نایب رییس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران:

نایب رییس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران با قدردانی از حمایت دولت در افزایش قیمت خرید تضمینی گندم گفت که این تصمیم سبب ایجاد انگیزه در کشاورزان برای تحویل محصول به دولت شده و استمرار روند تولید را به دنبال خواهد داشت.

حمایت دولت از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم موجب استمرار تولید می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی‌قلی ایمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تضمینی گندم در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل، مسوولیت گندم‌کاران برای مشارکت در تولید و خودکفایی این محصول راهبردی سنگین تر می شود.

وی ادامه داد: گندم‌کاران باید با استفاده از این حمایت دولت، برای مدیریت مزرعه، افزایش بهره وری و راندمان تولید در واحد سطح اقدام کنند.

نایب رییس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران ایران، افزایش انگیزه برای کشت این محصول و جلوگیری از قاچاق را از دیگر نتایج قابل انتظار پس از افزایش قیمت خرید تضمینی گندم دانست.

ایمانی از جهادکشاورزی خواست بیش از گذشته در معرفی بذرهای با راندمان بالا و همراهی مروجان با گندم‌کاران تلاش کند تا مدیریت کشاورزان در تولید محصول افزایش یافته و هزینه ها که در حال حاضر با عملکرد تولید همخوانی ندارد، کاهش یابد.

وی در جایگاه رییس خانه کشاورز گلستان از مدیران دستگاه های خرید تضمینی این استان خواست در زمان برداشت محصول نسبت به افزایش مراکز خرید تضمینی گندم در منطقه و واریز بهای محصول تحویلی در کوتاه ترین زمان اقدام کنند تا دست دلالان و واسطه ها کوتاه شود.

دولت در ابتدای کشت گندم سال زراعی جاری قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم را با افزایش ۴۷ درصدی نسبت به سال زراعی قبل ۴۰ هزار ریال اعلام کرد اما گندم‌کاران به دلیل افزایش نرخ تورم در زمان برداشت، خواستار افزایش قیمت تضمینی این محصول شدند.

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی دیروز سه شنبه اعلام کرد: در راستای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و پشتیبانی از تولید، با موافقت رئیس جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، مقرر شد با عنایت به کمبود شدید بارندگی و حمایت از کشاورزان گندم‌کار، ۱۰ هزار ریال به قیمت تضمینی گندم امسال به عنوان جایزه تحویل اضافه شود و این مبلغ به ۵۰ هزار ریال افزایش یابد.

پارسال ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم تولید شده از ۳۵۵ هزار هکتار اراضی زیرکشت گلستان را از کشاورزان خریداری کردند.

استان گلستان از لحاظ کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

گلستان ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل‌خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار