطی مثل آب و هوا، آفات، کمبود و گرانی نهاده ها، عوامل افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمد باغدار هستند.
 
به گفته محمدرضا عباسی، عمل به توصیه کارشناسان در مدیریت علمی باغات، هزینه کمتر و درآمد بیشتر باغدار را به دنبال دارد.
 
آقای اله دوست سه هکتار باغ پرتقال دارد و باغداری موفق و پیشرو در گلستان است. ریزش میوه در باغ او کمتر از ۳۰درصد است. او می‌گوید: یکی از اقدامات مهم تغذیه درخت، ایجاد چال کود در زمستان است، زیرا کود پوسیده دامی خاک دور درخت را نرم می‌کند تا مواد غذایی کود شیمیایی به اندازه کافی به ریشه‌های آن برسد.
 
فرهانی معاون مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گلستان گفت: با توجه به تولید ۳۵۰هزار تُن محصول در باغات استان در صورت توجه باغداران به اصول باغداری علمی حداقل ۲۰درصد افزایش تولید خواهیم داشت.
 
گلستان با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا از قطب‌های کشاورزی، باغی و نیز کشت گیاهان دارویی به شمار می‌رود و ۱۳هزار بهره بردار بخش باغداری در این استان فعال هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار