با وجود رتبه یک تا ۶ گلستان در تولید ۱۵ محصول استراتژیک بخش کشاورزی شواهد حاکی از آن است که تولیدات بخش های کشاورزی و دامی گلستان در خارج از استان عرضه می شود و بخشی از آن به دست صنایع نمی رسد.

محصولات دامی و کشاورزی گلستان دور از دست صنایع تبدیلی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، با وجود تلاش برای افزایش سهم دام و تولید فرآورده های دامی گلستان در کشور اما برخی از کارخانه داران می گویند تولیدات دام به دستشان نمی رسد.

 

استان گلستان در تولید ۱۵ محصول کشاورزی رتبه های یکم تا ششم را در کشور دارد ولی با این وجود بسیاری از مردم این گلایه را دارند که در بازار برای تهیه فرآورده های کشاورزی و دامی با مشکل رو به رو هستند.

 

*۱۵نوع از محصولات استراتژیک کشاورزی در ایران در گلستان تولید می شود

بنا به گفته «مختار مهاجر» رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان ۱۵ نوع از محصولات استراتژیک کشاورزی در ایران در گلستان تولید می شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان می گوید: استان گلستان در بحث دانه روغنی، کلزا، سویا و آفتابگردان مقام نخست تولیدات کشوری را دارد و همچنین در بحث تولید هلو، توتون مقاوم اول، گندم مقام دوم، گوشت مرغ جایگاه نخست را دارد.

 

مهاجر گفت: در تولید خرمالو مقاوم دوم شلتوک، پنبه، پیله ابریشم و میگو مقام سوم را استان گلستان در بین استان های کشور از آن خود کرده است.

 

امسال استان گلستان در میزان تولید گوشت مرغ در کشور رکورد زد و در حالی که همیشه در جایگاه دوم و سوم قرار داشت امسال با تولید 270 هزار تن گوشت مرغ در طول 10 ماهه گذشته مقام نخست را در کشور در بین استان های کشور بدست آورد.

 

ولی با این وجود شاهد آن بودیم که در برهه ای از سال میزان مرغ مورد نیاز مردم استان گلستان در بازار به سختی تهیه می شد و کشتارگاه ها عنوان می کردند که تولیدکنندگان مرغ خود را به کشتارگاه های استان تحویل نمی دهند.

 

از سویی دیگر بیان می شود که استان گلستان روزانه 120 تن تخم مرغ تولید می کند ولی با وجود اینکه مسئولان تلاش کردند تا تخم مرغ را به قیمت مصوب یعنی 16 هزار و 900 تومان نزدیک کنند این مهم رقم نخورده و هنوز در بسیاری از فروشگاه ها تخم مرغ به میزان کافی وجود ندارد.

 

*مردم از کمبود روغن در فروشگاه ها رنج می برند

همچنین گلستانی که در بحث تولید دانه های روغنی در کشور مقام نخست را دارد در تامین مواد اولیه همچنان نیازمند به واردات است و مردم از کمبود روغن در فروشگاه ها رنج می برند.

 

مسئولان مدعی آن هستند که میزان تولیدات دانه های روغنی در کشور کمتر از 10 درصد نیاز داخلی است و لذا 90 درصد از روغن مورد نیاز کشور به شکل خام یا فرآوری شده وارداتی است.

 

این در حالی است که پیش از این کارخانجات روغن کشی و استحصال استان عنوان می کردند که با ۳۰ درصد ظرفیت در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند.

 

«حسین طلوعیان» در این بار می گوید که در یک ماه استان گلستان می تواند ۱۸هزار تن روغن را تصفیه کند.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ابراز داشت: در استان گلستان پنج واحد صنعتی استحصال روغن وجود دارد و این واحدها در مجموع دو هزار و 500 تن دانه روغنی را استحصال می کنند.

 

طلوعیان افزود: در بخش تصفیه روغن نیز سه واحد با ظرفیت ۶۰۰ تن در روز تصفیه روغن را انجام می دهند.

 

واردات 90 درصد محصولات روغنی به کشور در حالی است که اکثر این فرآورده ها تراریخته هستند و کشور در تولید این محصولات در خارج از کشور نظارتی ندارد و از سویی مقررات نیز اجازه کشت و توسعه محصولات تراریخته را نمی دهد.

 

*تلاش مسئولان برای توسعه صنایع تبدیلی 

در حالی که مسئولان استان عنوان می کنند که راه توسعه گلستان جلوگیری از خام فروشی است اما بسیاری از کارخانجات استان با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت در بسیاری از روزهای سال فعالیت می کنند.

 

این موضوع دلایل مختلفی نیز دارد برای مثال کوتاه بودن زمان برداشت محصولات کشاورزی سبب می شود که برای جلوگیری از فاسد شدن آن بخش عمده ای از آن به دیگر استان های کشور ارسال شود و یا مشکلات از قبیل انبارداری دانه های روغنی و همزمانی آن با ذخیره سازی گندم در استان سبب می شود که حتی اگر گلستان بخواهد به سمت توسعه دانه های روغنی پیش برود با مشکلاتی در این زمینه رو به رو شود.

 

عدم وجود سردخانه ها و صنایع تبدیلی مناسب با ظرفیت تولید محصولات کشاورزی و عدم برنامه ریزی و هماهنگی بین استانی برای عرضه محصولات تولید شده کارخانجات استان از دیگر عواملی است که باعث افزایش ریسک فرآوری تولیدات کشاورزی می شود.

 

همچنین با توجه به کاهش ارزش پول ملی بسیاری از  تولیدکنندگان نیز تمایل دارند که محصولات خود را به خارج از کشور عرضه کنند و این مهم نیز مزید برعلت شده که بخشی از محصولات مورد نیاز کارخانجات استان کمیاب تر از گذشته شود و به نظر می رسد که دولت برای تنظیم بازار باید سیاست های درستی در بخش تولید و فرآوری محصولات کشاورزی به وجود بیاورد.

 

با وجود این مسائل بسیاری از کارخانجات عنوان می کنند که با وجود اینکه مواد اولیه آنها در استان تولید می شود ولی به دستشان نمی رسد.

 

یکی از این محصولات شیر است که گفته می شود به صورت خام و بدون فرآوری شده و در حالی که چند شرکت بزرگ و صاحب برند در استان در این زمینه وجود دارد به استان های همجوار صادر می شود که به این موضوع در حاشیه دیدار مدیرعامل شرکت شیر ایران با نماینده ولی فقیه در استان گلستان اشاره شد.

 

*گرانی نهاده های دامی خانواده مولد روستایی را به مصرف کننده تبدل کرد

از سویی دیگر افزایش قیمت نهاده های دامی سبب شده که بسیاری از روستائیان که در گذشته مولد محصولات دامی بودند امروز به خانواده های مصرف کننده تبدیل شوند و فشار تولیدات بخش دامی را بر واحدهای صنعتی بیشتر کنند.

 

همچنین باید انسجام بیشتری در استان برای به کارگیری از ظرفیت عشایر استان در نظر گرفته شود و با توجه به مشکلات پیش آمده در تامین نهاده دامی ممکن است دیر یا زود این آسیب به عشایر استان که سهم عمده ای از گوشت گلستان را تامین می کنند برسد و این مهم می تواند کمبود و گرانی گوشت قرمز را به همراه بیاورد.

 

«رضا علیپور»، مدیرکل امور عشایر استان گلستان می گوید که 25 درصد گوشت گلستان توسط عشایر تامین می شود و این در حالی است که عشایر استان تنها 23 هزار نفر هستند.

 

مدیرکل امور عشایر استان گلستان متذکر شد: عشایر استان گلستان بالغ بر 700 هزار راس دام سبک دارند و هشت هزار و 630 تن گوشت قرمز استان را تامین می کنند.

 

علیپور به تولید 16 هزار و 580 تن شیر توسط عشایر در استان اشاره کرد و گفت: سهم عشایر در تولید دام و فرآورده های دامی در استان مشخص شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار