معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: اختلاف قیمت گندم در بازار با نرخ دولتی، موجب افزایش استقبال کشاورزان این استان از بذر دولتی برای کشت پاییزه شد.

استقبال گندم‌کاران گلستان از بذر دولتی افزایش یافت

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا عباسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم گندم در بازار بین ۴۷ تا ۵۰ هزار ریال است در حالی که گندم بذر دولتی با نرخ ۳۷ هزار ریال در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد افزایش قیمت گندم در بازار، دست بیشتر کشاورزان این خطه را از بذر خالی کرده و موجب گرایش آن ها به تهیه این نهاده مورد نیاز از مراکز دولتی شده است.

در سال های قبل کشاورزان گلستان در پایان فصل برداشت، بخشی از گندم را به عنوان بذر کشت سال بعد انبار می کردند اما افزایش قیمت این محصول در بازار موجب ایجاد انگیزه فروش همه گندم ها و چشم‌پوشی از ذخیره آن به عنوان بذر سال بعد شد.

مطابق تقویم زراعی، هر ساله کشت گندم در اراضی دیم گلستان از اواسط آبان و در زمین های آبی از نیمه های آذر به مدت حدود یک ماه انجام می شود.

مسوولان سازمان جهادکشاورزی گلستان پیش‌بینی می کنند که امسال حدود ۳۵۰ هزار هکتار از زمین های این استان به کشت گندم آبی و دیم اختصاص یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: هر ساله بذر مورد نیاز زراعت گندم استان از سه روش ۵۰ درصد دولتی، ۳۵ درصد خودمصرفی کشاورز و بقیه توسط کارخانه های آرد منطقه تامین می شود.

عباسی افزود: امسال کشاورزان گلستان برای کشت ۳۵۰ هزار هکتار اراضی خود به ۷۰ هزار تن بذر گندم نیاز دارند.

در سال زراعی قبل کشاورزان گلستان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از ۳۵۵ هزار هکتار زمین برداشت کرده و ۸۲۰ هزار تن از این محصول را به دولت فروختند.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن کمتر از استان‌های دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار