برای اینکه کشور بتواند در برابر هجمه های دشمنان ایستادگی کند و تحریم های ظالمانه آمریکا را بی اثر کند مسئولان باید در یک اقدام انقلابی نسبت به تحقق شعار سال اقدام کنند.

پیروزی کشور در جنگ اقتصادی در گرو تحقق شعار سال

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، پدیده کرونا در سال 99 نشان داد که این ویروس علاوه بر سلامت جامعه بخش های مختلف اقتصادی را نیز می تواند در سیطره خود نگاه دارد.

 

کشور در سال 99 برای تحقق شعار سال «جهش تولید» خود را آماده کرده بود ولی شاید اپیدمی کرونا و تاثیر آن به بازارهای جهانی و محدودیت های فعالیت و تجارت مزید برعلت شد که آن توفیقی که مقام معظم رهبری از مسئولان انتظار داشت رخ ندهد و تولید با یک جهش در کشور به قله های رفیع خود نرسد.

 

شاید این مهم باعث شد که مقام معظم رهبری سال 1400 را نیز به عنوان «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها» نامگذاری کند و شاید این شعار مثل وقت های اضافه ای برای تلاش های مسئولان کشور است که بتوانند با جراحی قوانین و مقررات، حمایت ها از فعالان اقتصادی و تحول در سیستم اداری نبض تولیدی کشور را قوی تر کنند.

 

اهمیت شعار سال با توجه به هجمه های دشمنان انقلاب اسلامی و تحریم های ظالمانه آمریکا دوچندان می شود و تحقق شعار سال یک اقدام انقلابی برای همه مسئولان و کسانی است که در زمینه تولید در کشور فعالیت می کنند.

 

در کشور بستر تولید زیادی در بخش های مختلف وجود دارد ولی آنچیزی که حائز اهمیت است مانع زدایی و پشتیبانی لازم از فعالان بخش تولیدی است.

 

*موانع بر سر راه مشارکت بانک ها و حمایت از فعالان اقتصادی برداشته شود

«حسین طلوعیان» در این باره می گوید: مقام معظم رهبری امسال به «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها» تاکید داشتند و همه دستگاه های اجرایی که می توانند پشتیبانی از تولید داشته باشند اقدام می کنند تا بتوانیم در تولید موثر تر عمل کنند.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان متذکر شد: امسال منابع جدیدی در حوزه فعالیت های صنعتی و معدنی تعریف شده است که یکی از این منابع اعتباراتی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تحقق جهش تولید در نظر گرفته که در کشور بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

 

طلوعیان بیان کرد: تسهیلات دیگری تحت عنوان «تسهیلات تام» یا تامین مالی برای واحدهای صنعتی و معدنی در نظر گرفته شده است که می تواند بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی را برطرف کند.

 

 وی افزود: 240 طرح صنعتی در سطح استان بالغ بر 40 درصد پیشرفت فیزیکی داریم و می تواند بهره برداری این پروژه ها در سال جاری  میزان سرمایه گذاری در این طرح ها به دو هزار و 500 میلیارد تومان برسد.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان بیان کرد: سه هزار و 400 میلیارد تومان در سال گذشته تقاضای تسهیلاتی از سوی واحدهای صنعتی و معدنی داشتیم که تنها یک هزار و 100 میلیارد تومان آن پرداخت شد و باید موانع بر سر راه مشارکت بانک ها با واحدهای صنعتی بررسی کنیم و این موانع را از سر راه برداریم.

 

طلوعیان بابیان اینکه باید نسبت به کارمزد تسهیلات بانکی در بخش تولید نیز بازنگری شود، افزود: تامین مواد اولیه به موقع و با قیمت مناسب برای واحدهای تولیدی از دیگر موضوعاتی است که می تواند تولید را در استان تضمین کند و شاهد مشکلاتی در بخش تولید مرغ در سطح استان بودیم.

 

*دولت به پاس فرامین مقام معظم رهبری قیمت خرید تضیمنی گندم را اصلاح کند

«علی محمد چوپانی» می گوید: دولت به پاس احترام به فرمایش مقام معظم رهبری و پشتیبانی از تولید باید قیمت گندم را اصلاح کند، قیمت گندم با نرخ چهار هزار تومان برای امروز کشاورزان گلستانی توجیه اقتصادی ندارد و لذا با افزایش قیمت کود شاهد آن هستیم که کود مورد میزان مزارع که در سال گذشته 60 هزار تن بود به کمتر از 15 هزار تن رسیده است.

 

رئیس اتاق بازرگانی  صنایع، معادن و کشاورزی گرگان  به مانع زدایی ها تاکید کرد و ادامه داد: مانع زدایی یکی از موضوعاتی بود که سبب شد با وجود تلاش زیاد مسئولان و دستگاه های اجرایی در سال «جهش تولید» آنگونه که باید شعار سال محقق نشود.

 

چوپانی ابراز داشت: موانع بر سر راه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به سه دسته تقسیم می شود یک سری از موانع ها به ذهنیت مدیران بر می گردد و نوع نگاه دستگاه نظارتی نیز موانعی دیگری به وجود آورده است، قوانین و مقررات و ذهنیت مدیران اقتصادی نیز سبب شده که تولیدکنندگان چالش هایی را در پیشروی خود ببینند.

 

رئیس اتاق بازرگانی  صنایع، معادن و کشاورزی گرگان یادآور شد: در جنگ نابرابر اقتصادی قرار داریم و برای افزایش ریسک در تصمیم گیری باید دستگاه نظارتی نوع نگرش خود را تغییر دهند، اگر مدیری برای رسیدن به فرامین مقام معظم رهبری و حمایت از تولید تصمیم سازی کرده باید دستگاه نظارتی به آن پاداش دهد و نباید در قبال این ریسک مورد مواخذه قرار گیرد.

 

چوپانی با بیان اینکه در رسیدگی به پرونده های قضایی قضات باید ظرف زمان و مکان تصمیم گیری مدیران را مد نظر قرار دهند، افزود: در شرایط تحریم بدون تشریفات بانکی  گاهی تجار ما ارز را وارد کشور می کنند، ما تحریم هستیم و گاهی باید ارز به صورت جیبی و یا از طریق صرافی ها وارد شود و تجار ما مولود این شرایط نیستند و استکبار جهانی و سیاست های آن این مباحث را به وجود آورده و باید مسئولان نظام این مشکلات را برطرف کند.

 

وی به نقش بانک ها در تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: بانک ها از یک طرف به عنوان سپرده پول مردم را جمع می کنند و از سویی این پول را در اختیار یک واحد تولیدی به عنوان تسهیلات قرار می دهند، اگر انتظار داریم بانک ها به وظایف خود به درستی عمل کنند باید حاکمیت نسبت به افزایش توان مالی بانک ها اقدام کند.

 

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی گرگان  یادآور شد: بانک ها نمی توانند پول های مردم را با ریسک بالا در اختیار واحد تولیدی قرار دهند که احتمال دارد که سرمایه آن برگشت نخورد و وقتی شیرازه بانکها را برهم می زنیم قطعا ورشکسته می شوند و باید از سوی دولت حمایت شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار