نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی:

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید خود از ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: کارنامه این کانون ها نشان می دهد که تاکنون توانسته اند در انجام ماموریت شان گام های خوبی بردارند.

کارنامه کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور درخشان است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، انتظارات از کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با توجه به نقشی که قانون برای این کانون ها و مجموعه فعالیت هایشان در مساجد در نظر گرفته است، بسیار زیاد است، اینکه این کانون ها بتوانند نسلی در تراز انقلاب و اسلام پرورش و به جامعه تحویل دهند که این نسل بتواند آینده کشور را مبتنی بر آموزه های اسلامی و تلاشگری بسازند. با توجه به آغاز سال نو و در آستانه تلاش همه نهادها برای حرکت در مسیر توسعه و شکوفایی و همچنین تلاش نهادهای فرهنگی برای مقابله با جنگ نرم با توجه به جایگاه فعال این نهادها در این عرصه در ذیل گفت و گویی با غلامرضا منتظری، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم گرگان در مجلس داشتیم که متن این گفت و گو به شرح ذیل است.

 

مساجد چه نقشی را در جامعه در روزهای گوناگون و ابعاد مختلف ایفا می کنند؟

باید بپذیریم که نخستین رویش انقلاب اسلامی ایران در مسجد اتفاق افتاده و این نشان می دهد که پیوند معناداری بین انقلاب، نظام و مسجد وجود دارد. در مراحل مختلف شکل گیری پیروزی انقلاب و دفاع مقدس در گام نخست این مساجد بودند که نقش تعیین کننده داشتند. اولین اعزام ها، سازماندهی ها، آموزش ها در مسجد اتفاق افتاد. در گام دوم انقلاب اگر به همین موردی که اخیرا اتفاق افتاد یعنی مواسات مومنانه نگاه کنیم، می بینیم که پایگاه این حرکت مساجد، مصلی ها و مراکز دینی بودند.

 

فلسفه شکل گیری کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از نظر شما چیست؟

از جمله فلسفه شکل گیری این کانون ها این است که جاذبه های مسجد را افزایش دهند تا میزان حضور مردم به ویژه جوانان و نوجوانان در مسجد افزایش پیدا کند. کانون ها می توانند سفره معنوی و فرهنگی خوبی را مقابل نوجوانان و جوانان بگستراند و سر این سفره غذاهای فرهنگی و معنوی بگذارند که این نسل دوست دارد.

 

کارنامه کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نشان می دهد که این کانون ها تاکنون در انجام این ماموریت گام های خوبی برداشته اند اما برای رسیدن به این وضعیت آرمانی نیاز به حمایت بیشتری دارند. در بازدیدی که از کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور داشتم، متوجه شدم که برنامه های خوبی دارند اما ما برای کار کردن این کانون ها نیاز به اعتبارات لازم داریم.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد و بچه های مسجد چه نقشی را در کادرسازی برای نظام دارند؟

برای اینکه ما بتوانیم در مسجد کادرسازی کنیم، اولین نکته این است که زمینه نقش آفرینی و مشارکت نوجوانان و جوانان را در برنامه ها فراهم کنیم. اگر عده ای از بیرون تصمیم می گیرند تا به این نوجوانان و جوانان بگویند شما فقط مجری باشید، این شیوه نمی تواند افراد را نگه دارد و به ما ماندن آنها کمک نمی کند.

 

ضمن اینکه چهره های با تجربه در ساختار کانون ها برنامه هایی پیش بینی می کنند قبل از اجرای این برنامه ها بهتر است در فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری نظر این مجموعه ها را داشته باشیم. هر از گاهی با همکاری مجموعه وضع موجود فعالیت ها را نقد کنیم چون ما بناست که برای اینها برنامه ریزی کنیم. این نقدپذیری کمترین مسئولیت پذیری است.

 

پیشنهاد پذیرش مسئولیت در بخش های مختلف کانون ترجیحا با نوجوانان و جوانان باید باشد. مانعی ندارد چهره های با تجربه به عنوان حامی و بزرگ تر کنار جوانان بایستند و تجربه هایشان را به آنان منتقل کنند.

 

چقدر زیباست که حاصل اندیشه یک انسان با تجربه از زبان یک جوان مطرح شود. قطعا این تمرین خودباوری و خوداتکایی است، به همین دلیل ما باید بپذیریم و باورمان شود که جوانان و نوجوانان می توانند. اگر ما باورمان نشود، قطعا بزرگ تر ها صحنه را برای حضور جوانان و نوجوانان خالی نمی کنند.

 

ما باید باورمان شود و به جوانان صحنه را بدهیم، همان گونه که در زمان جنگ امام این باور را در ما ایجاد کرد که به جوانان تکیه و باور کنیم و فرماندهان نقش آفرین دفاع مقدس از جوانان بودند لذا در عرصه فرهنگی و در سنگر مسجد نیز باید جوانان را باور کنیم و به آنها میدان دهیم.

 

تجلیل و تکریم از خلاقیت و ابتکارات و نوآوری های جوانان و نوجوانان در مسجد موضوع دیگری است که باید با دقت انجام شود. چه اشکالی دارد که ما در نمازهایی که در مسجد می خوانیم به ویژه نمازهای شب بین نماز مغرب و عشا اجازه دهیم جوانانی که خلاقیت داشتند بیایند و راجع به طرح شان توضیح دهند و مورد تجلیل قرار گیرند.

 

ما معتقدیم که کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور کارنامه و فهرستی از تجربه های موفق شان در سراسر کشور با تکیه بر جوانان احصا و به چاپ برسانند. وقتی قرار است در یک استان مرزی کانونی فعالیت اش را آغاز کند، ما کارنامه کانون های موفق را برای این جوانان ورق بزنیم تا آنها بتواند به پویایی کانون شان با این تجربه موفق کمک کنند. هر کسی که در حوزه کادرسازی مسئولیت می پذیرد، قطعا تلاش می کند در این راستا بهترین کارنامه را از خود به جای بگذارد؛ به عنوان مثال اگر جوانی مسئولیت بخش هنری کانون را به عهده بگیرد، سعی می کند که کارنامه اش خوب باشد. ما توصیه می کنیم که این جوانان از همان آغاز کسی را به عنوان جانشین خودشان در کنارشان داشته باشند، تجربه هایشان را ببینند و هر از گاهی با اینکه وجود دارند اما اجازه دهند که این فرد نیز به جای آنها سخن بگوید لذا داشتن جانشین در کنار تک تک این پست ها می تواند کمک کند.

 

چه حمایت هایی باید از کانون های فرهنگی هنری مساجد و بچه های مسجد شود؟

بر اساس طرح کلی که کانون های مساجد کشور مشخص می کنند ما باید این حمایت را در گستره ملی ببینیم و امکانات به صورت عادلانه توزیع شود. تهران، تهران است ولی سیستان و بلوچستان، کردستان و ایلام نباید فدای تهران شود. تهران در جای خودش باید مورد توجه قرار گیرد و مرکز ثقل و قلب تپنده ایران اسلامی است اما ما نباید از سایر استان ها غفلت کنیم. اگر ما به دنبال رشد متوازن در کانون های سراسر کشور هستیم باید به مناطق محروم و کمتر برخوردار توجه بیشتری داشته باشیم. ما در اختصاص منابع و اعتبارات فرهنگی به ویژه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به این بخش توجه بیشتری داشته باشیم چرا که اینها سرمایه های آینده ما هستند.

 

در گام دوم انقلاب، محور جوانان هستند. این جوان اگر پشتوانه حمایتی نداشته باشد، ممکن است خیلی خلاقیت به خرج ندهد ولی وقتی این پشتوانه را ببیند و زمینه شکوفایی استعدادهایش مهیا شود در کنار حمایت مالی حمایت معنوی هم می خواهد. باید بزرگترها چتر تجلیل و تکریم خودشان بر سر جوان و نوجوان را بگسترانند و به آنها توجه کنند. ما نباید محبت مان را از جوانان دریغ کنیم، مشکلات جوانان را احصا کنیم و به این نتیجه برسیم که حل برخی از مشکلات فقط در گروی پول نیست بلکه برخی رایزنی ها نیز می تواند جوان را برای ماندن در صحنه و نقش آفرینی کمک کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار