مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: عملیات شناسایی کانون‌های حضور آفت ملخ مراکشی در مراتع و مزارع نواحی شمالی این شهرستان آغاز شده و یک گروه کارشناسی با رصد روزانه آفت و تامین تجهیزات و سموم مورد نیاز، برای مقابله احتمالی با آن در آماده‌باش کامل هستند.

آماده‌باش جهادکشاورزی گنبدکاووس برای مقابله با آفت ملخ مراکشی

به گزارش گلستان ۲۴؛ غلامعلی نورا روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون موردی از آفت ملخ مراکشی در مراتع و مزارع نواحی شمالی گنبدکاووس مشاهده نشده اما رصد این آفت به صورت روزانه درحال انجام است.

وی بیان کرد: پارسال در ۱۸ هزار هکتار مرتع و مزارع شمال گنبدکاووس که آفت ملخ مراکشی در آن مشاهده شده بود، مبارزه شیمیایی انجام گرفت.

وی اضافه کرد: امکانات سخت افزاری شامل ماشین آلات، سموم شیمیایی و نیروی انسانی مورد نیاز مبارزه با آفت ملخ مراکشی فراهم شده و به محض مشاهده آفت، عملیات مبارزه با آن شروع خواهد شد.

آفت موسوم به ملخ مراکشی که سابقه‌ای ۹۰ ساله در مزارع و مراتع نواحی شمالی استان گلستان بویژه در شهرستان گنبدکاووس دارد، هرساله از نیمه دوم فروردین به تدریج نمایان شده و درصورت عدم مقابله با کانون‌های آن خسارات سنگینی به کشاورزی و علوفه دام‌های مردم این منطقه وارد می‌کند.

هجوم ملخ‌ مراکشی به مراتع شمال استان گلستان در محدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان حدود ۹۰ سال سابقه دارد و زیستگاه این آفت وسعتی به طول ۱۲۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه را در بر می‌گیرد.

ملخ مراکشی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران است که به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند و علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام "سار گلوسرخ" نیز از دشمنان بیولوژیک این آفت به شمار می‌رود.

شهرستان گنبدکاووس با جمعیت ۳۷۰ هزار نفر و گستره پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع، حدود ۳۴۱ هزار هکتار مرتع و ۱۶۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار