استاندار گلستان با اشاره به تصویب افزایش قیمت گندم از ۴۰ به ۵۰ هزار ریال گفت که این تصمیم دولت، نماد عملی و گام مثبت دولت در حمایت از تولید داخلی است.

استاندار گلستان: افزایش قیمت گندم، گام عملی دولت در حمایت از تولید است

به گزارش گلستان ۲۴؛ هادی حق شناس روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با این مصوبه دولت شاهد افزایش رغبت کشاورزان برای تحویل گندم مازاد مصرفی به شرکت های دولتی خواهیم بود و استفاده از گندم به عنوان علوفه دام تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

وی بیان کرد: هر چند افزایش ۱۰ هزار ریالی قیمت گندم بخشی از دغدغه کشاورزان را برطرف کرده اما تا رسیدن به قیمت مطلوب و آرمانی کشاورزان فاصله دارد.

استاندار گلستان گفت که این افزایش قیمت با پیگیری استانداران استانهای گندم‌کار و مکاتبه با وزاری کشور و جهاد کشاورزی اتفاق افتاده و بیانگر اهتمام عملی و جدی دولت برای رفع دغدغه و نیاز کشاورزان در تحقق تولید داخلی است.

حق شناس ادامه داد: هر چند قیمت فعلی با مبلغ تمام شده گندم تولیدشده همتراز نبوده و ارزان‌تر از گندم وارداتی است اما دولت تلاش می کند به روند حمایت از کشاورزان تا تحقق مطالبات زارعان ادامه دهد.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی دیروز سه شنبه اعلام کرد: در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با عنایت به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان گندم‌کار، ۱۰ هزار ریال به قیمت تضمینی گندم امسال به عنوان جایزه تحویل اضافه شود.

پیش از این قیمت مصوب خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم توسط شورای عالی اقتصاد ۴۰ هزار ریال تعیین شده بود.

پارسال ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تولید شده از ۳۵۵ هزار هکتار اراضی زیرکشت گلستان را از کشاورزان خریداری کردند.

استان گلستان از لحاظ کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار